Aviseringar
Rensa alla

ARGH! Läxhjälp behövs - rom (spriten alltså, inte staden)


Ämnesstartare

Okej, börjar känna mig smått desperat. Har ett antal instuderingsfrågor om rom, som ska vara färdigbyggda tills imorgon. Problemet är att jag lyckats slarva bort all information om rom vi fått, och efter ett bra tags googlande har jag insett att internet inte är tillräckligt. Så nu ber jag er om hjälp, och hoppas att någon UM-alkis är vaken.
Vilka är de två olika tillverkningsmetoderna när det gäller rom, och vad är skillnaden?
(Först tänkte jag här att de menade kolonn- eller pot-stilldestillerad sprit, men det var på en annan fråga så det är inte det)

Hur många destillat kan en romsort innehålla?

Nämn fyra olika typer av mörk rom.
(Vad tror ni de menar? Fyra olika märken (Negrita, Captain Morgan osv) eller som i svart rom, gyllene rom osv?


   
Citera
Ämnesstartare

Lulz trodde du syftade på staden Rom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

och hoppas att någon UM-alkis är vaken.

De har antagligen supit sig till sömns för minst en timme sen [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gåru hotelorest? :<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

De har antagligen supit sig till sömns för minst en timme sen [party]

[sad]

ohYEA_:

gåru hotelorest? :<

Njet, bar/servering på komvux.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Vanligtvis brukar en romsort innehålla mellan 15 och 20 olika destillat och årgångar. Rom är mycket sällan "single malt" eller "single cask" som whisky, men det finns undantag."

http://www.skargardsmagasinet.com/skargardsmagasinet/rom.pbs


   
SvaraCitera

Stringburka:

Vilka är de två olika tillverkningsmetoderna när det gäller rom, och vad är skillnaden?

Venne, kanske hurvida man använder vildjäst eller kulturjäst samt basen d.v.s melass eller sockerrörssaft?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vilka är de två olika tillverkningsmetoderna när det gäller rom, och vad är skillnaden?

Framställning
Rom framställs ur de rester som blivit över vid sockertillverkning, så kallad melass. Vid framställningen krossas och pressas sockerrören och den söta växtsaften utvinns. När växtsaften kokas och vattnet avdunstar utkristalliseras rent socker som tas till vara. Den kvarvarande trögflytande vätskan kan innehålla upp till 50% socker. Innan jäsningen späds melassen ut så att sockerkoncentrationen blir runt 15-20%. Jäst tillsätts till melassen som sedan jäses och destilleras. Denna rom typ kallas för rhum industrielle. Rom kan även framställas ur den rena sockerrörssaften. Denna rom kallas för rhum agricole. Rom delas vanligtvis in i två grupper, ljus och mörk.

http://www.skargardsmagasinet.com/skargardsmagasinet/rom.pbs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Rom kan även framställas ur den rena sockerrörssaften. Denna rom kallas för rhum agricole.

Så det är det de menar? TACK!

OF 5:

"Vanligtvis brukar en romsort innehålla mellan 15 och 20 olika destillat och årgångar. Rom är mycket sällan "single malt" eller "single cask" som whisky, men det finns undantag."

[love]


   
SvaraCitera

OF 5:

Framställning

Jag var före dig. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här radas massa mörka romer upp:

http://forum.whiskyforum.se/index.php?showtopic=1901


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

Jag var före dig.

förlåt[blush]


   
SvaraCitera

OF 5:

förlåt[blush]

Det är ok.[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror de menar märken!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nämn fyra olika typer av mörk rom.
(Vad tror ni de menar? Fyra olika märken (Negrita, Captain Morgan osv) eller som i svart rom, gyllene rom osv?

Nämn 4 olika märken som samtidigt är 4 olika sorter [party]


   
SvaraCitera