Aviseringar
Rensa alla

Arktis smälter


Ämnesstartare

Har hört att Arktis smälter, sant?

smälter den kommer vi väll dö eller va? det kommer väll hända om flera tusen år? då vi inte lever eller?


   
Citera
Ämnesetiketter

har för mig att jag läst att det börjar återbildas igen, rätt rejält


   
SvaraCitera

Varför skulle vi dö för att arktis smälter? I värsta fall höjs havsnivån en aning, men människan* lär överleva såvida det inte blir en ekologisk katastrof

*andra arter kommer nog att gå under av det dock


   
SvaraCitera

Havsnivån skulle höjas och städer som t.e.x Amsterdam och New York skulle bli dränkta. Vissa havsströmmar skulle kanske förändras och i sin tur påverka vissa klimat. Det kommer förmodligen att hända under vår livstid.

Annars är det inte så farligt.


   
SvaraCitera

Dom fattiga kommer drabbas hårdast då om Vattennivån höjs . Det är en naturligt att polernas is smälter som påverkar havs nivån . Nej det behöver inte gå flera tusen år ,det kan gå så fort som 100-500 år så kan all is vara borta om temperaturen stiger tillräckligt mkt i världshaven  🙂 


   
SvaraCitera

Josefiniis: Har hört att Arktis smälter, sant?

smälter den kommer vi väll dö eller va? det kommer väll hända om flera tusen år? då vi inte lever eller?

Ledsen


   
SvaraCitera

ja de gör den, men dom vuxna bryr sig inte för dom har blivit mer intresserade av säkerhet, kontroll, social status å mer ..


   
SvaraCitera

Fult å skriva dom vuxna, jag e också vuxen men många skiter i det ..


   
SvaraCitera

Jag hatar hur alla får hets av att isarna smälts. Kollar man bak i historien och är källkritisk i det man läser bortsett från dom stora överdrivna nyhetsrubrikerna i tidningen så har dessa isar smälts för att sedan lägga på sig mer is. Det är naturligt, jorden har genomgått dessa förändringar flera gånger. För några tusen år sedan så hade isarna smälts så mycket att havsnivån hade höjts till ca 8m över marken, alltså betydligt mycket mer än vad det är idag och vad det förväntas att stiga. Jag försöker vara mer miljövänlig av mig men jag oroas inte direkt av att jag kommer att dö från detta. Klart vi behöver se över med vad vi gör av oss men ni förstår generellt vart jag vill komma till. 

Har källa (naturdokumentär från SVT m.fl) att backa upp med.


   
SvaraCitera

sicilianmind:
Jag hatar hur alla får hets av att isarna smälts. Kollar man bak i historien och är källkritisk i det man läser bortsett från dom stora överdrivna nyhetsrubrikerna i tidningen så har dessa isar smälts för att sedan lägga på sig mer is. Det är naturligt, jorden har genomgått dessa förändringar flera gånger. För några tusen år sedan så hade isarna smälts så mycket att havsnivån hade höjts till ca 8m över marken, alltså betydligt mycket mer än vad det är idag och vad det förväntas att stiga. Jag försöker vara mer miljövänlig av mig men jag oroas inte direkt av att jag kommer att dö från detta. Klart vi behöver se över med vad vi gör av oss men ni förstår generellt vart jag vill komma till. 

Har källa (naturdokumentär från SVT m.fl) att backa upp med.

JA men korkade politiker och forskare anser det är mankind som är direkta orsaken till det smälter som Media ofta skriver . Människan hjälper naturen så processen accelererar fortare än det narturliga det är sanningen !    


   
SvaraCitera

Tror sicilian har rätt. Polarisarna tycks vara större detta år än föregående.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2415191/And-global-COOLING-Return-Arctic-ice-cap-grows-29-year.html


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men då kommer inte sverige drabbas?


   
SvaraCitera

sicilianmind: Har källa (naturdokumentär från SVT m.fl) att backa upp med.

jag tittar gärna på den, om du orkar länka.


   
SvaraCitera
reben

Josefiniis:
Har hört att Arktis smälter, sant?

smälter den kommer vi väll dö eller va? det kommer väll hända om flera tusen år? då vi inte lever eller?

om du bara bryr dig om dig sj o inte kommande generationer så kan du va lugn. du kmr inte dö av d1a


   
SvaraCitera