Aviseringar
Rensa alla

Årsdagen av Utöya-massakern idag


Ämnesstartare

isola:

[shake]

Jämfört med den systematiska massaker som sker på många ställen just nu i världen känns det rätt redundant att lägga ner energi på något som hände för ett år sedan och inte var i närheten av så hemskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men allt bitchande nerlagt; min väldigt osynliga poäng var att: du gnäller på breivik för att han var motiverad av politisk ideologi och mördade i dess namn, samtidigt som du själv nu använder dådet för att propagera den ideologi och de åsikter du har indoktrineras med, och det är rätt smaklöst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Sverigedemokraterna i Sverige

SD har tydligt tagit avstånd från det Breivik gjorde din jävla mupp. Sluta använd ord som fascism när du uppenbarligen inte vet vad det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

samtidigt som du själv nu använder dådet för att propagera den ideologi och de åsikter du har indoktrineras med, och det är rätt smaklöst

[love]


   
SvaraCitera
Paseo

Idag? Är inte det imorgon?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra att aftonhoran får götta sig lite mer i Breivik, då har ju tjänat så många miljoner på hela skiten att man undrar om inte Sveriges största tidning sponsrade hans projekt, de gillar ju olika säger dom och Anders Behring Breivik är ju onekligen ganska olik dom flesta. Äckligt är det.

Tänker dock glo på minneskonserten i hopp om att bossen dyker upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

2. Breivik.

Han var en ensam galning. Att han "planerat detta i tio år" bör inte minst väcka misstankar om detta. Man har försökt att göra kopplingar mellan honom och grupperingar utan att lyckas. Fungerar den norska underrättelsetjänsten något i stil med den svenska så har de redan infiltrerat våra extrema ytterrörelser och håller koll på de samhällsfarliga element som befinner sig där. Att de inte lyckades få nos på honom där tyder på att han troligast var ensam i projektet.

En annan lite mer intressant händelse kanske var hur Svensk media valde att uppmärksammade den muslimske mördaren i Toulouse som hade ihjäl franska soldater och judiska skolbarn. Han var en tydligen bara ensam i sitt anförande trots att det tidigt kom fram att han fick stöd utav sin familj kring händelserna. Han var tydligen bara ett offer av sociala (läs:klass) omständigheter och att hans egentliga stöd låg för alla de palestinska barn som han ville rädda.

Och vart skulle det konstiga ligga i att anta yttre framför inre hot i en situation som denna? I vilket land hade man inte gjort det? Men nu gick det ju inte riktigt till som du beskriver det. I norsk media valde man till en början att tassa runt på tårna kring en eventuell muslimsk terrorist när man helt sunt påpekade att man inte skulle dra förhastade slutsatser. Det diskuterade to.m om hurdan man i media på förhand skulle våga utse muslimerna till syndabock med stöd för den senaste tidens händelser (Stockholm-terroristen).

En vinklad tråd senare så är min bedömning om dig att denna följer dina traditionella mönster där du pekar och bölar mot hur onda alla högerextremister där ute som ger sig på vänsterrörelsen är men konsekvent förminskar det omvända våldet. Hade det varit högerextremister som blivit nerpangade där ute så hade du om något dragit på smilbanden. För du har bevisat gång på annan hur du är mer förtjust i att dela in människor och människors värde i fack än vad gemene nazist är.


   
SvaraCitera
zIGGE

på kanal 1 och fyran typ hela dan

fett boring


   
SvaraCitera
Lounge

kollar på den direktsända minnesstunden ifrån oschlo nu

programledaren verkar ha i sitt manus "nu ska du kolla in i kameran och se ledsen ut" etc

kan störa mig något så ofantligt på detta tjat om norge.. elskade land.. alltså. visst, vi bor i olika länder, är ett faktum. men det är något NYARE påfund att hela tiden snacka om gränser. de snackar om att vi och dem blev vi men jag tycker de bara spär på i en felaktig riktning. även om det inte är menat så, vet att nationaldagen är populär i norge. jag tycker inte det är fel att säga att man tycker om sitt land: därför att... men blir så jävla tjatigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

men allt bitchande nerlagt; min väldigt osynliga poäng var att: du gnäller på breivik för att han var motiverad av politisk ideologi och mördade i dess namn, samtidigt som du själv nu använder dådet för att propagera den ideologi och de åsikter du har indoktrineras med, och det är rätt smaklöst

Nej det var inte alls vad jag gjorde. Jag tog upp Breivik som ett exempel på vad fascismens återkomst i europeisk har lett till, och argumenterade för att folk ska sätta stopp för de här rörelserna innan de växer ytterligare. Jag kritiserar inte politisk ideologi eller ideologisk övertygelse i allmänhet, jag argumenterar för att om vi befinner oss i en repris av 30-talet och kommer gå samma utveckling till mötes än en gång ifall vi sitter passiva medan fascistiska rörelser växer i Europa.

clickclack:

SD har tydligt tagit avstånd från det Breivik gjorde din jävla mupp. Sluta använd ord som fascism när du uppenbarligen inte vet vad det är.

Spelar ingen roll, de tillhör samma rörelse och deras politik och analys är den samma som den han förespråkar och har. Jag vet visst vad fascist är och har tydligt redogjort för det, att du inte vet vad fascism är får stå för dig.

Rudolf kügersmatter:

Han var en ensam galning. Att han "planerat detta i tio år" bör inte minst väcka misstankar om detta. Man har försökt att göra kopplingar mellan honom och grupperingar utan att lyckas. Fungerar den norska underrättelsetjänsten något i stil med den svenska så har de redan infiltrerat våra extrema ytterrörelser och håller koll på de samhällsfarliga element som befinner sig där. Att de inte lyckades få nos på honom där tyder på att han troligast var ensam i projektet.

Han var tidigare medlem i Fremskrittspartiets (Norges SD) ungdomsförbund och han var medlem på bl.a. svenska forumet Nordisk.nu. Han har deltagit i demonstrationer med bl.a. EDL, och har varit aktiv på nätet. Att underrättelsetjänsten inte hittade honom är beklagligt, men i efterhand har man hittat tydliga signaler på vad det rör sig om för person. Att han var ensam är fullt möjligt, och självklart måste man vara smått galen för att utföra ett sådant dåd från första början oavsett ideologi, men det var ingen psykisk sjukdom som fick honom att utföra dåden. Han är en politisk terrorist, inte något nutjob som bara "råkade" hamna i fascistiska kretsar.

Rudolf kügersmatter:

En annan lite mer intressant händelse kanske var hur Svensk media valde att uppmärksammade den muslimske mördaren i Toulouse som hade ihjäl franska soldater och judiska skolbarn. Han var en tydligen bara ensam i sitt anförande trots att det tidigt kom fram att han fick stöd utav sin familj kring händelserna. Han var tydligen bara ett offer av sociala (läs:klass) omständigheter och att hans egentliga stöd låg för alla de palestinska barn som han ville rädda.

Varför skulle det vara intressantare? Självklart är denne franske terrorist lika mycket produkt av sina omständigheter som Breivik. Diskussionen handlar dock inte om det terrordådet.

Rudolf kügersmatter:

Och vart skulle det konstiga ligga i att anta yttre framför inre hot i en situation som denna? I vilket land hade man inte gjort det? Men nu gick det ju inte riktigt till som du beskriver det. I norsk media valde man till en början att tassa runt på tårna kring en eventuell muslimsk terrorist när man helt sunt påpekade att man inte skulle dra förhastade slutsatser. Det diskuterade to.m om hurdan man i media på förhand skulle våga utse muslimerna till syndabock med stöd för den senaste tidens händelser (Stockholm-terroristen).

Öh, nej det gick till precis som jag beskrev det. Jag såg med egna ögon både blogginlägg (på bl.a. Avpixlat) och nyhetsartiklar som påstod att det var muslimer och som sedan raderade dessa när det visade sig inte vara det. Antingen vet du inte vad som faktiskt skrevs, eller så ljuger du.

Rudolf kügersmatter:

En vinklad tråd senare så är min bedömning om dig att denna följer dina traditionella mönster där du pekar och bölar mot hur onda alla högerextremister där ute som ger sig på vänsterrörelsen är men konsekvent förminskar det omvända våldet. Hade det varit högerextremister som blivit nerpangade där ute så hade du om något dragit på smilbanden. För du har bevisat gång på annan hur du är mer förtjust i att dela in människor och människors värde i fack än vad gemene nazist är.

Jag hymlar inte med att jag skiter i om fascister får stryk eller inte. De gör ett aktivt val att organisera sig fascistiskt och får ta konsekvenserna av det. Skulle en liknande massaker ske mot ett fascistiskt ungdomsförbunds läger hade jag dock äcklats och inte alls stött det. Jag tycker det är en sak att med våld tvinga fascister att lägga ner sitt politiska engagemang, en annan att döda dem. De är produkter av sina omständigheter som alla andra människor. Som politiskt rörelse är de ett hot mot alla organiserade i arbetarrörelsen och måste därför stoppas, men de är oftast arbetare själva som hamnat snett i livet och ska ges möjlighet att rikta sin ilska åt rätt håll snarare än att dödas.


   
SvaraCitera
Lounge

fattar inte varför VARFÖR de hyllar kungahuset

de var de första jens stoltenberg nämnde


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Jag tog upp Breivik som ett exempel på vad fascismens återkomst i europeisk har lett till, och argumenterade för att folk ska sätta stopp för de här rörelserna innan de växer ytterligare.

Vilket är din åsikt, applicerat på ett hemskt dåd.
Om det inte funnits något politiskt motiv bakom så hade det räckt med "Sörj offren och tänk på deras familjer" men så fort du tar upp fascism och fördömande så sätter du ett politiskt värde på det hela.

Rödingajäveln:

jag argumenterar för att om vi befinner oss i en repris av 30-talet och kommer gå samma utveckling till mötes än en gång ifall vi sitter passiva medan fascistiska rörelser växer i Europa.

Nej, det gör vi sannerligen inte, och det är off-topic vad gäller utöya, höhö. Nä men om du vill peka på något mer precist som repriseras där man kan dra faktiska paralleller så får du gärna göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Monty Cantsin:

Vilket är din åsikt, applicerat på ett hemskt dåd.
Om det inte funnits något politiskt motiv bakom så hade det räckt med "Sörj offren och tänk på deras familjer" men så fort du tar upp fascism och fördömande så sätter du ett politiskt värde på det hela.

Ja det är klart jag uppmanar till handling, har aldrig påstått något annat. jag tycker att vi förutom att sörja offren även ska se till att det aldrig händer igen. Vill vi förhindra fler fascistiska terrordåd, vilket iaf jag vill, måste vi stoppa de fascistiska rörelser som växer i Europa.

Monty Cantsin:

Nej, det gör vi sannerligen inte, och det är off-topic vad gäller utöya, höhö. Nä men om du vill peka på något mer precist som repriseras där man kan dra faktiska paralleller så får du gärna göra det.

Det är inte OT i tråden, skrev att man fick diskutera fascismens återkomst i Europa då Utöya-dådet är direkt kopplat till det.

Fascistiska rörelser växer runt om i Europa, både våldsamma och fredliga. I de flesta europeiska parlament sitter idag någon form av fascistiskt parti, och flera av länderna har även en militant gaturörelse. Detta menar jag är samma utveckling vi såg i Europa på 30-talet då fascistiska rörelser växte parallellt i flera olika länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Vill vi förhindra fler fascistiska terrordåd, vilket iaf jag vill, måste vi stoppa de fascistiska rörelser som växer i Europa.

Så man når en bättre värld genom att polarisera och skapa motsättningar istället för att försöka förstå varandra och arbeta fram något som alla kan vara nöjda med?

Rödingajäveln:

I de flesta europeiska parlament sitter idag någon form av fascistiskt parti

Det där påståendet låter helt åt helvete taget ur luften, peka ut dessa partier tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Han var tidigare medlem i Fremskrittspartiets (Norges SD) ungdomsförbund och han var medlem på bl.a. svenska forumet Nordisk.nu. Han har deltagit i demonstrationer med bl.a. EDL, och har varit aktiv på nätet.

Inget som styrker dina argument direkt. Det är inga tunga grejer du räknar upp. Det går knappast att kalla honom för en gräsrot.

Rödingajäveln:

Öh, nej det gick till precis som jag beskrev det. Jag såg med egna ögon både blogginlägg (på bl.a. Avpixlat) och nyhetsartiklar som påstod att det var muslimer och som sedan raderade dessa när det visade sig inte vara det. Antingen vet du inte vad som faktiskt skrevs, eller så ljuger du.

Jag följde norsk media. Vad som kan tänkas ha skrivits på "högerextrema bloggar" kan jag inte svara för. Avpixlat följde jag också, och de rapporterade sansat och faktaenligt vad jag ville minnas. Du kanske åsyftar kommentarsfältet, där de tongångarna du nämner stämmer bättre igen.


   
SvaraCitera