Aviseringar
Rensa alla

Arbetsförmedlingen börjar rekrytera åt Försvarsmakten


Ämnesstartare

I höst ska Arbetsförmedlingen börja rekrytera yrkesmilitärer år Försvarsmakten. Man har fått i uppdrag att rekrytera 4000-6000 personer per år.

Den som anställs kommer att bära vapen och under sin anställning få genomföra uppdrag och insatser utomlands.

En viktig sak att poängtera är att man inte kommer förlora sin A-kassa ifall man vägrar ta jobbet som soldat om man blir erbjuden. Det säger Bengt Lyngbäck, ansvarig på Arbetsförmedlingen.

Vad tycker ni? Är det bra att man som arbetslös får möjlighet att bli yrkesmilitär via Arbetsförmedlingen, just med tanke på att man varken kommer bli tvingad till det eller förlora A-kassan om man tackar nej?

Skulle du kunna tänka dig att jobba som yrkesmilitär ett par år om du var arbetslös? Om inte, varför? Är det bättre att gå sysslolös och på bidrag istället?


   
Citera

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Chryseus:

Skulle du kunna tänka dig att jobba som yrkesmilitär ett par år om du var arbetslös?

Absolut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Känns oseriöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skitsystem:

Känns oseriöst.

Varför? De som erbjuds tjänsten kommer troligtvis att få genomgå tester för att se om de är lämpade, liknande testerna vid mönstringen "förr i tiden".


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Tycker att det låter skitbra, så länge man inte tvingas söka ett sådant arbete för att få behålla A-kassa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Resultat/Vet ej (Du röstade på detta alternativ)

vet inte, känns lite lurt på något sätt.

Funderar lite på att söka dock, kanske. I väntat på polis osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Om det funkat såhär hade jag hållit med:

Chryseus:

Vad tycker ni? Är det bra att man som arbetslös får möjlighet att bli yrkesmilitär via Arbetsförmedlingen, just med tanke på att man varken kommer bli tvingad till det eller förlora A-kassan om man tackar nej?

Men så fungerar inte arbetsförmedlingen. Du hetsas hela tiden att söka massa jobb du inte vill ha. Sist jag skulle skriva in mig och skulle säga vilka jobb jag kunde tänka mig och var så lade hela tiden handläggaren till en massa saker jag inte sagt att jag ville söka, tjatade om att jag visst skulle söka dem, osv. Arbetsförmedlingens uppgift är inte att förmedla jobb utan att piska arbetslösa till att söka skitjobb som ingen vill ha.

Edit: Dessutom är det inte säkert att det alltid kommer vara fritt att söka dem eller inte. Det börjar så och sen efter ett tag blir det ett jobb bland alla andra de kan dra in bidraget för. Den här typen av lagförslag är alltid en del av en process och inte bara en enskild lag. Ta exempelvis Lymmelpakken i Köpenhamn som var ett lagpaket som polisen fick för just COP15 och som skulle tas bort efteråt, men efter COP15 tog man aldrig bort dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Absolut inte, det är oändligt mycket bättre att försörja sig på bidrag än att bli en mördare (nej, det är inte det minsta överreaktionärt sagt, militär och vapen har bara ett syfte och det är att avliva andra människor)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Varför? De som erbjuds tjänsten kommer troligtvis att få genomgå tester för att se om de är lämpade, liknande testerna vid mönstringen "förr i tiden".

"Hej har du inget jobb? Kom och bli soldat!" Detta känns lite lagom oseriöst. De som vill bli yrkessoldater borde väl söka sig direkt till försvaret genom deras hemsida som de gör idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

det är fan så mycket bättre än inget jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

(militär och vapen har bara ett syfte och det är att avliva andra människor)

Inte direkt.

Rödingajävel:

Men så fungerar inte arbetsförmedlingen.

Du kommer inte bli tvingad att bära vapen och bli soldat om du inte vill. Nu finns möjligheten att söka vi AF, vilket inte har funnits innan.


   
SvaraCitera

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Chryseus:

Skulle du kunna tänka dig att jobba som yrkesmilitär ett par år om du var arbetslös? Om inte, varför? Är det bättre att gå sysslolös och på bidrag istället?

helst inte, dock vet jag att de inte vill ha migändå då jag dels har astma och dels har problem med ett knä.

tror det finns många andra arbetsgivare som anställer mig före försvarsmakten gör det helt enkelt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Det är väl bra att man kan göra det antar jag. Skulle inte själv vilja göra det dock


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vad tycker ni? Är det bra att man som arbetslös får möjlighet att bli yrkesmilitär via Arbetsförmedlingen, just med tanke på att man varken kommer bli tvingad till det eller förlora A-kassan om man tackar nej?

Chryseus:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Chryseus:

Skulle du kunna tänka dig att jobba som yrkesmilitär ett par år om du var arbetslös?

Det kan vara ett alternativ för mig. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Du kommer inte bli tvingad att bära vapen och bli soldat om du inte vill. Nu finns möjligheten att söka vi AF, vilket inte har funnits innan.

Jo det kommer man troligtvis tvingas till i ett senare skede. Men ni liberaler kan ju uppenbarligen inte tänka långsiktigt och förstår inte det här med processer i samhället så det är inte lönt att diskutera med dig. Det kommer inte bara vara en liten lagändring och inget mer, det är en del i någonting och inte något helt frikopplat.


   
SvaraCitera