Aviseringar
Rensa alla

Arbetsförnedringen


Ämnesstartare

De flesta här som gått ut skolan har förmodligen haft med AF att göra och kan säkert berätta många historier om allt från Sovjet-byråkratiska regler för att få a-kassa och aktivitetsstöd till meningslösa coachingprogram och löjliga kurser i hur man bättre säljer sig själv. Långt färre kan nog berätta positiva erfarenheter om vilken otrolig nytta man hade av AF och hur de hjälpte en att få ett jobb. I snitt är det nämligen så varje arbetsförmedlare hittar ett jobb om året åt någon av sina klienter. Man kan alltså med rätta fråga sig om myndighetens funktion överhuvudtaget är att ordna jobb åt folk, eller om det i verkligheten handlar om något helt annat?

I denna debattartikeln hävdar journalisten och författaren till boken Åtgärdslandet: Arbetsförmedlingens svarta bok Jon Weman att AF:s verkliga syfte är att hålla inflationen låg genom att hålla nere löner och krav hos de anställda:

​​​Arbetsförmedlingens verkliga uppgift är att rigga lönerna

Inom nationalekonomi pratas det om "jämviktsarbetslöshet", eller "NAIRU" (Non Accelerating Inflation Rate of Unemployment). Genom många arbetslösa som konkurrerar om jobben så man snabbt kan hitta ny arbetskraft blir vi anställda mer utbytbara, lättare att göra sig av med. Det blir svårare att kräva högre löner, bättre arbetsmiljö och dylikt när du vet att det står 10 pers redo att ersätta dig om du upplevs som ett problem (den s.k. "industriella reservarmén"). Den höga arbetslösheten gör också att du kan hitta anställda för vad som helst. Skitjobb som ingen egentligen vill ha och som tillför noll samhällsnytta, t.ex. telefonförsäljare, har massor av ansökningar för att folk är så desperata att få ett jobb och komma ifrån AF.

På Arbetsförnedringen bryter man ner folk. Talar om för oss att vi är värdelösa som vi är, att vi måste göra oss mer "anställningsbara", söka även jobb vi inte vill ha, acceptera praktikplatser om vi vill ha kvar vår ersättning, att vi ska söka jobb i hela landet och vara beredda att flytta från nära och kära, m.m. Vi ska ändra oss till förmån för företagen, inte tvärtom. Tackar du nej till någon åtgärd du blir erbjuden, vägrar söka ett jobb du blir anvisad, så ryker din ersättning. Även om det är en praktikplats där du ska arbeta heltid utan lön för den ynkliga ersättning du får från Försäkringskassan som ligger i en helt annan stad. Inte undra på att folk är desperata att komma därifrån och kan tänka sig att gå med på nästan vad som helst.

Arbetsförnedringens uppgift är inte att skapa eller förmedla jobb. Den är att bryta ner människor, hålla nere löner och krav på arbetsplatserna, göra folk utbytbara och beredda att acceptera vilka villkor som helst. Den är till för att skapa lydig arbetskraft åt företagen.

Image​​​

Diskussionsunderlag:

1. Arbetsförnedringen i allmänhet.

2. Debattartikeln jag länkade.


   
Citera
Ämnesstartare

Det ligger ju något i det, har man ett jobb och ser hur bra det går för dom som är i AFs försorg så vill man nog göra vad man kan för att inte hamna i den skaran.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även om jag inte helt kan hålla med så finns det en del vettiga bitar i det du skriver.

Jag var mer eller mindre tvungen att göra det AF sa för att få en slant och samtidigt även få rätt till försörjningsstöd (vilket var en väldigt liten slant då jag även hade jobb några timmar/månad) så jag kunde ha råd med lägenhet (att bo hemma var svårt då).

Klarar man sig ens utan denna ersättningen om man bor hemma och söker jobb på egen hand?
Ja delvis, om föräldrarna låter en vara där utan att betala en slant för varken boende eller mat. Men nöjena begränsas mycket?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Det ligger ju något i det, har man ett jobb och ser hur bra det går för dom som är i AFs försorg så vill man nog göra vad man kan för att inte hamna i den skaran.

Ja verkligen. Jag jobbar ju av och till på diverse bemanningsföretag inom industri och lager, och alla är verkligen missnöjda med både lön, arbetsmiljö och anställningsvillkor. Men ingen vågar påpeka några brister till cheferna eller kräva någon förändring för då vet man att man inte kommer att bokas nästa vecka. Arbetsmiljöverkets utredning visar att dubbelt så många skadar sig inom bemanningsbranschen som inom andra branscher, gissa varför liksom.

Inhyrda skadas oftare på arbetet

Xisco:

Klarar man sig ens utan denna ersättningen om man bor hemma och söker jobb på egen hand?

Värre för oss som inte bor hemma. Jag är arbetslös nu och uppfyller inte kraven för a-kassa eftersom jag bara haft timanställningar med olika mycket arbete i olika månader, så därför får jag enbart utvecklingsstöd på ca 3000/månad. Ändå ska jag på heltid delta i åtgärder och utöver det hinna söka jobb. Har extrajobb så jag får några enstaka timmar då och då. Annars hade det varit helt kört för mig. Men det jag tjänar där går ju inte att leva på, har som högst 5-6000/månaden att betala hyra, mat, osv. med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tog en jävla lång tid för AF att hitta jobb åt mig när jag gick där. De lyckades hitta en månads praktikplats på en affär som jag fick ett par tusenlappar för. Sedan gav jag upp och började studera istället.

Var otroligt fattig under den tiden jag gick på AF, levde bara av mina föräldrar då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Arbetsmiljöverkets utredning visar att dubbelt så många skadar sig inom bemanningsbranschen som inom andra branscher, gissa varför liksom.

Skrämmande med tanke på att bemanningsföretag snart är det enda sättet att kunna arbeta. Men i takt med att antalet skador och i förlängningen dödsfall ökar så kommer väll en ändring likt arbetarrörelsens barndom. Tills dess kommer det nog vara mycket svårt att kunna stå för de ideal vi hade valt om vi kunnat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Klarar man sig ens utan denna ersättningen om man bor hemma och söker jobb på egen hand?

Beror på hur mycket man sparat sedan tidigare. Jag har ca 30.000 kr på kontot just nu och bor hemma, så skulle nog kanske teoretiskt sett kunna klara mig om jag inte hade några som helst utgifter.

Men ja, AF är totalt onödigt och utför inte längre sin ursprungliga och till namnet anvisade uppgift, nämligen att förmedla jobb, om de nu inte kallar de annonserna som läggs ut på platsbanken för att förmedla trots att de inte har något som helst inflytande i vem som får dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har gått igenom deras "hur man använder vår hemsida" föreläsning typ 4ggr pga dumhet från deras sida

är glad att jag är pensionär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Detta är sanningen. Jobbat med dylikt skit innan en hyfsat vettig anställning(dock nattetid)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Man får ju se till att plugga till läkare eller ingenjör då kan ju alla få jobb. [smile][smile]"

Jag ska bli knarklangare när jag blir stor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt bra skrivet, btw.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har aldrig behövt vara inskriven på arbetsförmedlingen eller så själv som tur är, men i praktiken verkar det ju vara mer en kontrollmyndighet än en faktisk arbetsförmedlare. har aldrig hört talas om någon som faktiskt fått ett jobb via arbetsförmedlingen. både jag och alla andra jobbande jag känner har fått sina jobb på andra sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hatar dom så sjukt jävla mycket!

Jag och min sambo bor tillsammans i egen lägenhet. Vi flyttade hemifrån i somras då jag hade timvikariat och han fick CSN för sina studier. Dock så bestämde han sig för att hoppa av utbildningen och försöka skaffa ett jobb så vi skulle ha det bättre med ekonomin, så blev tyvärr inte fallet.

Vi gick till soc och jag var inskriven i Ungdomsgarantin på Arbetsförnedringen. Blev ditkallad på möte gällande att jag nu skulle ut på praktik eller annan aktivitet. Anmälde vad jag ville ha för praktikplats och fick snart hem ett brev från dom om att jag inte längre skulle vara i Ungdomsgarantin. Skulle nu hoppa vidare in i Jobbgarantin med de berömda faserna.

Problemet var bara detta, man får inte studera på något sätt om man ska få vara delaktig i Jobbgarantin, tydligen en ny bestämmelse från vår underbara regering. Vilket jag gör, läser två ämnen på Komvux för att kunna komma in på högskola. Hur har de tänkt nu? För att få hjälp från soc måste man vara inskriven på Arbetsförnedringen men jag fick inte vara inskriven hos dom pga studier? Men ändå säger de att målet är att vi ska komma ut i arbete eller studier?

Om jag inte hade haft värlens bästa handläggare på soc hade vi nu stått utan pengar överhuvudtaget. Hon kringgick kravet att jag måste vara inskriven på Arbetsförnedringen och väljer att hjälpa oss ändå. Istället får jag nu gå till något de kallar för "Arbetsmarknadsenheten" dagligen för att sitta ett par timmar framför deras datorer och söka jobb. Som jag likväl kan roa mig med hemma.

Det finns inte ens tillräckligt med jobb så att jag skulle kunan söka lera styckenvarje dag. Inte ens ett per dag.

Jag förstår inte hur de kan trivas med sina meningslösa arbeten? Hur jävla tragiskt är inte det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag fick till slut en schysst handläggare som skrev in mig i ett program för handikappade ungdomar, det gav mig 5k i månaden i ett halvår utan någon som helst prestation. [smile]


   
SvaraCitera

S3ON:

Jag fick till slut en schysst handläggare som skrev in mig i ett program för handikappade ungdomar, det gav mig 5k i månaden i ett halvår utan någon som helst prestation.

Mitt handikapp är lathet.


   
SvaraCitera