Aviseringar
Rensa alla

Arbeta som lärare, i tyskland?


Ämnesstartare

Jo nu är det så att jag är lite smått intresserad av att bli lärare, ämne är oklart men jag har en del ideér. Favoritämne är tyska men att bli tyskalärare i sverige känns lite tråkigt, dessutom tjänar man väl mer i tyskland som lärare? Kollade på statistik över lärarlön och enligt den så:

Sverige: 28 409 SEK

Tyskland: 43 524 SEK

Var i för sig för lärare för årskurs 1-6 när jag hellre vill vara mer på högstadie,högskole etc (kommer dock inte ihåg hur dom har det i tyskland, men dom har ju lite annorlunda skolsystem där). Lönerna gissar jag på kan nog vara lite översatta eller så tog dom hösta eller vad det nu var, men sak samma så är skillnaden enormt stor.

Är det krångligt att arbeta i annat land? Förstår att man måste kunna språket väldigt bra men det är inga problem. Menar mer saker som arbetslöshetsgrejs och sådant.

Är det stor skillnad på skatt t.e.x? Sjukvården, är den skitdyr för att skatten är si eller så eller hur är det allmänt?

Är det någon fördel med att bli medborgare i tyskland? Om man nu säger att jag skulle jobba och bo där i 20år sen bestämmer jag mig för att bli medborgare, fördelar?


   
Citera

du är en korv. Vad vet du egentligen.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

du är en korv. Vad vet du egentligen.....

Du är en macktorsk. Vad vet du då?


   
SvaraCitera

Bratwurst:

Vad vet du då?

kunnig som attans!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

kunnig som attans!

Märker det...

Ingen som vet nåt? Kanske nån som kan svara på denna lätta fråga då.

Ska man gå Samhälle vilken sorts lärare man än ska bli?


   
SvaraCitera

Bratwurst:

ngen som vet nåt? Kanske nån som kan svara på denna lätta fråga då.

Ska man gå Samhälle vilken sorts lärare man än ska bli?

ja vet, men du e så dryg så tänker inte säga [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

ja vet, men du e så dryg så tänker inte säga

Varför är jag dryg? [tard]


   
SvaraCitera
Åtta

Att jobba i ett annat EU-land är inget problem. Det är bara att flytta dit, som att flytta till vilken annan stad som helst. Enda skillnaden är att om du ska stanna i mer än tre månader så krävs det att du har giltiga identifikationshandlingar, heltäckande sjukförsäkring och har någon typ av heltidssysselsättning (jobb eller studier). Det sistnämnda är dock bara ett krav så länge du inte är rik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

giltiga identifikationshandlingar, heltäckande sjukförsäkring och har någon typ av heltidssysselsättning

Vadå täcker sjukförsäkring som man har i sverige i andra länder också? Smartast är väl att skaffa ett jobb (att börja jobba på bestämt datum?) och sedan flytta dit istället för att försäkra sig på att man får ett jobb va? Kanske dum fråga men frågar hellre för mycket än för lite [wink]


   
SvaraCitera
KSENIA

Bratwurst:

Ska man gå Samhälle vilken sorts lärare man än ska bli?

fast om du ska plugga till lärare i tyska behövs det förkunskaper i tyska för att kunna plugga det på BÖGskolan. vilket gymnasieprogram du läser spelar ingen roll egentligen så länge du får med dig relevanta kurser för din inriktning. jag läste till exempel 3d-animering under min gymnasietid, och nu jobbar jag som svensklärare och specialpedagog i matte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

fast om du ska plugga till lärare i tyska behövs det förkunskaper i tyska för att kunna plugga det

Tror att du har missuppfattat [crazy]. Ska bli lärare i nåt ämne (vet inte än, funderar...), bo och jobba i tyskland. Först och främst för att jag totalt älskar tyska språket och tyskland men lite plus också att jag hatar att dom har så låg lärarlön i sverige, verkar vare högre i tyskland. Men det viktigaste är ändå att man gillar jobbet såklart, men att ha högre lön är ju aldrig fel [wink]


   
SvaraCitera

intressant att du vänder dig till ungdomar.se med dina funderingar.

vi är mkt kända för att vara både gamla och visa, men framförallt, FRAMFÖRALLT seriösa.
Det är en synonym till oss, "seriösa".


   
SvaraCitera
KSENIA

Bratwurst:

Ska bli lärare i nåt ämne (vet inte än, funderar...)

jamen vilka ämnen (det krävs TVÅ ämnen för en lärarexamen) du än väljer behöver du förkunskaper i form av gymnasiekurser som är relevant för ämnet. om du inte vet vilka ämnen du vill ha är det svårt att säga om du kan plugga till lärare sedan genom att läsa samhäll :S


   
SvaraCitera
Åtta

Bratwurst:

Vadå täcker sjukförsäkring som man har i sverige i andra länder också?

Nej. Den allmänna sjukförsäkringen gäller inte den vård som du mottager i det land du befinner dig i. Däremot så har du rätt till samma offentliga vård som medborgare i det landet får, och då till samma villkor.

Bratwurst:

Smartast är väl att skaffa ett jobb (att börja jobba på bestämt datum?) och sedan flytta dit

Självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KSENIA:

jamen vilka ämnen (det krävs TVÅ ämnen för en lärarexamen) du än väljer behöver du förkunskaper i form av gymnasiekurser som är relevant för ämnet.

Blir lite förvirrad här, måste man bli lärare i två ämnen? Förlåt om jag är dryg eller nånting men känns som att jag inte fattar nånting för tillfället... Det där med samhälle menar jag att på nåt gymnasium som var här på skolan o typ ville få folk att vilja börja där eller nåt när dom gick ut 9an (typ plusgymnasiet?) så stod det utbildning för ?,? och lärare (SA) [confused]

Åtta:

Nej. Den allmänna sjukförsäkringen gäller inte den vård som du mottager i det land du befinner dig i. Däremot så har du rätt till samma offentliga vård som medborgare i det landet får, och då till samma villkor.

Öh? [confused] Förstår inte vad du menar...

Ska man alltså köpa sjukförsäkring när man kommer dit?

För att du skrev:

Åtta:

så krävs det att du har

Åtta:

heltäckande sjukförsäkring

? Eller har jag missuppfattat?


   
SvaraCitera