Aviseringar
Rensa alla

argumenterande tal


Ämnesstartare

[mad]

Hej.

ska hålla ett argumenterande tal i skolan(svenska B) och behöver då komma på ett änme som passar till detta.
Kommer inte på ett skit som intresserar mej just nu, så säg inte "något som intresserar dej" tack.

Några smashing förslag?


   
Citera
Ämnesstartare

Argumentera för att ta bort fängelsesystemet. Gjorde jag i SvA.[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Argumentera för att ta bort fängelsesystemet.

Funkar ju bara ifall man är invandrare! [wink]


   
SvaraCitera
Jeay_L

Har ni häftet engagemang och påverkan? Isåfall ska väl minst en text som inspererar än/man pratar om vara från häftet, då tog jag den där biomörker saken och pratade om hur musik påverkade oss.

Andra texten tog jag från Marilyn Mansons självbiograf eftersom jag tyckte den passade in och så argumenterade jag om att musik inte kan få skulden för att vissa personer inte är helt frisk i huvudet å gör brott/mördar/tar livet av sig o.s.v. och drog upp diverse händelser där musik fått skulden, t.ex. Columbine High massakern (manson fick skulden) och en brittisk(?) tjej som tog livet av sig och där fick MCR skulden för att göra "självmordsmusik"

Vet inte vad jag fick för betyg på talet, pratade lite kort men fick med lärare och resten av publiken rätt bra, speciellt läraren då som var påväg att sitta och hålla med mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Funkar ju bara ifall man är invandrare!

Fick MVG, så tydligen.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Argumentera för att ta bort fängelsesystemet. Gjorde jag i SvA

nja de blir nog en utmaning som jag inte kommer lyckas med så jättebra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Fick MVG, så tydligen.[wink]

Inte så svårt när man kan säga att hela ens släkt sitter där och blablabla. [wink]

OnT: Du borde välja något radikalt. Finn inspiration hos Mao, Stalin och Hitler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cigarettejob:

nja de blir nog en utmaning som jag inte kommer lyckas med så jättebra

Äh, det kommer man in i när man väl står där uppe.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jeay_L:

Har ni häftet engagemang och påverkan

nix, vi får välja vad som helst... sjukt drygt

Jeay_L:

argumenterade jag om att musik inte kan få skulden för att vissa personer inte är helt frisk i huvudet å gör brott/mördar/tar livet av sig o.s.v. och drog upp diverse händelser där musik fått skulden, t.ex. Columbine High massakern

de där lät lite intressant, men jag e nog inte tillräckligt insatt i den musikstilen lala


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Inte så svårt när man kan säga att hela ens släkt sitter där och blablabla.

Det funkar ju så. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gjorde om att stoppa lagförslaget om utökat kampsportsförbud. Nu har det ju redan gått igenom, men du kan ju skriva om att ta bort det igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Du borde välja något radikalt. Finn inspiration hos Mao, Stalin och Hitler

kan inget om sånt där[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cigarettejob:

kan inget om sånt där[cry]

Operation Reinhard t ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

lagförslaget om utökat kampsportsförbud.

say what? om jag skulle varit kampsportfantast så hade de varit ett bra förslag men så är icke fallet nej..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Äh, det kommer man in i när man väl står där uppe.

tvivlar på det faktiskt.


   
SvaraCitera