Aviseringar
Rensa alla

Argument mot delfinslakten

Ämnesstartare

jag jobbar med ett arbete som handlar om slakteriet på delfinerna i japan har läst på mkt o så o kan allt om det o har starka argument
men nån smart jävel lär ju säga
de e inge synd om delfinerna på skansen
kan ni ge argument som stödjer att det är fel
har nämligen inga bortsett från att de stödjer delfinslakterierna

ÄNDRAT 2011-09-14 00:15
EDIT: menar kolmården lol

Citera
Ämnesstartare

Delfinerna på just skansen vet jag absolut ingenting om. Mer än att dom inte får leva i sin naturliga miljö, deras naturliga miljö är iof inget vidare att leva i längre tack vare människan så man hjälper ju arten på så sätt, speciellt om djurparken håller på med särskilda bevarandeprojekt och sådär.

Däremot finns det ju fakta om övriga delfiner i fångenskap. Främst om sådana som blir infångade och får leva i bassänger och utöva shower för publik på särskilda delfin-nöjesställen. Då vet vi att många av dom blir djupt deprimerade, extremt stressade, får äta starka magmediciner mot magsår, ibland tar livet av sig själva och får olika stereotypa beteenden.

Vet dock som sagt ingenting om skansens delfiner, kan dock tänka mig att dom har det bättre än dom flesta delfine här i världen. Du kan ju dock kolla vart som får sina delfiner ifrån, och om källorna dom uppger verkligen stämmer.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

de e inge synd om delfinerna på skansen

Antar att du har sett The Cove? Huvudpersonen tar ju upp rätt bra exempel på varför delfiner inte bör finnas i fångenskap.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen kan man ju givetvis propagera för att det inte är rätt att hålla sådana sjukt intelligenta djur i fångenskap så pass långt ifrån deras naturliga livsmiljö.

När det gäller delfiner så tror jag dock inte det argument är speciellt övertygande för den pålästa. Med tanke på att dom blir infångade och spetsade av japanerna/blir förgiftade av diverse föroreningar och skräp i haven/fastnar i fiskenät/ får svårt att hitta mat pga att vi fiskar ut haven allt mer osv.

I sådana här dagar kan vi se att det många gånger är nödvändigt för artens överlevnad att hålla den i fångenskap.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Vadå, Skansen har väl inga delfiner?

SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Ingen aning faktiskt[blush] Antog detta för att han skrev det, aldrig varit på stället överhuvudtaget[cute]

SvaraCitera
Ämnesstartare

sälar kan jag gå med på men delfiner...

SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Antar att du har sett The Cove? Huvudpersonen tar ju upp rätt bra exempel på varför delfiner inte bör finnas i fångenskap.

har inte hunnit det ännu har bara läst. men ska se den nästa vecka

SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

kolmården*

SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:

Då vet vi att många av dom blir djupt deprimerade, extremt stressade, får äta starka magmediciner mot magsår, ibland tar livet av sig själva och får olika stereotypa beteenden.

tack

ska kolla upp detta
men läste något på djurens rätt om just kolmårdens delfiner osv ska kolla upp detta

SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

har nämligen inga bortsett från att de stödjer delfinslakterierna

Hur stöder det de japanska delfinslakterierna att Kolmården har en delfin eller två?

SvaraCitera
Ämnesstartare

detta va bra skrivet

"Ni säger att det inte går att göra en koppling mellan verkligheten i Taiji och västerländska delfinarier (två av delfinerna på Kolmården är fångande från det vilda för 30 år sedan, övriga kommer från ett "utbytesprogram" med djurparker inom Europa). Men oavsett delfinernas ursprung hålls de i en miljö som är dålig för dem, och oavsett deras ursprung så är Kolmårdens djurpark en del i den globala verksamhet som reducerar delfiner från fantastiska djur till underhållningsobjekt

På Kolmårdens djurpark finns delfinerna till för att locka publik och dra in pengar, inte för att det är en bra miljö för delfiner. Det finns gradskillnader i helvetet, men Kolmårdens djurpark är fortfarande ett helvete för de delfiner som finns där."

SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

men läste något på djurens rätt om just kolmårdens delfiner osv ska kolla upp detta

Låter bra[smile] Det är, tyvärr, i princip bara djurrättsorganisationerna som gör riktiga granskningar av djurhållningen /päls/kött/matindustrin, och Djurens rätt står i alla fall på min topp tre lista över dem bästa i Sverige.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Skansen har inga delfiner men Kolmården har.
Man kan se tydliga tecken på att fångenskap ej är bra för deras beteenden precis som hos många andra djur. Etologi is the shit.

Bara själva grejen att hålla vilda djur i fångenskap säger ganska mycket. Det är bara felfelfelfel!

SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Hur stöder det de japanska delfinslakterierna att Kolmården har en delfin eller två?

inte kanske just kolmården finns inga bevis,men andra
du orkar ej läsa men lägger ut det jag läst ändå

"Why do members of the dolphinarium industry take advantage of the hunt?

We have been reporting from Taiji regularly since 2003, and the most shocking aspect of the dolphin drive hunt is the active role that some dolphinariums play in sustaining the hunt. Dolphinariums are always looking for ways to obtain more dolphins. Many times, the fishermen of Taiji will drive a large school of bottlenose dolphins into the killing cove, and dolphin trainers and marine mammal veterinarians flock to the scene to seek out the best-looking dolphins for their display facilities. By doing business with the dolphin killers, they are helping to maintain the dolphin drive hunts. A live dolphin sold to a dolphinarium brings in a much higher profit than does a dead dolphin sold as meat, which brings in about $600. In Taiji, live bottlenose dolphins have been sold for as much as $300,000 each. The dolphin massacres in Japan will likely continue for as long as members of the international dolphin display industry reward the fishermen with thousands of dollars for animals that are deemed suitable for commercial exploitation in captivity. Dolphinariums that work together with the Japanese dolphin killers are a major reason that the dolphin massacres are still going on.

But are dolphinariums not saving the selected dolphins from slaughter?

Dolphinariums that purchase dolphins from the dolphin killers will tell you they are "saving" the dolphins from slaughter. We view this as nothing but propaganda, aimed at concealing the fact that they are fuelling the dolphin hunt by making it tremendously profitable. Working side by side, dolphin trainers and fishermen force the dolphins into shallow water, haul the dolphins ashore and line them up. The trainers then inspect the dolphins one by one, choosing only the ones that can be used in dolphin shows and captive dolphin swim programs. They are typically looking for young, unblemished dolphins. They "save" only the ones that can be commercially exploited in the display industry. The ones that are too old, too young, have the wrong gender or have too many blemishes are not worth "saving" to them, so they let the fishermen kill them.

We have seen dolphin trainers assist the fishermen in bringing the rejects to the killing cove to have their throats slit. They don't even bother to inspect the very young babies, knowing that they can't be used in dolphin shows. Using ropes and physical force, dolphin trainers separate the babies from their mothers. They haul the mothers close to the rocky beach to measure and inspect them. The babies cry out, but they are doomed. The dolphin trainers are not going to help them. If these dolphin trainers and marine mammal veterinarians were into "saving" dolphins, they would be there with a protest sign and video cameras, just like we are. Instead, they take advantage of the dolphin slaughter to nourish the huge profits made from captive dolphins.

The grueling selection process drags on for several hours, and some dolphins die from either shock, injuries or exhaustion during this time. Some make frantic attempts at staying at the surface of the water, but their pectoral fins have been dislocated or broken. An injured dolphin is worth nothing to the aquarium industry, and the dolphin trainers simply haul the dying dolphins back into the water and dump them, showing no emotion whatsoever.

Is it true that you have seen dolphin trainers actually assisting in killing dolphins?

Yes. Several times, we have seen dolphin trainers and dolphin killers in the same boat, laughing and joking around after a large school of dolphins had just been killed. We have seen members of the international aquarium and zoo industry get in the water with the dolphin killers, tying ropes around the dolphins' tail flukes so that the fishermen could tie the dolphins to their boats. Often times, the dolphins are so exhausted at this point, they can't even stay afloat. Some have large amounts of blood coming out of their blowholes. The dolphin trainers don't seem to care. The fishermen haul the dolphins to the killing cove, with the dolphins' blowholes underwater. Dolphin trainers have tormented the dolphins for hours. Some are in shock. Others are seriously injured, and they can't breathe. Now, they are going to be killed and slaughtered. Not even pregnant females or young calves will be spared. But the dolphin trainers, who claim to "love" dolphins, don't try to save any of them. It is the cruelest scene we have ever witnessed."

SvaraCitera