Aviseringar
Rensa alla

Åsikter om hur dom försöker lösa finanskrisen


Rivethead:

nej! alla! hela sverige får ta smällen. dock inte kapitalisterna, i samma utsträckning...

Japp klart att hela Sverige får ta smällen för kapitalismens kris och ju lägre ner i samhällstrappan man befinner sig ju större blir smällen. Ironiskt att de som orsakat krisen sitter tryggt på sina hög hästar, kapitalismens bittra verklighet.


   
SvaraCitera

asdor:

Jo jävlar, liberaliseringen från slutet av 70-talet och framåt har ju visat sig vara så framgångsrik, det ser vi ju resultatet av idag!
Ironivarning....
Stackars jävlar, ni nyliberaler...

Tja, en viss ironivarning kunde även utläsas i mitt inlägg och dessuotm är jag ej nyliberal, utan snarare socialliberal.


   
SvaraCitera

Homunculi:

Tja, en viss ironivarning kunde även utläsas i mitt inlägg och dessuotm är jag ej nyliberal, utan snarare socialliberal.

Ännu värre [crazy]


   
SvaraCitera

asdor:

Ännu värre [crazy]

[sad]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonas_JJ:

Om finanskrisens uppkomst
http://libertysilver.se/pages.php/page/editorial_090107/language/sv

Orka betala dubbla marknadspriset.


   
SvaraCitera

asdor:

Ironiskt att de som orsakat krisen sitter tryggt på sina hög hästar, kapitalismens bittra verklighet.

Kapitalismen har ingenting med det att göra. Anledningen till att icke-företagare och ickerika får ta smällen är för att staten bryr sig mer om att rädda företagen än om skattebetalarnas pengar.

...jag förstår inte riktigt vilken sida du försöker vara på. Du verkar ju inse att den här ekonomiska krisen är ett problem främst för icke-företagare, så hur kan du då vara helt emot Jakob_E? Du vet ju själv att det är konservatismen, och inte liberalismen, som har skapat den här ekonomiska krisen.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Kapitalismen har ingenting med det att göra. Anledningen till att icke-företagare och ickerika får ta smällen är för att staten bryr sig mer om att rädda företagen än om skattebetalarnas pengar.

Kapitalismen har allt med det här att göra, kapitalismen är själva orsaken till krisens uppkomst.
Kapitalismen drivs av girighet och det är exakt vad som orsakat denna kris. Man har gett kapitalismen nästan obehindrat med spelrum och det funkar ju tydligen inte. Ju friare kapitalismen ju hårdare blir fallet när det väl brakar ihop, vilket det gör tillslut.

k1337oris:

...jag förstår inte riktigt vilken sida du försöker vara på. Du verkar ju inse att den här ekonomiska krisen är ett problem främst för icke-företagare, så hur kan du då vara helt emot Jakob_E? Du vet ju själv att det är konservatismen, och inte liberalismen, som har skapat den här ekonomiska krisen.

Det är liberalismen som orsakat denna kris, avregleringar efter avregleringar. Nyliberalismen är död och det inser varje intelligent person idag.


   
SvaraCitera

asdor:

Kapitalismen drivs av girighet och det är exakt vad som orsakat denna kris.

Japp. Men inte girighet för pengar, utan girighet för makt - politikers vilja att bli återvalda. Att tvinga banker att låna ut pengar trots att bankerna kommer att gå under pga. det är ett utmärkt sätt att bli återvald. Vem bryr sig att systemet kollapsar efteråt, man vill/får ju ändå bara sitta i några år till [cute]

asdor:

Det är liberalismen som orsakat denna kris, avregleringar efter avregleringar.

Gah, idiot, sluta sprid trams som du VET inte är säkert. Det är INTE avregleringar som har skapat det här problemet, det är MOTSATSEN. Vad får du ut av att ljuga sådär? Är det bara för att uppröra andra eller vad?


   
SvaraCitera

k1337oris:

Japp. Men inte girighet för pengar, utan girighet för makt - politikers vilja att bli återvalda. Att tvinga banker att låna ut pengar trots att bankerna kommer att gå under pga. det är ett utmärkt sätt att bli återvald.

Nej man tvingade inte bankerna, bankerna och cheferna där insåg att man kunde tjäna massor av pengar på att låna ut åt alla. Och det gjorde man i några år också innan folk inte fick låna mer pengar. Då föll hela luftslottet och bankcheferna hade redan blivit rika.

Bankerna tvingades inte till något men pressades främst av kapitalet att låna ut mer pengar. Löneökningarna för arbetarna har varit så små att man var tvungen att upprätthålla konsumtionen genom att låna ut pengar istället.

k1337oris:

Gah, idiot, sluta sprid trams som du VET inte är säkert. Det är INTE avregleringar som har skapat det här problemet, det är MOTSATSEN. Vad får du ut av att ljuga sådär? Är det bara för att uppröra andra eller vad?

Nej jag ljuger inte utan talar enbart sanning. De senaste 30 åren har marknaden blivit enormt avreglerad och det ser vi resultatet av idag. Kapitalismen har sprungit ifrån oss och blivit ostoppbar.

Finanskrisen beror på ökad utsugning:
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2549738
Enligt Robert Weil är problemet sedan många år tillbaka att lönerna inte har hängt med och vuxit i takt med tillväxten. Löntagarna har tvingats låna för sin konsumtion.

– För mig är fortfarande det största problemet att konsumtionen har ökat i en utsträckning som inte har finansierats med löner och det är vårt stora problem, säger han.

Finanskrisen beror på den allt mer fria marknaden:
Årets Nobelpristagare i ekonomi beskriver det såhär;
"Det är givetvis ingen enskild person. Jag skulle säga att den delvis är resultatet av cirka 30 år med den fria marknadens ideologi, vilket lett till att vi inte har utformat regler som håller jämna steg med finanssystemets omvandling.
Vårt banksystem var rätt bra reglerat. Men det vidareutvecklades och vi ändrade inte reglerna för att hålla jämna steg med förändringarna.
Det finns personer som kunde gjort mer och som förhindrade vidare försiktighetsåtgärder, t. ex. Alan Greenspan.
Men mest handlar det om att världen blev mer komplicerad, vi höll inte jämna steg och nu får vi betala priset."

Docenten Bill Black menar att krisen underblåstes av faktorerna avreglering, icke-reglering, passiva reglerare, utbredda bokföringsbrott samt en regering som förhindrade tillämpning av den befintliga regleringen.
Paul Krugman menar att huvudfaktorn var otillräcklig reglering av kreditmarknaden eftersom regleringen inte hängde med i utvecklingen. I tillägg till faktorn frimarknadsideologi.


   
SvaraCitera

Varför skulle planekonomi fungera för banksektorn, när den inte gör det i någon annan sektor?

För övrigt läste jag i Metro idag att Göran Hägglund har sagt: "ingen regering äger någon tryckpress". Jaså, Göran.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera