Aviseringar
Rensa alla

Åsikter om hur dom försöker lösa finanskrisen


Ämnesstartare

Videon tar upp en del om hur finanskrisen uppstod, folk som varnade för den och mer eller mindre talade om exakt vad som skulle komma att hända ett eller flera år innan den inträffade. Filmen är också mycket kritiskt till hur man nu försöker lösa krisen (låna mera, mer regleringar, mer inflation osv).

Vad tycker du?


   
Citera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera

Ett stort problem i lösningen av krisen tror jag är alla dessa räddningspaket till banker och många andra branscher. Att trycka mer pengar (värdelöst papper i grund och botten) är inte lösningen och kommer bara leda till att penningvärdet urholkas ytterligare och en enorm inflation inträffar. Titta bara på hur det ser ut i Zimbabwe.
En möjlighet skulle kanske vara att avskaffa alla världsvalutor och börja handla med guld istället. Då skulle vi nog inte få den här urgröpningen i ekonomin. Dessutom måste staten sluta att lägga sig i marknaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Titta bara på hur det ser ut i Zimbabwe.

Zimbabwe är ett specialfall på grund av Mugabe. Det går inte att använda det landet som måttstock på resten av världen.


   
SvaraCitera

NYSON_IS_BACK:

Zimbabwe är ett specialfall på grund av Mugabe. Det går inte att använda det landet som måttstock på resten av världen.

Nej men drog en jämförelse i vad som händer med inflationen då man trycker en massa värdelöst papper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det är dags för ett systemskifte - i grunden.


   
SvaraCitera

defuseme:

Jag tycker det är dags för ett systemskifte - i grunden.


   
SvaraCitera

asdor:

Jag tycker det är dags för ett systemskifte - i grunden.

Ja för fan, mer liberalism till folket. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

defuseme:

Jag tycker det är dags för ett systemskifte - i grunden.

Håller med helt, mindre makt över ditt och mitt liv till Fredrik och Mona och mer makt över ditt och mitt liv till mig och dig!


   
SvaraCitera

Homunculi:

Ja för fan, mer liberalism till folket. [no-no]

Jo jävlar, liberaliseringen från slutet av 70-talet och framåt har ju visat sig vara så framgångsrik, det ser vi ju resultatet av idag! [rolleyes]

Ironivarning....

Stackars jävlar, ni nyliberaler...


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Håller med helt, mindre makt över ditt och mitt liv till Fredrik och Mona och mer makt över ditt och mitt liv till mig och dig!

Jo satan och med din klassiska liberalismen ska vi istället ge makten till Wallenberg. Det är ju såååå mycket bättre att ge makten till en icke folkvald kapitalist än till "folkvalda" politiker...


   
SvaraCitera

äh! det här löser sig säkert om vi fortsätter o ta in fler invandrare.
ju fler arbetslösa desto bättre. [smile]


   
SvaraCitera

Rivethead:

äh! det här löser sig säkert om vi fortsätter o ta in fler invandrare.
ju fler arbetslösa desto bättre.

Ja det blir ju faktiskt invandrarna som får ta smällen istället för oss infödingar.


   
SvaraCitera

asdor:

Ja det blir ju faktiskt invandrarna som får ta smällen istället för oss infödingar.

nej! alla! hela sverige får ta smällen. dock inte kapitalisterna, i samma utsträckning...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

staten ska rädda vissa banker som en allt för stor andel småsparare har sina pengar i, men att stödköpa volvo o dylikt är bara korkat.


   
SvaraCitera