Aviseringar
Rensa alla

Appen Periscope


Lounge
Ämnesstartare

Snubblade över denna debattartikel som menar att Periscope skadar barn och unga. Hon menar att det är problematiskt med livesändningarna som utsätter barn och unga då vem som helst kan se de och samtidigt kommentera. Kommentarerna kan vara kränkande eller vara rena påtryckningar om vad den som livesänder ska göra.

Periscope-Logo-300x266.jpg

Vad jag kan minnas har det bildats sådan här panik medialt så fort varje ny sociala medie har gjort sitt intrång. Jag undrar om denna app är värre än dess likvärdiga (facebook, snapchat, instagram, youtube) och borde, likt författaren av debattartikeln menar, i en drömvärld stängas ner?


   
Citera
Ämnesetiketter

Människor kan vara taskiga? Precis som de alltid kunnat i den så kallade verkligheten? Barn behöver lära sig tidigt vad världen är för typ av plats, vi kan inte isolera dem från verkligheten i rädsla att det finns något där som de inte tycker om.


   
SvaraCitera

Lounge:Hon menar att det är problematiskt med livesändningarna som utsätter barn och unga då vem som helst kan se de och samtidigt kommentera. Kommentarerna kan vara kränkande eller vara rena påtryckningar om vad den som livesänder ska göra.

Men beskriver hon inte verkligheten hår också? Eller alla andra saker som twitch? 


   
SvaraCitera

Jag ser inte att det skulle vara värre än Snapchat och Instagram eller andra communitys. Sedan kanske man borde göra registreringen på såna appar lite svårare så att man kan stänga av dom och göra det svårare för dom att skapa ett nytt konto.


   
SvaraCitera

Det är verkligen sjukt hur extremt nära de sociala medierna är i den yngre generationens vardag och hur de verkligen förutsätter och bygger på att man delar med sig av det mest personliga.

Tänker på sajter som ask.fm och periscope som inte fanns när jag var yngre. Där handlar det verkligen om att lägga ut sig själv på nätet.

Oavsett vad man tycker om det är det verkligen en enorm förändring som skett. 


   
SvaraCitera
mynona

Svarade spontant "Ja", men är inte säker på att jag fattade. 
Tycker alla sådana här integritetskränkande fenomen är motbjudande för min personliga del - jag har till min personlighet stark integritet och skulle aldrig kunna slappna av om jag konstant stod under övervakning och kommentering som om jag satt i övervakad isoleringscell i ett fängelse och skulle aldrig frivilligt utsätta mig för det; hade jag varit unge idag hade jag vägrat göra det. Men det är synd att sådant är modernt, de flesta (nej inte alla) ungar styrs av grupptryck. 


   
SvaraCitera

Folk är rätt krokade som laddar ner dessa spion appar i sina mobiler. 
Den är inte mkt värre än Snapchat! 

Tur att man inte känner sig så ensam och bekräftelse kåt att man måste använda alla sociala media appar. Att blotta sig för öka sitt sociala nätverk har ett pris- integriteten.  


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

MaximusPrime:

Men beskriver hon inte verkligheten hår också? Eller alla andra saker som twitch? 

Jo, det är sant. Men hon menar väl att denna verklighet sker mycket lättare i en app som Periscope. 

Niklas: Tänker på sajter som ask.fm och periscope som inte fanns när jag var yngre. Där handlar det verkligen om att lägga ut sig själv på nätet.

Oavsett vad man tycker om det är det verkligen en enorm förändring som skett.

Det har skett en enorm förändring, fast lunarstorm, playahead och skunk byggde ju delvis på att man la ut saker om sig själv (bilder m.m.) och att folk kunde kommentera. Man kunde också utsättas för påtryckningar via chatter, som aftonbladets. Åh minns hur man hytte på fingrarna åt pedofilernas palats: chatten. Kanske har problemet funnits ända sedan internet uppkom.


   
SvaraCitera
penja

Ev skadligare ja.. Tyvärr! Eftersom allt är live är det lättare att ta icke genomtänkta beslut. Tänker att flera unga säkert "tvingats" till att visa diverse kroppsdelar och annat sånt där dumt. Fy vad hemskt och surt om det är så. Periscope är kul! 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

penja:
Ev skadligare ja.. Tyvärr! Eftersom allt är live är det lättare att ta icke genomtänkta beslut. Tänker att flera unga säkert "tvingats" till att visa diverse kroppsdelar och annat sånt där dumt. Fy vad hemskt och surt om det är så. Periscope är kul! 

Jo det är ju den största komponenten till att appen skiljer sig åt. Att man kan göra saker i stundens hetta. Samtidigt kan man ju tänka sig att sidor som chatroulette borde ha skällts ut på samma sätt. Men det kanske är lättare att ta till en app i mobilen.


   
SvaraCitera

Alla appar/medier gör ungdomarna mindre säkra.


   
SvaraCitera

Mina lärare hänger där, det är nog med anledning att hålla mig borta.


   
SvaraCitera

låter som typ alla sociala grejer på internet typ..


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Varför ska man ta åt sig? Bara skit i vad alla andra tycker.
6357528692332091571233192602_who doesnt


   
SvaraCitera

Värst vad många sociala medier som ska komma. Jag vill se fler osociala medier istället. 


   
SvaraCitera