Aviseringar
Rensa alla

Argumenterande tal


Ämnesstartare

Howdi Partners! Skall hålla ett argumenterande tal i retoriken nu i veckan. Talet skall vara i ca 5 min. Har genom uteslutningsmetoden kommit fram till några olika tänkbara ämnen. Jag är dock orolig över huruvida vissa av dem tenderar att vara på tok för provokativa. Det är här ni kommer in i bilden, jag är nyfiken på att höra era synpunkter samt förslag på argument för ämnena.

1. Argumentera för dödsstraff
2. Argumentera mot yttrandefriheten
3. Argumentera för monarkin
4. Existensen av area 51
5. USA in i Iran
6. Legalisera droger
7. Legalisera cb
8. Växthuseffekten är enbart en myt
9. Ska ett naziparti få komma in i riksdagen om det passerat 4%?
10. För aktiv dödshjälp
11. Finns det en egen vilja?
12. Censurera allt olämpligt
13. Tvångsabort av utvecklingsstörda
14. Legalisera barnarbete
15. Finns solipsismen?


   
Citera

Woho:

tenderar att vara på tok för provokativa

Fast det är ju bara bra (om du får fram vettiga argument till det hela [crazy])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Fast det är ju bara bra (om du får fram vettiga argument till det hela [crazy]

Förvisso, men syftade främst på om jag argumenterade för tvångsabortering utav utvecklingsstörda och så visade det sig att läraren/ några i klassen hade en utvecklingsstörd släkting. Man vill ju inte ha för känsliga ämnen [crazy]


   
SvaraCitera

Att argumentera för att en grupp inte ska tillåtas existera är kanske lite väl olämpligt. Resten ser jag inga problem med.


   
SvaraCitera

Woho:

10. För aktiv dödshjälp

Hade jag valt.


   
SvaraCitera

Woho:

14. Legalisera barnarbete

Argumentera mot vuxenarbete istället!

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Complicated:

Hade jag valt.

Något förslag på stödjade argument?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Argumentera mot vuxenarbete istället!

Äuhm, nu hänger jag inte med riktigt!


   
SvaraCitera

Woho:

Äuhm, nu hänger jag inte med riktigt!

Högerklicka och tryck "visa bild". 😀

Argumentera mot att vi 8 timmar om dagen tvingas lägga våra liv på lönearbete som ger oss stress och andra arbetsskador, och som nån annan dessutom profiterar på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Högerklicka och tryck "visa bild". 😀

Argumentera mot att vi 8 timmar om dagen tvingas lägga våra liv på lönearbete som ger oss stress och andra arbetsskador, och som nån annan dessutom profiterar på.

Haha, nu fattar jag! Lite svårt att argumentera emot dock. Känns ju som att samhället kollapsar ifall ingen arbetar. BNP rasar, ingen tillgång till varor eller tjänster osv.


   
SvaraCitera

Woho:

Haha, nu fattar jag! Lite svårt att argumentera emot dock. Känns ju som att samhället kollapsar ifall ingen arbetar. BNP rasar, ingen tillgång till varor eller tjänster osv.

Vem bryr sig? [crazy] Detta samhället är inte till för oss arbetare ändå. Finns ju så extremt mycket arbete som inte behöver göras egentligen, hela telefonförsäljarbranschen t.ex. Den produktion som faktiskt behöver göras för att tillgodose våra behov kan ju till stor del utföras av maskiner om man ger tekniken fria händer istället för att låta den begränsas av kortsiktiga vinstintressen, och det lilla som maskinerna inte kan göra kan utföras som en del av den sociala samvaron i lugn och ro utan chefer som övervakar och stressar oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

Vem bryr sig?

Låter ju en smula vänsterpropagerat. Hur skall föräldrarna kunna tjäna pengar och föda sin familj? Skall maskiner lära ut barnen i skolan? Vad kommer att hända med forskningen? Detta blir ju som en form av en övergång till en primitiv ap-nivå


   
SvaraCitera

Woho:

Låter ju en smula vänsterpropagerat.

Kan vara för att det är det. [party]

Woho:

Hur skall föräldrarna kunna tjäna pengar och föda sin familj?

Varför behövs pengar? Det är ett samhälle utan lönearbete där resultatet av produktionen ägs kollektivt. Via internet kan t.ex. folk lägga sina beställningar och så producerar detta (plus ett visst buffertlager såklart).

Woho:

Skall maskiner lära ut barnen i skolan?

Nej, skolan kommer nog skötas på ett mycket kollektivare vis än idag och många vuxna kommer nog studera det de är intresserade av. Fler kommer kunna bli forskare då du inte längre begränsas av ekonomi och CSN kring hur länge du kan studera. Men självklart kan teknik användas mycket mer än det används idag, filmer och datorspel t.ex. 🙂

Woho:

Vad kommer att hända med forskningen?

Den kommer förmodligen blomma ut totalt eftersom fler kommer vara fria från lönearbetets bojor och istället kunna syssla med sådant. Plus att den inte kommer begränsas av investeringar och kortsiktig avkastning åt kapitalägare.

Woho:

Detta blir ju som en form av en övergång till en primitiv ap-nivå

Nej verkligen inte, snarare en vidareutveckling av samhället. Kapitalismen är det primitiva "allas krig mot alla"-samhället i jämförelse. I ett fritt samhälle kan vi alla göra det som idag är begränsat till den översta klassen. Kolla bara på hur mycket frihet som fildelningen gett alla oss som inte är rika. Vi kan ha all musik vi vill, alla datorspel är gratis, litteratur scannas in på nätet vilket get oss tillgång till information vi tidigare var tvungna att betala för att ha hemma (en slags vidareutveckling av biblioteken), osv. Samma sak skulle kunna finnas i mycket större skala. Ett verktygsbibliotek i varje bostadsområde istället för att producera en hammare till varje hushåll t.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajävel:

och så producerar detta

Hur skall kreti och pleti skaffa sig material till att producera produkter?

Rödingajävel:

skolan kommer nog skötas på ett mycket kollektivare vis än idag

Vem skall undervisa?

Rödingajävel:

ler kommer kunna bli forskare då du inte längre begränsas av ekonomi

Klart man begränsas utav ekonomi. Hur skall man kunna finansiera sin forskningsprojekt om man inte har pengar?

Rödingajävel:

kring hur länge du kan studera.

Så det skall alltså finnas tillgängliga lärare för vem som helst i samhället oavsett ålder året runt? Vem skall finansiera dett? Hur skall läraren få ut sin lön? Hur skall man transportera sig till skolan då det inte finns några busschauförer? Hur skall man ha råd att betala bensin till bilen, eller hur skall man ens ha råd med en bil om ingen i samhället jobbar?

Rödingajävel:

filmer och datorspel t.ex. 🙂

Vem skall skapa och producera sådan teknink om ingen arbetar?

Rödingajävel:

Ett verktygsbibliotek i varje bostadsområde

Och vem skall producera detta verkstadsbibliotek?


   
SvaraCitera

Woho:

Hur skall kreti och pleti skaffa sig material till att producera produkter?

Hur skaffas dem idag? Jo genom att företag 1 anställer "kreti och pleti" till att utvinna resurser, som de sedan säljer till andra företag som anställt andra "kreti och pleti" som skapar material av dem, och sedan säljer vidare till företag tre som anställt andra "kreti och pleti" som producerar med materialet. Vi "kreti och pleti" är hela grunden för att kapitalismen överhuvudtaget ska fungera, utan oss är den omöjlig. Vi kan göra exakt detta utan chefer, företag och pengar. Vi kan själva förvalta de produktionsmedel som behövs för att göra detta, vi kan lära varandra de saker som behöver göras på olika ställen och på så sätt rotera uppgifterna mellan varandra. Vi kan göra det i våra egna tempon på våra egna villkor för oss själva, istället för åt chefer och politiker som tvingar oss till det idag.

Woho:

Vem skall undervisa?

Vi alla kommer tillsammans vara delaktiga i att skola och uppfostra varandra, skolan behöver inte se ut som den gör idag om du tror det. Men "de som kan och vill" är väl det generella svaret. "Av var och en efter förmåga" som det brukar heta.

Woho:

Klart man begränsas utav ekonomi. Hur skall man kunna finansiera sin forskningsprojekt om man inte har pengar?

Läste du inte vad jag skrev? Pengar behövs inte. Pengar är något artificiellt och inte alls något nödvändigt. Det kommer ske som så att folk helt enkelt forskar och att de resurser som behövs till forskningen införskaffas.

Woho:

Vem skall finansiera dett?

Ingen.

Woho:

Hur skall läraren få ut sin lön?

De får ingen lön. De får som alla andra de saker de behöver. "Lärare" som yrke kommer inte ens behövas utan det kan roteras med olika människor beroende på vem som har något att lära ut. All litteratur och film finns tillgänglig för alla, vi hjälper tillsammans varandra att förstå den.

Woho:

Hur skall man transportera sig till skolan då det inte finns några busschauförer?

Hört talas om tunnelbanan i Köpenhamn? Den har inga chaufförer. Den lilla administration över maskinerna som behövs kan utföras gemensamt som en del av den sociala samvaron.

Woho:

Hur skall man ha råd att betala bensin till bilen, eller hur skall man ens ha råd med en bil om ingen i samhället jobbar?

Alltså, "betala" och "ha råd med" hör till kapitalismen. Ingen betalning behövs till någonting. Varje bostadsområde kan t.ex. ha gemensamma bilar man får lov att använda, kollektivtrafiken kan byggas ut och effektiviseras, osv. Du verkar ha svårt att tänka utanför ramarna för dagens samhälle.

Woho:

Vem skall skapa och producera sådan teknink om ingen arbetar?

De som tycker det är roligt? jag hade gärna lärt mig att tillverka datorspel t.ex. [smile]

Woho:

Och vem skall producera detta verkstadsbibliotek?

Vi tillsammans som är i behov av verktyg?


   
SvaraCitera