Aviseringar
Rensa alla

Arbetsläger


Ämnesstartare

Haien:

Ok, det är din åsikt, men så är det tyvärr inte i dagens samhälle.

Jag har heller aldrig påstått att det är mer än en åsikt, sluta blås upp det tack.

Haien: Fast varför skulle de bli skyldiga till att tjäna staten bara för att de gjort något engligt staten brottsligt?

Någon nytta ska e väl göra än att bara sittan bakom galler? Eller?

Haien: Ja, de borde kunna jobba precis som alla andra, om de själva vill det och till mänskliga villkor och förhållanden.

Nja men vissa klarar inte a ett vanligt liv utan så fort de kommer ut från kåken ska de se till att komma in igen till gemenskapen och tryggheten bakom galler, när de ändå är där kan de göra någon nytta enligt mig.


   
SvaraCitera
Haien

Trevlig-Snubbe: Jag har heller aldrig påstått att det är mer än en åsikt, sluta blås upp det tack.

Inte jag heller.

Trevlig-Snubbe: Någon nytta ska e väl göra än att bara sittan bakom galler? Eller?

Att förbättras som person och i framtiden inte bryta mot lagen är tillräckligt med nytta för samhället.

Trevlig-Snubbe: Nja men vissa klarar inte a ett vanligt liv utan så fort de kommer ut från kåken ska de se till att komma in igen till gemenskapen och tryggheten bakom galler, när de ändå är där kan de göra någon nytta enligt mig.

Ja ok det är din åsikt men jag tycker inte att det är rätt vilket jag förklarat tidigare. Nyttan är att lära sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Inte jag heller.

Det gjorde du ju! Annars hade jag inte sagt det. 😉

Haien: Att förbättras som person och i framtiden inte bryta mot lagen är tillräckligt med nytta för samhället.

If you say so. Men bara så att du vet ju minskar inte brottsligheten, tvärtom den ökar mer och mer för varje år så jag tror inte dina snälla fina tankar fungerar så bra.

Haien: Ja ok det är din åsikt men jag tycker inte att det är rätt vilket jag förklarat tidigare. Nyttan är att lära sig.

Okej. Så är det.


   
SvaraCitera
Haien

Trevlig-Snubbe: Det gjorde du ju! Annars hade jag inte sagt det. 😉

Fast det är ju tydligt att jag inte gör det om jag säger att jag inte gör det

Haien: Ok, det är din åsikt

Säger ju detta

Trevlig-Snubbe: Men bara så att du vet ju minskar inte brottsligheten, tvärtom den ökar mer och mer för varje år så jag tror inte dina snälla fina tankar fungerar så bra.

Även om det kanske inte för tillfället blir lägre brottslighet betyder inte det att det är mindre nytta att de lär sig, det är möjligt att det skulle betyda att de inte lär sig. Det skulle lika gärna kunna vara av andra anledningar. Ex. så ökar befolkningsmängden i Sverige hela tiden, brottsligheten ökar varken mycket mer eller mindre i förhållande till folkmängden.

Mina "snälla fina tankar" behöver inte "funka", utan är endast vad jag tycker är nog med nytta och de hanlar inte om att slavisera fängelsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:

Fast det är ju tydligt att jag inte gör det om jag säger att jag inte gör det

Okej men det var så jag uppfattade det som du missförstod jag dig isf. :/

Haien: Säger ju detta

Ah, ja då lyckades vi väl gå förbi varandra (du förstår vad jag menar).

Haien: Även om det kanske inte för tillfället blir lägre brottslighet betyder inte det att det är mindre nytta att de lär sig, det är möjligt att det skulle betyda att de inte lär sig. Det skulle lika gärna kunna vara av andra anledningar.

Ja jo, men om man lär sig att ''ah men vadfan det är ju riktigt otrevligt att hamna i fängelse/arbetsläger, dit vill jag inte tillbaka'' då kanske det är tillräckligt motiverande att sedan när man kommer ut får hjälp att bli en hederlig medborgare. JAg kan hålla med dig om att kriminella måste kunna få en chans, eller flera chanser att bli en hederlig medborgare, det är viktigt att dessa människor inte permanenteras till kriminalitet.

Haien: Ex. så ökar befolkningsmängden i Sverige hela tiden, brottsligheten ökar varken mycket mer eller mindre i förhållande till folkmängden.

Nej, där har du faktiskt helt fel. Enligt BRÅ så har brotten mer än dubblerats på ca 10år trots att befolkningen knappast har vuxit lika mycket på samma tid. https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik.html (gå in och kolla brottsstatistik de senaste 10åren, sen kan du kolla på brottsstatistiken de senaste 65åren om du så vill). En sak som våldtäkt har ökat väldigt mycket mellan åren 2004-2005 från 2631 våldtäkter till 3787 våldtäkter
är med högsta förmodan pga ändrad lagstiftning om inte något annat har hänt. Däremot har samtliga brott ökat från ca 195 000 brott 1950 (7 miljoner invånare) https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_historiska_befolkning till 1.51 miljoner brott 2017 https://www.bra.se/download/18.10aae67f160e3eba62938177/1522141587204/Sammanfattning_anmalda_2017.pdf och vi är nu ca 10 miljoner invånare idag i Sverige och brotten har ökat med ca 7.75x och befolkningen har ökat med ca. 1.45x (7 013 950x1.45=10 170 227). Brotten har alltså ökat extremt mycket jämfört med befolkningstillväxten. Lösning är kanske inte arbetsläger men rättväsendet måste sätta dit de som begår brott och sluta dömma folk jämt och ständigt till minimistraff eller under minimistraff pga luckor i lagstiftningen och skickliga försvarsadvokater och för att domare dömmer lite som de vill vilket ofta tyvärr leder till låga eller ovidkommande straff.

Haien: Mina "snälla fina tankar" behöver inte "funka", utan är endast vad jag tycker är nog med nytta och de hanlar inte om att slavisera fängelsen.

Tumme upp


   
SvaraCitera