Aviseringar
Rensa alla

ARG GEIGER, MYCKET ARG! [mad]


Ämnesstartare

HATAR "Mannen som talar med hundar", HATAR alla som gillar det programmet. FATTAR inte hur det kan vara OKEJ att sända det på TV då han till och med använder sig av OLAGLIGA metoder (i Sverige) som exempelvis elchocker, stackel (stryphalsband med taggar på insidan som skär in i huden på hunden när den gör "fel"), osynliga elstängsigel (för hundar som springer ut på gatan och skäller på bilar/människor . Dessa kan orsaka en negativ betingning som KAN göra att hunden blir aggressiv mot människor efter som att hunden får en stöt så fort han skäller på en människa, i en hundhjärna uppfattas det som att det är människorna som orsakar stöten), han STRYPER hundar och kallar dem "lugna" (klart hunden blir "lugn" när man sliter upp den på bakbenen och håller den så i ett par minuter när hunden har ett STRYPHALSBAND!!!) och massa andra metoder som RIKTIGA experter anser vara farliga, dåliga, grymma och 100% verkningslösa.

Visst, hunden blir undergiven och följsam, men hunden är inte lycklig och definitivt inte pålitlig!

http://www.komonews.com/home/video/37440019.html?video=pop&t=a

Till och med jag när jag var 16-17 och praktiserade på hunddagis och tränade hundar så klarade jag av att få dem följsamma UTAN att använda annat än positiv förstärkning... Det säger ganska mycket om hans sk. "expertis".


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

tv handlar inte om vad som är rätt utan om vad som säljer bäst.
Men du har helt rätt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte bekant med programmet men tycker ej det låter klokt, efter beskrivning


   
SvaraCitera
mynona

Om jag minns rätt tror jag det är samma person som hävdade att även par bör leva i en "naturlig" relation av kvinnan underordnad mannen för att uppnå harmoni, och jag antar att han då menar samma harmoni synonymt med foglighet från ena parten som han tydligen menar med hundar. Har dock aldrig sett den själv.


   
SvaraCitera

Oj. Har inte sett det. Men det låter ju helt sjukt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har sett, har reagerat. Är mest orolig över att han lyckats bli så jävla populär och för att folk verkligen köper hans metoder utan att verka tänka och reflektera något själva överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

tv handlar inte om vad som är rätt utan om vad som säljer bäst.
Men du har helt rätt

Det borde inte få visas då de uppmanar folk att begå lagbrott, han tjatade om hur bra stackel var i ett helt program...

Liebestraum:

Är inte bekant med programmet men tycker ej det låter klokt, efter beskrivning

Nej, det är inte klokt. Blir helt illamående av det.

mynona:

Om jag minns rätt tror jag det är samma person som hävdade att även par bör leva i en "naturlig" relation av kvinnan underordnad mannen för att uppnå harmoni,

Skulle inte förvåna mig...

stereo total:

Oj. Har inte sett det. Men det låter ju helt sjukt.

Kolla videon i länken, 02:16 in i klippet... Där har han sin "lugna" hund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Har sett, har reagerat. Är mest orolig över att han lyckats bli så jävla populär och för att folk verkligen köper hans metoder utan att verka tänka och reflektera något själva överhuvudtaget.

Håller med. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Mannen som talar med hundar

Ar det bara jag som gillar programmet?

Antar att jag far forsvara honom.

Geigerzähler:

hur det kan vara OKEJ att sända det på TV då han till och med använder sig av OLAGLIGA metoder (i Sverige)

Haller med.

Geigerzähler:

han STRYPER hundar och kallar dem "lugna" (klart hunden blir "lugn" när man sliter upp den på bakbenen och håller den så i ett par minuter när hunden har ett STRYPHALSBAND!!!) och massa andra metoder som RIKTIGA experter anser vara farliga, dåliga, grymma och 100% verkningslösa.

Mycket av hans teorier ar fran Kognitiv psykologi dar det handlar om att andra att andra ett negativ beteende till ett positivt.

Pa hunder tycker jag att det fungerar jattebra jamfort med manniskor.

Da jag inte vet sa mycket mer om andra skolor och teorier inom hundvarlden sa skippar jag detta.

Geigerzähler:

Visst, hunden blir undergiven och följsam, men hunden är inte lycklig och definitivt inte pålitlig!

Dar haller jag inte med.

Manga av hans hundar handlar om fall dar hundar skadar sig sjalva. T.ex att ga till havet och svalja sa mycket vatten att hunden druknar eller nagot annat negativt och sjalvdestruktivt t.ex. en hund som springer efter en hast som inpricip med en bakspark kan doda hunden om hasten traffar ratt.

Jag tycker hans metoder kanske ar aningen brutala men mycket mindre skadligt an om hundar fortfarande skulle ha ett sjalvdestruktivt beteende.

Moralen i hans avsnitt ar nog det viktigaste av allt:Det finns inga daliga hundar, bara manniskor med 'mindre daliga auror. Som utan traning (vilken skola som helst) inte borde ha hund till och borja med.'


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ibland är han bra ibland dålig
han är från mexico


   
SvaraCitera
zIGGE

Han vet mycket mer om vad som hjälper i sådana allvarliga fall än vad du gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Han vet mycket mer om vad som hjälper i sådana allvarliga fall än vad du gör.

Ja, för hna är ju på tv!1!11!!!!1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Mycket av hans teorier ar fran Kognitiv psykologi dar det handlar om att andra att andra ett negativ beteende till ett positivt.

Men det fungerar inte riktigt så, speciellt inte med elchocker som han använder sig ganska frekvent av. VISST, hunden avbryter handlingen MEN det finns ett väldigt bra exempel i videon som jag länkade, där vänder sig hunden som från början var agressiv mot en katt och hugger efter matte istället så fort elen kommer. Dessutom berömmer han inte hunden så fort den slutar, det är viktigt.

Han tar inte bort ett negativt beteende utan han kanaliserar det bara till någonting annat dåligt beteende. Med exempelvis positiv förstärkning så förstärker man bra beteenden så att hunden VILL göra bra saker. Men viktigt när man använder sig av positiv förstärkning är också att använda sig av "fyrklövern" annars så blir positiv förstärkning ganska verkningslös, det är detta som de flesta hundägarna gör fel.

Bajwa:

Da jag inte vet sa mycket mer om andra skolor och teorier inom hundvarlden sa skippar jag detta.

Då tycker jag inte att du ska yttra dig. Jag har tävlat/tränat hund ett bra tag nu och har dessutom hundskötarutbildning utöver ett väldigt stort intresse för etologi (har även läst detta i skolan) och djur i största allmänhet. Jag vet vad jag pratar om, det gör inte han och uppenbarligen inte du heller.

Bajwa:

Manga av hans hundar handlar om fall dar hundar skadar sig sjalva. T.ex att ga till havet och svalja sa mycket vatten att hunden druknar eller nagot annat negativt och sjalvdestruktivt t.ex. en hund som springer efter en hast som inpricip med en bakspark kan doda hunder om den traffar ratt.

Men han gör ju fel där också? Som i avsnittet där han ska hjälpa en hund som springer ut i vägen så fort någon går förbi...

Först sätter han upp ett osynligt elstängsel, alltså ett sådant som man gräver ned i marken och så sätter man på ett halsband på hunden som gör att den får en stöt så fort den går utanför tomtgränsen.

SEN släpper han lös hunden, hunden ser en kvinna gå förbi och han rusar mot vägen *PANG* så får han en stöt när han kommer för nära (då tänker hunden att det var kvinnan som gav honom en stöt, för hunden förstår ju inte att det är någonting nedgrävt i marken). När detta har upprepats ett par gånger så slutar hunden att springa mot vägen... MEN hunden blir agressiv mot människor istället...

Om jag hade en hund som hade det problemet så hade jag fixat det lätt som en plätt med hjälp av positivt förstärkning och fyrklövern.

Jag hade börjat med att träna inkallning på en plats där hunden inte har detta beteende. Jag hade platsat hunden (tränat detta om det behövs) en bit ifrån mig för att sedan ropa "HIT", när hunden BÖRJAR röra sig mot mig så ger jag röstberöm "BRA" o.s.v. När hunden kommer fram till mig så använder jag mig av beröm ENLIGT FYRKLÖVERN med andra ord, jag varierar mitt beröm varje gång (beröm med röst, beröring, mat och lek) så att träningen blir intressant "Vad ska matte ge mig nu?!" det tar även bort valet som hunden kan göra om man bara belönar med godis "Nä, jag är inte så hungrig nu och hon är inte så intressant, jag springer dit bort istället!".

Sedan hade jag även sett till att jag som ledare hade blivit mer intressant med hjälp av en rolig träning. Hade sett till att inte vara få förutsägbar som vissa hundägare är (jag tar alltid med mig olika roliga saker när jag går ut och går med hunden, ibland så hittar jag något i skogen som vi kan leka med, träningslek med kottar är bra och ibland så gör vi ett spontansök!) och så blir man en bra ledare som hunden VILL följa för att hunden tycker att det är ROLIGT. Inte för att den är skiträdd.

Då hade det sedan bara varit att kalla in hunden och berömma så fort beteendet avslutades.

Visst det är inget som man löser på en dag, mina metoder kräver mer tid. Men har man inte tid så ska man inte ha djur heller, för de kräver tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Han vet mycket mer om vad som hjälper i sådana allvarliga fall än vad du gör.

Men det är doktorer i etologi som backar upp mina metoder, hans metoder förkastas. Fö. vet du inte vad jag har jobbat med för hundar så håll käften. [smile]


   
SvaraCitera
zIGGE

Geigerzähler:

Fö. vet du inte vad jag har jobbat med för hundar så håll käften.

Du är liten inom området som jämförelse. Du ska hålla käften. [smile]


   
SvaraCitera