Aviseringar
Rensa alla

Artikel i SvD: "Invandrare ska lära sig våra värden"


Sming:

Vad ska vi svenskar lära oss menar du?

Menar du att alla 'etniska svenskar' är för jämställdhet, att alla ser ett lika högt människovärde på alla individer och att alla tycker att demokrati är en självklarhet?

När tillhör man egentligen kategorin svensk?

Tror du att detta på något sätt skulle hjälpa? Att man förändrar sin syn på saken bara så där?


   
SvaraCitera

Regeringen vill demokratisera/pacifiera dem. Det är svenskt att vara feg!


   
SvaraCitera

Det är bara för att begränsa antisemitisk framfart i Europa, haha.


   
SvaraCitera

Låter bra tycker jag :). Varför har man inte infört det tidigare?

Spartakus:

Och ska t.ex. polacker lära sig att det är dåligt tvångsäktenskap eller bara kurder? Hur funkar det?

Invandrare som invandrare, de kommer nog alla gå på samma kurs. [confused]


   
SvaraCitera

Hypokriten:

Regeringen vill starta en kurs samhällsorientering för invandrare:
"Enligt utredningsdirektiven ska samhällsorienteringen förmedla vikten av grundläggande värden som demokrati och alla människors lika värde.

tycker det låter bra

Sterd:

Lycka till med en sån kurs när det sitter ett gäng muslimer och vill lyncha den vidriga svenska horan som står och ska lära dem, med sitt utsläppta hår och synliga underarmar! Allah Ackbar!

vet inte om du vill kritisera det här förslaget eller inte men det är bland annat pågrund av muslimernas kvinnosyn som jag tycker dom borde gå en sådan kurs.


   
SvaraCitera

anonym800:

muslimernas kvinnosyn

Vilken är?


   
SvaraCitera

Verkar väll helt okej, om man tar bort det där med att "lära ut våra värden som tex demokrati"...

Så man ska tvinga folk då att tro på demokratin eller vad? Är det verkligen demokratiskt? [confused]


   
SvaraCitera

Srbija:

Menar du att alla 'etniska svenskar' är för jämställdhet, att alla ser ett lika högt människovärde på alla individer och att alla tycker att demokrati är en självklarhet?

Nepp, men alla svenskar har fått en sportslig chans att anamma detta i skolan, många utlänningar som kommer hit har inte lärt sig något alls, om dom ens gått i skolan.

Srbija:

När tillhör man egentligen kategorin svensk?

Det beror på vems definition du vill köpa, statens eller allmänhetens.

Srbija:

Tror du att detta på något sätt skulle hjälpa? Att man förändrar sin syn på saken bara så där?

Inte alla gånger kanske, men man får ju ge dom en sportslig chans, dom ska ju få veta vilka normer som skall råda, före dom börjar ställa sig på kant med den rådande normen och vilka konsekvenser som ska råda om dom eventuellt bestämmer sig för att skita i den [rolleyes]
Men får ta seden dit man kommer helt enkelt, gäller för alla, araber,somalier och kurder inkluderat.


   
SvaraCitera

Sming:

Nepp, men alla svenskar har fått en sportslig chans att anamma detta i skolan, många utlänningar som kommer hit har inte lärt sig något alls, om dom ens gått i skolan.

Det handlar inte om vad man lärt sig eller inte, det handlar om ens egna sunda förnuft.

Sming:

Det beror på vems definition du vill köpa, statens eller allmänhetens.

Jag syftade mer på din.

Sming:

Inte alla gånger kanske, men man får ju ge dom en sportslig chans, dom ska ju få veta vilka normer som skall råda, före dom börjar ställa sig på kant med den rådande normen och vilka konsekvenser som ska råda om dom eventuellt bestämmer sig för att skita i den

Varför vill SD att invandrare ska gå på dessa kurser? För att minska antalet kriminella, men deras IQ sträcker sig inte så långt för att förstå att de börjar i helt fel ände.

Dessutom, det flesta som nämns är inte 'svenska seder' [rolleyes]


   
SvaraCitera

passaro:

Vilken är?

att kvinnro i många muslimska länder måste ha slöja och heltäkande klädsel. kvinnor är ofta understälda männen. män som tillhör islam som har denna kvinnosyn och kommer till Sverige bör därför få att det inte är så i sverige.


   
SvaraCitera

anonym800:

att kvinnro i många muslimska länder måste ha slöja och heltäkande klädsel. kvinnor är ofta understälda männen. män som tillhör islam som har denna kvinnosyn och kommer till Sverige bör därför få att det inte är så i sverige.

Inte i majoriteten av länderna. Säger dock inte så mycket just om den gemene mans syn, då det är lagstadgat och i de flesta fall är det en idiot till fundamentalistisk ledare som står bakom; Khomeini, Khamenei, Ahmadinejad m.fl.


   
SvaraCitera

anonym800:

kvinnor är ofta understälda männen

Och det är verkligen inte så i Sverige,


   
SvaraCitera

Srbija:

Och det är verkligen inte så i Sverige,

men det har funnits sådana fall i Sverige där kvinnor blir underställda männen och ibland har det slutat i att mannen misshandlat kvinnan eller något i den stilen.

passaro:

Inte i majoriteten av länderna.

det kommer en del muslimska män till sverige med sådan kvinnosyn och dom tycker jag ska få veta vad som gäller just i sverige.


   
SvaraCitera

anonym800:

det kommer en del muslimska män till sverige med sådan kvinnosyn och dom tycker jag ska få veta vad som gäller just i sverige.

Ptja, så vitt jag vet så får man ha på sig burka/niqab om man nu så vill.


   
SvaraCitera

passaro:

Ptja, så vitt jag vet så får man ha på sig burka/niqab om man nu så vill.

får man och jag respekterar det om man själv har valt att ha det men det finns vissa länder där en kvinna inte kan gå ut utan heltäkande klädsel utan att det får kosekvenser och om en man från ett sådant land råkar komma till sverige så blir det nog en väldig kulturkrok och det funnkar inte jämt så bra.


   
SvaraCitera