Aviseringar
Rensa alla

åsiktskonstruktioner på godtycklig grund och mental harmoni


Ämnesstartare

Intressant text! Vad menar du med en "kravlös värld"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bööööörg:
Försöker komma i kontakt med oliktänkande folk bland annat därför jag hänger här.. fast alla hatar mina åsikter och tycker allt jag gillar är askefft ^_^

aa du e sämst i Världen xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Inte dåLedsenHjärta

amsi:

aa du e sämst i Världen xD

jodå har svårt att tänka mig att folk här skulle gilla mit irl-jag 


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:

jodå har svårt att tänka mig att folk här skulle gilla mit irl-jag 

Får väl dela in dem i individer. Skulle tex jag och Ganon avsky samma saker med dig? Varför skulle vi ogilla dig? 


   
SvaraCitera
Kudhos

Bööööörg:
Försöker komma i kontakt med oliktänkande folk bland annat därför jag hänger här.. fast alla hatar mina åsikter och tycker allt jag gillar är askefft ^_^

Nej då. Du e go du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ofc alla e individer... men tycker umare verkar fjäska så mycket (kanske bara min inbillning). blir obekväm av fjäskande och kan verka "otrevlig" 

mynona:

Får väl dela in dem i individer. Skulle tex jag och Ganon avsky samma saker med dig? Varför skulle vi ogilla dig? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OBS tråden handlar inte om huruvida böööörg är go eller inte, ingen OT!! Ska skriva svar till dazed och RJ@ snart


   
SvaraCitera
Kudhos

Börg e så go. Om han var en 90-tals leksakstrend så skulle han vara en go-go. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker du gör fruktsallad, det vill säga blandar äpplen och päron. Åsikterna är, mer eller mindre som du beskriver, i sin gravaste form fördomar, eller snarare generaliseringar, vilka var väldigt nyttiga i ett tidigare skede i evolutionen (så att man fattade att hålla sig undan en tiger fast en kompis endast dödades av ett lejon.) Att utbyta åsikter däremot fyllde två funktioner, dels att meddela att hey, lejon dödar, men också generell fraternisering och det är här det skiljer sig; människor är generellt inte konsekventa, och säger vad man på egen hand bildat sig en uppfattning om, utan vad som passar in i grupp och kontext, vilket är anledningen till att människor så ofta uppvisar dubbelmoral och dylikt. Kommunikation av den typen är inte "avsedd" till att strukturera världen, utan för att stärka gruppen, sprida information och uppvakta. Skapa åsiktskonstruktioner som fucking make sense är något som intellektualister som du och jag pysslar med.


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:
ofc alla e individer... men tycker umare verkar fjäska så mycket (kanske bara min inbillning). blir obekväm av fjäskande och kan verka "otrevlig" 

Tycker inte du verkar otrevlig/ohövlig mot mig i alla fall. Vet inte om det är mer fjäskande här än annars, men det är klart, det är ett lite mindre community där många känner varandra. På gott och ont och det onda är förstås bla att man kan bli obekväm om man är osams med någon andra tycker om, osv. 


   
SvaraCitera
mynona

space kitty:
OBS tråden handlar inte om huruvida böööörg är go eller inte, ingen OT!! Ska skriva svar till dazed och RJ@ snart

Okej, jag fick sista ordet i alla fall, kära Kittykatt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: Tycker inte du verkar otrevlig/ohövlig mot mig i alla fall. Vet inte om det är mer fjäskande här än annars, men det är klart, det är ett lite mindre community där många känner varandra. På gott och ont och det onda är förstås bla att man kan bli obekväm om man är osams med någon andra tycker om, osv.

fjäska var fel ord egentligen. min samtalston är nog för hård och får mig att låta otrevlig 🙂


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:

fjäska var fel ord egentligen. min samtalston är nog för hård och får mig att låta otrevlig 🙂

Okhi. Har inte lagt märke till det själv men får väl tänka mig att jag får någon form av specialbehandling i så fall 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Okhi. Har inte lagt märke till det själv men får väl tänka mig att jag får någon form av specialbehandling i så fall 😉

Det hörs ju inte i text


   
SvaraCitera
mynona

Bööööörg:

Det hörs ju inte i text

Just det, du menade samtalston rent bokstavligt? Nåväl då. Då ska jag inte protestera. Du är säkert hörbart otrevlig i ton. 

LedsenHjärta


   
SvaraCitera