Aviseringar
Rensa alla

ASB > Antisminkbrigaden!


Ämnesstartare

SMINK är ofta djurtestat.

Läppstift kladdar sig och är drygt.

Blå ögonskugga som vissa fjortonåringar har ser väldigt fjortis ut.

Kajal är onödigt, ögonen är redan vackra.

Smink är som en mask för ansiktet, och det missbrukas idag. Varför ska tjejer behöva stiga upp en timma innan killar för att de ska hinna
* sminka sig
* duscha
* fixa håret
* vaxa benen? o.s.v....

När killar kan vara naturligt snygga och stiga upp tio minuter innan bussen går?

Smink är patriarkalt - eftersom män är normen man ska anpassa sig efter. Studier visar att män klär upp sig för att de ska få respekt av andra män, och att kvinnor klär upp sig för att de ska få respekt av män. Idag har det gått till överdrift - och det är löjligt.

Är jag en av de få killar i världen som inte bryr sig om man som tjej har smink på sig eller inte? Tycker ni det är viktigt hos en framtida flickvän att de strör hundra gram talk mot sitt ansikte varje dag? Tycker ni tjejer att det är viktigt att era tjejkompisar sminkar sig, kommenterar ni ifall de inte gör det?


   
Citera
Ämnesstartare

mycket snyggare utan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

öhm, va? jag kan hålla med om detta:

Anarkandi:

SMINK är ofta djurtestat.

och att det är absurt att vissa lägger ner en stor del av sin dag på att nå upp till en norm som inte är representativ för befolkningen i stort, men resten är ju ens eget val.

vissa tjejer passar i smink och andra klarar sig alldeles utmärkt utan. jag skulle aldrig uppmuntra någon till att använda smink ifall de inte trivs i det, men jag ser ingen anledning till varför man ska ifrågasätta de som redan har gjort det valet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Smink är som en mask för ansiktet, och det missbrukas idag. Varför ska tjejer behöva stiga upp en timma innan killar för att de ska hinna
* sminka sig
* duscha
* fixa håret
* vaxa benen? o.s.v....

När killar kan vara naturligt snygga och stiga upp tio minuter innan bussen går?

Det handlar helt enkelt om att killar är lata, inte att de är snyggare naturligt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får inte djurtesta kosmetika längre [crazy][crazy]

Dold text: Eller jo, men bara ett par "oersättliga" test


   
SvaraCitera

MEN OM TJEJERNA VILL GÖRA DET SKA VÄL DEM FÅ GÖRA DET!?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Kajal är onödigt, ögonen är redan vackra.

eh håller ej med längre tuvärr tak o hej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Det handlar helt enkelt om att killar är lata, inte att de är snyggare naturligt...

Nah. Världen skulle må bra av att bli mindre utseendefixerad.

Oväntad:

Man får inte djurtesta kosmetika längre [crazy][crazy]

Tack vare EU, var det va? hört talas om det

iosib:

men jag ser ingen anledning till varför man ska ifrågasätta de som redan har gjort det valet.

Jag ifrågasätter inte dem. Fast jag förstår att många gör det för att de tror att de inte duger annars.

Hela tråden handlade ju om hur vi placerar normer och värderingar på tjejer om att de måste bry sig om hur de ser ut för att passa in. De som inte sminkar sig, åtminstone där jag bor, får ständigt höra "sminka dig för fan." "varför sminkar du dig inte?" o.s.v. Jag stör mig bara på att vi är så utseendefixerade och antinaturliga i den här frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nah. Världen skulle må bra av att bli mindre utseendefixerad.

Kanske det, men det är upp till individen, tror man vet bäst själv hur ett eventuellt sminkbruk påverkar en.

Anarkandi:

Jag stör mig bara på att vi är så utseendefixerade och antinaturliga i den här frågan.

Antinaturliga? Vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Kanske det, men det är upp till individen, tror man vet bäst själv hur ett eventuellt sminkbruk påverkar en.

Jag tror många sminkar sig för att de lärt sig att de måste göra det. Tror många dricker av samma anledning.

svartarosen:

Antinaturliga? Vad menar du?

Att många föraktar de som är naturliga, och lyfter upp de som plastikoperarer, köper moderiktiga kläder, och använder kosmetika?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

ASB > Antisminkbrigaden!

Läste Antismiskbrigaden [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Läste Antismiskbrigaden [blush]

Gillar du smisk eller? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Att många föraktar de som är naturliga, och lyfter upp de som plastikoperarer, köper moderiktiga kläder, och använder kosmetika?

Så du menar att det inte är naturligt att sminka sig och köpa modekläder? Isåfall håller jag inte med dig. Människor har sminkat sig och dekorerat sina kläder så länge vi har funnits.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Människor har sminkat sig och dekorerat sina kläder så länge vi har funnits.

Ja, isåfall håller vi inte med varandra. Oavsett om det har skett i alla tider, så har det gått till överdrift idag. Se anorexia, modellbranschen, porrbranschen och photoshop när det handlar om att lägga på sjuka, onaturliga värderingar på människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är typ den enda tjejen i min klass som inte sminkar sig. Det händer att jag tar lite puder eller foundation (stavning?) om det "behövs".
Däremot plattar jag håret varje dag.
Tycker folk är för "ytliga" idag...


   
SvaraCitera