Aviseringar
Rensa alla

Apple-relaterade frågor


Ämnesstartare

För att de inte skall drunkna i ‹Apple suger-utrop› och tjat om vilket PC-märke som tillhandahåller mest ram-minne och hårdiskutrymme för pengarna så skapar jag här med en söt liten Apple-tråd. Saker gällande macar, iPad, OSX och iOS på iPad diskuteras med fördel här (för dem som inte vill ge sig in i datorrelaterade inköpstråden och skiter i att X105p 6kf från HP är mycket billigare för samma prestanda än en MacBook Pro…).

Citera mig här så ser jag direkt när jag loggar in på Ungdomar.se om någon skrivit och så loar jag att försöka hjälpa fellow macfag med eventuella problem.


   
Citera
Åtta

/me inväntar protester från människor som inte ser någon anledning till att vi ska särbehandla Äpple, bara för att dess brukare är får. [cute]


   
SvaraCitera

Hur gör man print-screen på en mac? D:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pinnspett:

Hur gör man print-screen på en mac? D:

Det finns ett program som ligger i Applikationer/Verktygsprogram som heter ‹Sjärmavbildning› och detta är en möjlighet. Man kan även göra det i ‹Förhandsvisning› genom Arkiv>Ta skärmbild.

Lättast är dock att göra det med hjälp av kortkommandona Shift+CMD+3 för att ta på hela skärmen (bilden landar som en PNG-fil på skrivbordet) eller Shift+CMD+4 för att sedan med hjälp av markera den bit av skärmen.


   
SvaraCitera

varför funkar inte delete-knappen på den jävla macen i studion som vi spenderat veckan i? den tar inte bort saker. men den gör ett lite hånfullt ljud, som kan vara bra om man tvunget måste spela upp ett litet ljud. men om detta är den enda funktionen för knappen så är knapptexten missvisande.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

men den gör ett lite hånfullt ljud, som kan vara bra om man tvunget måste spela upp ett litet ljud.

Det mesta med apple-produkter känns väl rätt hånfullt?

Hjälper det inte att hålla nere shift samtidit?


   
SvaraCitera

Utmärkt initiativ; en one stop-tråd för mitt dagliga iTard-trollande! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

varför funkar inte delete-knappen på den jävla macen i studion som vi spenderat veckan i? den tar inte bort saker. men den gör ett lite hånfullt ljud, som kan vara bra om man tvunget måste spela upp ett litet ljud. men om detta är den enda funktionen för knappen så är knapptexten missvisande.

Delete fungerar bara för att ta bort kommande tecken i ett textfält. För att ta bort filer, eller markerade saker i program, använd backspace eller cmd+backspace.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett tips jag fick av en kamrat för ett tag sedan var att trots att det inte finns något standardiserat kortkommando för att Maximera (Cmd+M minimerar ju), så går det ändå att få upp fönstrena igen med tangentbordet om man minimerat dem.

Det är som följande:

Cmd + Tab fram till den minimerade applikationen.
Släpp Tab, men håll kvar Cmd där den är.
Tryck ner Alt.
Släpp Cmd, tänk på att inte släppa Alt innan/samtidigt som du släpper Cmd.

Inte för att jag någonsin brukar minimera fönster. Exposé + Cmd - Tab, så kan man skita i om det ligger och skräpar "bakom".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag köpte en iphone 4 i förrigår men jag fattar inte hur man får konto på itunes, de står att man behöver kort och jag använder ett visa kort skriver in allt rätt (har provat flera olika set och til och med olika kort) men inget funkar, de står att jag har angett fel kortsinformation, fast jag vet att allt är helt rätt! vet inte vad jag ska göra!


   
SvaraCitera

ehansen:

fast jag vet att allt är helt rätt! vet inte vad jag ska göra!

Om du har swedbank så behöver du verifiera det hos dom tror jag.


   
SvaraCitera

ehansen:

jag köpte en iphone 4 i förrigår men jag fattar inte hur man får konto på itunes, de står att man behöver kort och jag använder ett visa kort skriver in allt rätt (har provat flera olika set och til och med olika kort) men inget funkar, de står att jag har angett fel kortsinformation, fast jag vet att allt är helt rätt! vet inte vad jag ska göra!

Apple - It Just Works!


   
SvaraCitera

Behöver en ny mp3-spelare och har tittat lite på en Ipod Nano. Men frågan är om jag ska köpa den nu eller vänta till sixth gen kommer?


   
SvaraCitera

Är det bara jag som alltid läser apple-retarderade frågor?[blush]


   
SvaraCitera

aristoteles:

apple-retarderade frågor?[blush]

[bigcheers]
Forumsskada...[n]
Vissa saker Apple gör är faktist någorlunda bra! =)
Dock känns mycket overpriced[tard]


   
SvaraCitera