Aviseringar
Rensa alla

Argument för att höja studiebidrag


Issen

Hampie:

Det skall päronen betala.

Finns ingen lag som säger de då det är inte är tvång att betala skolmaten, man kan ju ta med sig, även om skolan skulle kollapsa om alla gjorde de.

Mina föräldrar är snälla och betalar men jag vet flera som inte får den betald.
Fast jag tror inte detta är ett problem som uppstår bga studiebidraget eller liknande utan är en diskussion huruvida en skola borde få ta betalt för maten så [crazy]


   
SvaraCitera

Issen:

Finns ingen lag som säger de då det är inte är tvång att betala skolmaten, man kan ju ta med sig, även om skolan skulle kollapsa om alla gjorde de.

De skall stå för kost och logi till och med du att är 20 år eller gått ut gymnasiet.


   
SvaraCitera
Issen

Hampie:

De skall stå för kost och logi till och med du att är 20 år eller gått ut gymnasiet.

18 år eller gymnasiet ut och max till 21 års ålder senast jag läste.

Men de innefattar inte skolmat när alternativet ta med sig mat hemifrån finns.

De e t.ex. som att kräva att dom ska köpa pizza åt mig varje dag när jag kan äta hemma.


   
SvaraCitera

Issen:

Men de innefattar inte skolmat när alternativet ta med sig mat hemifrån finns.

Nej, men då måste de fixa med mat att ta med hemmifrån, förståss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men jag ska argumentera FÖR höjt studiebidrag? [sad]

Issen:

De e t.ex. som att kräva att dom ska köpa pizza åt mig varje dag när jag kan äta hemma.

Men även om det är fel så är det ju inte många skolor som har det så.. ?


   
SvaraCitera
Issen

CaithSith:

Men även om det är fel så är det ju inte många skolor som har det så.. ?

Nope och de är heller inget vettigt argument för att höja studiebidraget ändå [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Nope och de är heller inget vettigt argument för att höja studiebidraget ändå [smile]

[cry] Våra främsta argument: "Vi behöver pengar till öl och nyaste xbox 360 jueh!"


   
SvaraCitera
Issen

CaithSith:

Våra främsta argument: "Vi behöver pengar till öl och nyaste xbox 360 jueh!"

Läs mitt första inlägg


   
SvaraCitera

isdrake:

Dom där tusen spänn eller vad det är blir ju rena fickpengar.

Inte för alla (eller, beror på vad man menar med fickpengar). När jag fick mitt studiebidrag i gymnasiet skulle det räcka till, förutom min direkta fritid, mobil (så länge man räknar in telefonräkning när man är vuxen så får man räkna med det här med) och alla kläder och skor jag behövde, samt alla resor som inte skolan betalar.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Putt?


   
SvaraCitera

CaithSith:

Men jag ska argumentera FÖR höjt studiebidrag? [sad]

Taskigt läge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Taskigt läge.

Ja. Har iaf radat upp några:
* Man tjänar mer på att vara arbetslös och inte göra något alls än att utbilda sej och bli en kugge i samhället(eller något i liknande stil, har dock ingen källa på det, vart läser man om sådant?)
* Studenter lever under existensminimum, får man till exempel en plötslig kostnad som en avbruten tand som måste lagas får man leva utan mat i någon månad
* Det är mer eller mindre krav på att man ska ha dator hemma samt andra kostnader(biljetter mm)
* Studenter tvingas därför arbeta och plugga samtidigt vilket gör det svårare att koncentrera sej på utbildningen

Undrar också vart man kan läsa om andra bidrag jämfört med studenternas bidrag typ socialbidrag mm? Exakt vad räknas med existensminimum och stämmer det att studenter lever under det? Vill gärna veta vad ni tycker om ovanstående argument och hur man kan styrka dem på något sätt. Det mesta har jag pratat med min bror om som går högskola..

Min bror nämnde något om att det blir dyrare och dyrare att vara student och att det tillslut bara kommer vara dem med rika föräldrar som kommer kunna utbilda sej, och att det mer och mer börjar likna USA. Är det någon sanning i det?


   
SvaraCitera

Så man inte super upp pengarna lika fort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stronghold:

Så man inte super upp pengarna lika fort.

[cheers][bigsmile]


   
SvaraCitera