Aviseringar
Rensa alla

Asienresa! Backpacking, snabbt svar tack!


9090:

jag känner mig lite pepp på att ta dykarcert oxå, var det svårt?

Nej, det är inte svårt. Det tar tre dagar, och är löjligt enkelt. För Open Water, that is.

Jag var i Indonesien, Malaysia, Singapore och Brunei. Tyckte att jag stressade fram ganska ofta, så jag tror ni har svårt att dra runt allt ni tänkt er på tre månader. Jag var i halva indonesien (Bali, Lombok, Gili Islands, Rincha/Komodo, Java (Jakarta) och lite fler ställen. Vill åka tillbaka och se Sulawesi och Nya Guinea. Ska göra det. Någon gång. I malaysia var jag på Malaysiska Borneo, Kuala Lumpur och flera ställen/småöar på östsidan av landet. Skulle vilja sett Penang men det var storm och skitväder där. Sedan var jag några dagar i Singapore / Brunei. En sjuk kontrast till övriga ställen, må jag säga.

Mitt favoritställe var indonesien. Bali är ganska överskattat, grannön Lombok är mycket bättre, speciellt då paradisöarna Gili Islands som ligger 20 minuter med båt utanför hamnen Bangsal på Lombok.

Vår plan var att även åka till Filippinerna, men där var det storm och skitväder, eller till Thailand - men samma sak gällde där. Kolla upp när det är regnperiod, för det skiftar enormt från exempelvis ö till ö eller kust till kust. Finns flera bra forum på internet där man kan hitta massa tips. Vet inte ifall vi hade haft tid att besöka Filippinerna heller, eftersom vi ändå rörde på oss i princip hela tiden. Stannade länge på Gili Islands, men det är världens paradis. Kommer garanterat åka tillbaka dit, ett par gånger.

När hade ni tänkt att åka? Vad vill ni ha ut av resan? Hur länge har ni tänkt stanna i olika länder? Bra att kolla upp hur länge man får vara där, Malaysia får man vara i 90 dagar, medan man bara får vara tre veckor i Filippinerna, till exempel.

9090:

Värt pengarna? 🙂

Absolut.

Vill åka igen, till indien nästa gång. Reste med en kille som var i södra indien i tre månader, så indien är stort. Där kan man stanna länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_sofi:

ja, men inte till asien.

var åkte du? 🙂

My dreams are her:

Mongoliet?

inte den här gången iaf. Men hade varit häftigt det också nån gång. Men man kan ju inte göra allt på samma gång. [mad] tyvärr.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

internet:

Nej, det är inte svårt.

Sounds good [y]

internet:

Kolla upp när det är regnperiod

okej, smart tack, det ska jag göra 🙂

internet:

forum på internet

några tips på bra forum att kika in på?

internet:

Bra att kolla upp hur länge man får vara där

ska jag också göra, tack! 🙂

internet:

Där kan man stanna länge.

Kanske att man får göra en tur till bara Indien senare då [rolleyes]


   
SvaraCitera

9090:

några tips på bra forum att kika in på?

Jag googlade det jag undrade och så får man svar omgående.

http://www.backpacking.se/Discussion/AllBoards.asp?SubMenu=1
http://www.backpacking.net/bbs.html

Flashback kan även vara värt att kolla in, där brukar det finnas svar på det mesta.

9090:

Kanske att man får göra en tur till bara Indien senare då [rolleyes]

Det ska jag göra, någon gång. Tror det blir Japan nästa år någon gång, har en kompis som med största sannolikhet ska flytta dit. Billigt boende, i så fall. [smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det är även värt att registrera sig på Couchsurfing om ni tänkt besöka t.ex. Singapore eller Brunei, där boende i regel är mycket dyrare än övriga asien. Även om ni besöker storstäder är det kul att kunna bli guidad av någon som bott i stan hela sitt liv.

http://www.couchsurfing.org/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

9090:

var åkte du? 🙂

Australien. Som jag har förstått det är Asien bra mycket billigare än Australien, var mest därför jag tänkte att det nog inte var någon idé att jag skrev om priser och liknande ;p Men är också rätt sugen på att dra till Asien, men det få bli senare. Hopppas att du får kul! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Billigt boende, i så fall.

Det är ju perfekt då! 🙂

_sofi:

Australien. jag tänkte att det nog inte var någon idé att jag skrev om priser och liknande ;p Men är också rätt sugen på att dra till Asien, men det få bli senare. Hopppas att du får kul!

haha, det är nog rätt olika priser mellan asie och australien, men Australien är också lockande, men det får bli nån annan gång. [cute]
Japp, det hoppas jag med! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När min bror backpackade i asien i sex månader gick det åt 60-80 tusen, han levde dock väldigt snålt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Jag gjorde av med strax över 35000 kronor

var det bara på resan, alltså när du var där nere, eller allt som allt med förberedelserna hemma också? [rolleyes]


   
SvaraCitera

9090:

bara på resan

sedan tillkommer typ

vaccination
ryggsäck
ev. malariamedicin, jag köpte det men åt inget av dem. det är onödigt om du inte ska bo i djungeln i längre perioder. och då menar jag verkligen i djungeln i djungeln, i ett tält där det inte finns civilisation, typ.

och lite annat så som nya skor etc.

ett par tusen kostar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

en kimono!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

var i singapore/malaysia förra året och det ända jag hade med mig var typ kläder, dagbok och mobil[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snåljåp:

typ kläder, dagbok och mobil

najs najs, fast pengar är ju bra med, för att bo och äta och sånt [rolleyes]

internet:

ett par tusen kostar det.

okej, kan man köpa malariamedicin och dela med typ respartnern, fast det kanske inte du vet. Ska kolla upp det! (en notering till mig själv ba')

vad tog du för vaccin?


   
SvaraCitera

9090:

vad tog du för vaccin?

minns inte nu. gick till en klinik och fick ett recept på en spruta som jag tog på vårdcentralen senare.

ang. malariamedicin så är det onödigt att ens ha med, det lärde jag mig av min resa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

en spruta

så du tog "bara" en spruta? Kliniken jag är på tjötar på att jag ska flera stycken olika och det känns som det kommer bli väääldigt dyrt.

internet:

onödigt att ens ha med

okej, ska tänkas på!


   
SvaraCitera

9090:

så du tog "bara" en spruta? Kliniken jag är på tjötar på att jag ska flera stycken olika och det känns som det kommer bli väääldigt dyrt.

Jag var redan vaccinerad mot hepatit a och b. Det är tre sprutor över ett halvårs tid, och det är en sjukt värd vaccinering, för hepatit slipper man helst. Sedan vaccinerade jag mig not en tredje grej. Minns inte vad.

Vaccinera dig mot hepatit a och b (twinrix) det är värt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

en tredje grej

kan det ha varit japanska encefaliten? eller tyfys eller nåt vaccin som heter dukoral?

internet:

det är värt

jag hade ju redan a och har tagit b nu, känns som man förlorat några hundra på det..


   
SvaraCitera

9090:

kan det ha varit japanska encefaliten? eller tyfys eller nåt vaccin som heter dukoral?

dukoral var det ja. fick nog inte ens någon spruta vid närmare eftertanke.

tror inte man vaccinerade sig mot japansk ecefalit ifall man inte skulle no ihop med djur, typ. minns inte.


   
SvaraCitera