Aviseringar
Rensa alla

Arbetsgivare som enbart vill ha kvinnliga anställda..


Ämnesstartare

Några spontana tankar? 

På vilka typer av arbetsplatser tror ni detta sker i störst utsträckning? 


   
Citera
Exner

Serivce- och representaionsyrken med litet krav på förkunskaper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

service, främst restaurangbranschen. På mitt gamla jobb var det under en period nästan bara unga, söta tjejer. Tror inte det var ett medvetet val av min chef men antar att vissa tycker att de lämpar sig bättre, att kvinnor ger ett trevligt intryck som passar sig inom service.  Sen är det ju skillnad på om det är ett aktivt val eller om det är omedvetet val baserat på normer och könsroller. Men oavsett så tycker jag det är dåligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har sett en del sådant inom cafébranscher, arbetsgivarna vill ha snygga tjejer som lockar kunder. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir så jävla förbannad när jag ser sånt i jobbannonser, men tkr samtidigt det är bra att de är tydliga med hur de vill ha det.  


   
SvaraCitera
mynona

Z0dd:
Har sett en del sådant inom cafébranscher, arbetsgivarna vill ha snygga tjejer som lockar kunder. 

Märkligt egentligen: lockar inte även snygga killar kunder? 

OnT: det är fel i de yrken som inte beror på ren fysisk råstyrka eftersom det medvetet eller omedvetet utgår ifrån att könen ska ha skilda egenskaper. 


   
SvaraCitera

Fingerprints:
service, främst restaurangbranschen. På mitt gamla jobb var det under en period nästan bara unga, söta tjejer. Tror inte det var ett medvetet val av min chef men antar att vissa tycker att de lämpar sig bättre, att kvinnor ger ett trevligt intryck som passar sig inom service.  Sen är det ju skillnad på om det är ett aktivt val eller om det är omedvetet val baserat på normer och könsroller. Men oavsett så tycker jag det är dåligt. 

Unga söta tjejer lockar inte bara män, utan även kvinnor då de ofta helt enkelt ser trevligare ut.


   
SvaraCitera

mynona:

Märkligt egentligen: lockar inte även snygga killar kunder? 

OnT: det är fel i de yrken som inte beror på ren fysisk råstyrka eftersom det medvetet eller omedvetet utgår ifrån att könen ska ha skilda egenskaper. 

Tjejer bryr sig inte om killars utseende lika mycket som killar bryr sig om tjejers utseende.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt:

Unga söta tjejer lockar inte bara män, utan även kvinnor då de ofta helt enkelt ser trevligare ut.

Jo, de lockar nog både (dock män i en högre grad) och men det bevisar ju bara synen vi har på kvinnor. De anställs ju inte utefter hur serviceminded de är eller hur bra de är på sitt jobb utan på grund av hur de ser ut, trist.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Jo, de lockar nog både (dock män i en högre grad) och men det bevisar ju bara synen vi har på kvinnor. De anställs ju inte utefter hur serviceminded de är eller hur bra de är på sitt jobb utan på grund av hur de ser ut, trist.

Vad är det för fel med det menar du? Varför ska inte utseende få ha en avgörande betydelse?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Märkligt egentligen: lockar inte även snygga killar kunder?

Snygga killar existerar inte alls i samma omfång, enligt folks allmänna syn. Snygga tjejer säljer. Många köper tidningen Playboy, men knappt någon har hört talas om Playgirl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha det är här könskvotering kommer till hands. 

Vill ni se en könskvotering inom service & restaurangbranschen? 

Jag skulle nog tro att företagen tappar vissa vinster då, men och andra sidan blir samhället mer jämställt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bertrimmarpåstjärt:

Vad är det för fel med det menar du? Varför ska inte utseende få ha en avgörande betydelse?

Utseende kan väl visst ha viss betydelse men i så fall ska det gälla könen, lika mycket. Det finns stor i problematik att det ligger så hög tyngd i hur tjejer ser ut.


   
SvaraCitera
mynona

bertrimmarpåstjärt:

Tjejer bryr sig inte om killars utseende lika mycket som killar bryr sig om tjejers utseende.

Ja i viss mån, de uppmuntras att inte bry sig på grund av normen att tjejer förväntas bry sig mest om kärlek och inte vara ytliga i valet av partner och bara ha sex när de är kära, medan normen för killar är att bara bry sig om sex och får vara ytliga. Det påverkar förstås, men det jämnar ut sig allt mer, och visst bryr sig tjejer om utseendet, även om de skäms mer för det därför att det inte är accepterat att de gör det. 

Z0dd:

Snygga killar existerar inte alls i samma omfång, enligt folks allmänna syn. Snygga tjejer säljer. Många köper tidningen Playboy, men knappt någon har hört talas om Playgirl.

Ja se ovan, det utgår ändå från det tänket och upprätthåller det därmed genom att praktisera det, men det stämmer nog inte i lika hög grad som folk faktiskt tror. Det har aldrig varit accepterat för tjejer att konsumera sådant men i takt med jämlikheten blir det nu allt vanligare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I kanada har dom löst det väldigt diskret. De som är snygga får dricks, så bara snygga jobbar i service-yrken för de är bara de som får lön. Har hört att det är typ samma i staterna.

Är du ful kan du ändå vara servitris, men du kommer ju inte få betalt så det är rätt meningslöst. Därför är jag emot hela dricks-systemet.


   
SvaraCitera