Aviseringar
Rensa alla

APOKALYPS NU


Ämnesstartare

http://www.dailytelegraph.com.au/technology/bye-bye-birdie-civilisation-will-collapse-in-2040-apparently/story-fnjww4h5-1227410724306?utm_content=SocialFlow&utm_campaign=EditorialSF&utm_source=DailyTelegraph&utm_medium=Facebook


FLOODS, fire, famine. The collapse of industrial civilisation. The end of the world as we know it.
Scientists predict a global catastrophe in the next 30 years if we don’t change our ways now — and Australia won’t be spared.
With the world’s population set to hit nine billion by 2050, demands on the Earth to meet food and water supplies could be stretched so tightly humankind will implode on itself; causing civil wars, relentless terrorism and heightened weather events that will leave the world in tatters.
Supported by the British and US governments the
Food System Shock report, released by Lloyds this week and developed by Anglia Ruskin University’s Global Sustainability Institute in the UK, suggests a cataclysmic series of events will sweep the world, triggered by a combination of climate change, food and water shortages, energy loss and political instability.
The report, written for the insurance industry, was published in order to assess the risks associated with a global food supply shortage, which is “considered plausible on the basis of past events” and “heightening political instability”.
index
The theory focuses on the world’s agricultural model and the “increasing pressure” to match supply to demand, as the global population peaks at 9 billion by 2050.
“Global demand for food is on the rise, driven by unprecedented growth in the world’s population, which is expected to surpass 9 billion by 2050. To meet the increased demand for food driven by these factors, the FAO (UN Food and Agriculture Organisation) projects that we must more than double global agricultural production by 2050.
But our “chronic pressure” to keep up with food supply “heightens the system’s vulnerability”.


   
Citera
Ämnesetiketter

silver judas: JA1

äntligen. 


   
SvaraCitera

det lät ju inte så kul


   
SvaraCitera

S3ON:

äntligen. 

det är inte coolt att vilja dö din pelle-jöns


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

det är inte coolt att vilja dö din pelle-jöns

Kan inte du bara sluta missuppfatta och tro det värsta om mig hela tid1?


   
SvaraCitera

thl*kt N.:
det lät ju inte så kul

kunde inte sagt det bättre själv


   
SvaraCitera

S3ON:

Kan inte du bara sluta missuppfatta och tro det värsta om mig hela tid1?

kan du sluta skriva saker som är designade bara för att folk ska "missuppfatta" och "tro det värsta" hela tiden???

du kan börja med att förklara hur du får det till att apokalypsen är någonting välkommet utan att anspela på stereotyp cynisk livströtthet o revolt mot mänskligheten etc


   
SvaraCitera

väldigt mycket lösa antaganden angående främst geopolitiska grejer, antar jag, i texten. det verkar inte heller som att de räknar med att vårt samhälle och vår civilisation kommer att förändras nämnvärt socialt eller teknologiskt de närmaste 40 åren, vilket är lustigt givet vad vi kan se för trender idag inom områden som energiteknik, jordbruk och logistik.


   
SvaraCitera

thl*kt N.: kan du sluta skriva saker som är designade bara för att folk ska "missuppfatta" och "tro det värsta" hela tiden???

Nej pga gör ej det. 

thl*kt N.: du kan börja med att förklara hur du får det till att apokalypsen är någonting välkommet utan att anspela på stereotyp cynisk livströtthet o revolt mot mänskligheten etc

Jag känner inte att jag skall behöva förklara någonting för dig, du skall  ändå inte slänga påhopp som sådana. 

Jag tänkte dock på moder jord, som skulle återhämta sig om må mycket bättre efter människors död. 


   
SvaraCitera

S3ON:
       
Jag känner inte att jag skall behöva förklara någonting för dig, du skall  ändå inte slänga påhopp som sådana. 

Jag tänkte dock på moder jord, som skulle återhämta sig om må mycket bättre efter människors död. 

påhopp, hahaha

ok och varför skulle du bry dig om hur det går för "moder jord" om du inte finns kvar?


   
SvaraCitera

thl*kt N.: ok och varför skulle du bry dig om hur det går för "moder jord" om du inte finns kvar?

För att jag har hopp om mänskligheten och att våra atomer skapar oss på en annan planet där förutsättningarna för våra liv i samverkan med  den naturen ser bättre ut.


   
SvaraCitera

S3ON:

För att jag har hopp om mänskligheten och att våra atomer skapar oss på en annan planet där förutsättningarna för våra liv i samverkan med  den naturen ser bättre ut.

vilka atomer är våra atomer


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

vilka atomer är våra atomer

De vi består av, de omvandlas när vi dör etc men försvinner ej. 


   
SvaraCitera

S3ON:

De vi består av, de omvandlas när vi dör etc men försvinner ej. 

vi består inte av några specifika atomer, de byts ut

vi är ett mönster av atomer och sånt i rörelse, inte en samling atomer och sånt


   
SvaraCitera

thl*kt N.:

vi består inte av några specifika atomer, de byts ut

vi är ett mönster av atomer och sånt i rörelse, inte en samling atomer och sånt

Men det som gör dig dig, inte det som gör din kropp din kropp 

Medvetandet, det består väl av nå små partiklar lr ngt 


   
SvaraCitera