Aviseringar
Rensa alla

Argument för att höja studiebidrag


Ämnesstartare

Finns det några bra argument för att höja studiebidraget?
Jag ska argumentera för det i skolan..


   
Citera

Snackar vi om studiemedel för gymnasieelver, för högskolestuderande, eller för båda?


   
SvaraCitera

Men orka, det duger ju dom det är.


   
SvaraCitera
Issen

CaithSith:

Finns det några bra argument för att höja studiebidraget?
Jag ska argumentera för det i skolan..

Mja att det enkla faktumet att 1050kr i månaden är väldigt lite pengar... om du delar de på antalet jobbdagar på en månad som är ca 30-8 (helgdagar) så är det sjukt lite pengar per dag och med dagens regering som tvingar oss betala högre priser på allt så blir dom pengarna mindre värda. T.ex. när dom i Stockholm ändrade att iaf gymnasieskolor inte längre behöver betala busskort till elever som bor närmre än 6 kilometer tror jag det är. Bara det är 500-600kr extra per termin som ofta eleven får betala själv. Och i och med skattesänkningar höjs priser på tjänster och varor och om 1050 kr kommer vara fortsätta vara den summan kommer dom inte räcka lika långt.


   
SvaraCitera

Man ska kunna skaffa sig kläder, transportmedel (tåg-/bussbiljetter osv), kunna betala för sin fritid, lägga ut pengar på annat och fortfarande ha möjlighet att kunna spara för framtiden och det ska räcka.
Och fritd ÄR viktigt, ja. Man ska få komma bort från plugget och hemmet utan att känna att man inte har råd. Det får en att orka med skolan mer än om man bara satt hemma och inte hade något att göra. Dessutom kostar allt så jävla mycket så det mesta kräver mer eller mindre pengar.


   
SvaraCitera

Inflationen ^^.


   
SvaraCitera

För högskolan skulle det inte skada med högre studiebidrag. För man får så himla lite med tanke på att man ändå måste leva som vuxen med hyra mat och alla andra utgifter. Att få skithöga lån sen är inte helt kul... Att jobba vid sidan av är inte helt kul eftersom det tar tid och energi från studierna.

Men på gymnasienivå tycker jag inte det behöver höjjas. Dom där tusen spänn eller vad det är blir ju rena fickpengar. Föräldrarna är fortfarande försörjningsskydliga och ska stå för boende, mat osv. Sen är det upp till föräldrarna hur mycket extrapengar barnen ska få.

Det är en himla skillnad på gymnasiet och högskolan faktiskt. Känns ju som gymnasielever redan har större möjlighet till att roa sig med saker som kostar än högskolestudenter.

Att få 1050 kr och ändå bo gratis, få mat, gratis studier osv känns väldigt lyxigt. Jag tror inte folk på högskolan kan lägga undan så mycket pengar för nöjje/transsport/kläder eller vad det nu är folk lägger sina pengar på. Så dom borde inte klaga. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dhagor:

Snackar vi om studiemedel för gymnasieelver, för högskolestuderande, eller för båda?

Jag tror vi får välja. Det var vår grupp som (av någon dum anledning) valde "höja studiebidragen" som ämne.

Jag tycker det verkar ganska onödigt att höja gymnasiebidragen iallafall, de flesta köper ju ändå bara skit för pengarna..


   
SvaraCitera

CaithSith:

Jag tycker det verkar ganska onödigt att höja gymnasiebidragen iallafall, de flesta köper ju ändå bara skit för pengarna..

Ja. I praktiken blir ju ändå bara detta fickpengar eftersom föräldrarna står för allt det nödvändiga.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Det får en att orka med skolan mer än om man bara satt hemma och inte hade något att göra.

Sant.


   
SvaraCitera
Issen

isdrake:

Att få 1050 kr och ändå bo gratis, få mat, gratis studier osv känns väldigt lyxigt. Jag tror inte folk på högskolan kan lägga undan så mycket pengar för nöjje/transsport/kläder eller vad det nu är folk lägger sina pengar på. Så dom borde inte klaga. 🙂

vissa skolor tar betalt även för maten.


   
SvaraCitera

Issen:

vissa skolor tar betalt även för maten.

Det är ju dumt i så fall. Hur mycket då? Nu har jag visserligen också gått på en skola då vi fick betala för att få mat men det var inte gymnasiet i alla fall.


   
SvaraCitera
Issen

isdrake:

Det är ju dumt i så fall. Hur mycket då? Nu har jag visserligen också gått på en skola då vi fick betala för att få mat men det var inte gymnasiet i alla fall.

Betalar 35kr per måltid på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isdrake:

Ja. I praktiken blir ju ändå bara detta fickpengar eftersom föräldrarna står för allt det nödvändiga.

Vår lärare sa också att det gjorts undersökningar som visat att i andra länder där de inte har studiebidrag är eleverna mer studiemotiverade.
Här vill de flesta bara sluta skolan..


   
SvaraCitera

Issen:

vissa skolor tar betalt även för maten.

Det skall päronen betala.


   
SvaraCitera