Aviseringar
Rensa alla

Aschbergs jakt på oliktänkande.


Ämnesstartare

Chib:
De som tycker annorlunda och står utanför normerna för vad som är ok att tycka, är extra politiskt utsatta. De 

Om du har rätten att uttrycka dig och tycka så som du vill oavsett skada/konsekvens, så har även andra rätten att konfrontera dig.
Att de önskar död åt människor de aldrig har lärt känna pga ytliga faktorer, och sprider hat på ett farligt sätt är ingenting som bör förlåtas eller ignoreras. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker det är mer sjukt att låta såna saker vara accepterat. Man accepterar och tycker det är Ok om man inte gör något mot det, att det inte finns några konsekvenser mot såna beteenden. Visst man skall ha yttrandefrihet och man skall inte gå runt och "tysta" människor. Men mycket som skrivs är ju olagligt och det är väl inte Ok att låta sådant vara Ok genom att inte göra något mot det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: mnja, just denna tråds ämne åt sido,

Uttalandet var specifikt för denna tråd. Jag är medveten om att det kan vara omotiverat riskabelt att uttala vettiga och underbyggda åsikter i vissa situationer.


   
SvaraCitera

Chib: Ska vi skrämma människor till tystnad?

det är ju det näthat trollen gör. kom tillbaka när någon fotat dim brevlåda och skickat bilden till dig online...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur tror ni förresten att dom kommer att vara irl?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är man så säker på att ens åsikter är de rätta och goda för samhället så borde  det väl inte vara skrämmande att uttrycka sig offentligt? Eller är man medveten om konsekvenserna? Därför man smyger bakom falska namn för att ryggdunka andra på bloggar som inte känner till källkritik öht?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

det folk gör är ju olagligt också. de är ju hets mot folkgrupp.

Det är absolut en svår fråga. Det är därför man i sådana fall bör hålla huvudet kallt och verkligen ta sig en funderare över hur man ska förhålla sig till starkt uttryckt hat. Alltför snabbt fördöms och avfärdas det som "självklart att man inte ska få säga X och Y!". Jag tror det krävs försiktighet och eftertanke, just för att skydda alla inblandade. 

space: Intolerans måste mötas med intolerans det är en grund i demokratin enligt mig. Annars underminerar den sig själv.

Tvärtom. Den försvagas var gång en förkämpe för demokratin väljer att med anti-demokratiska krafter påtvinga sitt system på en folkgrupp som inte vill ta del av det. Demokratin och dess ideal och förankring i samhället anser jag förstärks när man starkt fortsätter förhålla sig till demokratins värdekod i en värld där hatet febrilt spottas ur hatarnas munnar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib: Det är därför man i sådana fall bör hålla huvudet kallt och verkligen ta sig en funderare över hur man ska förhålla sig till starkt uttryckt hat.

Detta är iallafall en åtgärd. Jag har inte sett något annat komma på tal. Jag menar det är ju väldigt hatiska och olagliga saker som sägs. Och man inte säger eller gör något så är det nästan som om det är accepterat i detta samhälle, vilket det inte borde vara. Vad tycker du man annars borde göra? För att det har inte gjorts något mot detta problem i massa år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

det är ju det näthat trollen gör. kom tillbaka när någon fotat dim brevlåda och skickat bilden till dig online...

Men är det okej att vi gör samma sak? Jag sympatiserar inte med näthatarnas sätt att uttrycka sig eller ens vad de uttrycker för åsikter, men däremot vill jag skydda varenda individs rätt att få säga vad de tycker utan att riskera att straffas för deras åsikter. 

kukoxo:
Är man så säker på att ens åsikter är de rätta och goda för samhället så borde  det väl inte vara skrämmande att uttrycka sig offentligt? Eller är man medveten om konsekvenserna? Därför man smyger bakom falska namn för att ryggdunka andra på bloggar som inte känner till källkritik öht?

Det kan vara skrämmande att uttrycka sig offentligt, just för att man riskerar att bli drabbad av hat och våld tillbaka. Man har till exempel läst om flera SD-politiker som blivit misshandlande genom att aktivera sig för  just det partiet. Är det ok? Ska man inte få stödja vilka värderingar man vill, oavsett vilka dessa är, utan att behöva oroa sig för att bli nedslagen på vägen hem från jobbet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Detta är iallafall en åtgärd. Jag har inte sett något annat komma på tal. Jag menar det är ju väldigt hatiska och olagliga saker som sägs. Och man inte säger eller gör något så är det nästan som om det är accepterat i detta samhälle, vilket det inte borde vara. Vad tycker du man annars borde göra? För att det har inte gjorts något mot detta problem i massa år.

Vi har ett rättsväsende man kan vända sig till, som finns för att skydda medborgarna och alla grupper i Sverige. Annat man kan göra är att jobba med attitydförändringar. Att skrämma folk till tystnad eller att med dylika medel kontrollera människor, ser jag personligen inte som ett alternativ. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kukoxo: Om du har rätten att uttrycka dig och tycka så som du vill oavsett skada/konsekvens, så har även andra rätten att konfrontera dig.

Nej, inte nödvändigtvis, tycker jag. För att människor ska kunna säga vad de tycker, oavsett vad de må tycka, kan det vara nödvändigt med sekretess, för att skydda den demokratiska processen. Ingen har i mitt tycke rätt att tvinga någon att säga något överhuvudtaget. Precis som att man kan rösta hemligt i valet, ser jag inte varför den regel inte bör gälla i allmänhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:

Men är det okej att vi gör samma sak? Jag sympatiserar inte med näthatarnas sätt att uttrycka sig eller ens vad de uttrycker för åsikter, men däremot vill jag skydda varenda individs rätt att få säga vad de tycker utan att riskera att straffas för deras åsikter. 

Det kan vara skrämmande att uttrycka sig offentligt, just för att man riskerar att bli drabbad av hat och våld tillbaka. Man har till exempel läst om flera SD-politiker som blivit misshandlande genom att aktivera sig för  just det partiet. Är det ok? Ska man inte få stödja vilka värderingar man vill, oavsett vilka dessa är, utan att behöva oroa sig för att bli nedslagen på vägen hem från jobbet?

Det var inte det jag syftade på. Våld oavsett motiv är fel.
Ska man inte stoppa inhumant beteende just pga att "alla har rätten att tycka och göra som de vill"?

Ska man stå vid sidan om och se på 30-talets tänkande smyga tillbaka för att skydda folks rättigheter att uttrycka sig? Hur långt tror du det kommer att gå när det blir okej att tycka att man ska skicka hem muslimer i påsar till sina hemländer, utan att någon ifrågasätter det? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib: För att människor ska kunna säga vad de tycker, oavsett vad de må tycka, kan det vara nödvändigt med sekretess, för att skydda den demokratiska processen.

Rasism skall inte vara OK, nånsin. Oavsett på nätet eller någon annanstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att kommentera "skönt! Nu slipper vi betala försäkringar" på artiklar som handlar om ett invandrarbarns försvinnande?

Nej det är fan inte  okej att vara tyst. Lär er av histori n


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chib:

Vi har ett rättsväsende man kan vända sig till, som finns för att skydda medborgarna och alla grupper i Sverige. Annat man kan göra är att jobba med attitydförändringar. Att skrämma folk till tystnad eller att med dylika medel kontrollera människor, ser jag personligen inte som ett alternativ. 

fungerar inte alltid, tyvärr. vet inte om jag finns med i något register, är mycket troligt att jag gör det enbart pga mina politiska åsikter, inte pga någon specifik handling. 

det är skillnad på att ha åsikter med konkreta förslag på hur man ska förändra någonting till det bättre genom gemensam ansträngning, andra metoder osv än att vilja förändra samhället genom att diskriminera olika grupper


   
SvaraCitera