Aviseringar
Rensa alla

Aspergers


Ämnesstartare

Kan någon förklara lite vad Aspergersyndrom är?

Har någon i familjen det?
Läst lite på internet och så , Men vill ta reda på mer om Aspergers..


   
Citera

   
SvaraCitera

Wikipedia + google
Väldigt svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eurynomous:

Kan någon förklara lite vad Aspergersyndrom är?

Det är fruktansvärt svårt att rakt av kunna berätta om vad det är då det finns väldigt många olika grader av den. Jag kan rekommendera att du köper en bok som heter nåt i stil med "The Complete Guide to Asperger's Syndrome"

Den är dock på Engelska så hoppas du kan läsa det 😉 Kostar ett par hundra endast.

Mvh Crackjack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svårt att förstå andra människors ansiksuttryck
Väldigt insatt i detaljer, på saker och händelser
Har ofta ett intresse som intresserar personen mkt, ofta ett udda intresse som inte många andra människor skulle kunna tänka sig att syssla med.
Svårt med ögonkontakt och att förstå när andra människor är less, arg, ledsna o.s.v
Har svårt för beröring, kramar o.s.v
Vissa har svårt att ta hand om sig själv, den där viktiga duschen t.ex kanske inte blir av för det "är för jobbigt"
Gillar oftast en sorts kläder, som ett exempel "lena vägrar ta på sig ett par jeans för de skaver på ett störande sätt enligt henne, hin har hellre mjukisbyxor"
Svårt att hålla vänner kvar

Ja gud det finns mycket, här är lite, bara lite av det jag vet om, för allt orkar jag inte skriva ner. Och allt det här har ju inte alla med asperger, det varierar från olika personer, vissa har mer symtom och vissa har mindre.


   
SvaraCitera

Eurynomous:

Kan någon förklara lite vad Aspergersyndrom är?

Synonym med jävligt jobbig.


   
SvaraCitera

Revelation:

Synonym med jävligt jobbig.

Uttala dig inte om saker du inte vet någonting om, hör du.


   
SvaraCitera

Insert name here:

Uttala dig inte om saker du inte vet någonting om, hör du.

Ursäkta mig?


   
SvaraCitera

kirti:

Gillar oftast en sorts kläder, som ett exempel "lena vägrar ta på sig ett par jeans för de skaver på ett störande sätt enligt henne, hin har hellre mjukisbyxor"

Stämmer läskigt bra

kirti:

Vissa har svårt att ta hand om sig själv, den där viktiga duschen t.ex kanske inte blir av för det "är för jobbigt"

Stämmer 100%

kirti:

Svårt att hålla vänner kvar

Tror det stämmer.

kirti:

Svårt att förstå andra människors ansiksuttryck

Inget jag har upplevt

kirti:

Väldigt insatt i detaljer, på saker och händelser

Kanske

kirti:

Svårt med ögonkontakt

Ja, oerhört.

Betyder det att jag har asperger? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Betyder det att jag har asperger? [confused]

Jag tror du lider av den extremt allvarliga sjukdomen hypokondri.


   
SvaraCitera

Brk g:

Jag tror du lider av den extremt allvarliga sjukdomen hypokondri.

1. Jag anser varken Asberger som en sjukdom eller en större nackdel i det hänseendet. Hade det vart lunginflammation eller cancer så hade det varit en annan femma.

2. Sedan om jag försöker diagnosistera mig själv, tex för fobi för spindlar så låter begreppet hypokondriker väldigt konstigt och opassande.

3. Annars kan man skilja begreppet med statistik. Stämmer 80% av symtomen så borde man överväga att åtminstone tänka på det.

4. Sedan skrev jag aldrig att jag trodde att jag hade asberger.

Därmed failade du på minst 4 punkter.

För övrigt är jag faktiskt hypokondriker. Du har dock fel på två ytterligare punkter, hypkondri är varken en sjukdom eller extremt allvarligt. kthxbye.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sylar, mer eller mindre alla känner igen sig i ett antal av symptomen för aspergers. Självdiagnostisering är ungefär lika säkert som självomskärelse.
Om du inte har några problem i vardagslivet som du tror kan vara länkade till en psykisk åkomma så finns ingen anledning att ens bry sig. Har du problem så gå till en psykolog så kan den ställa en ordentlig diagnos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

<-- har Asperger

Du kan kontakta: http://www.aspergercenter.nu


   
SvaraCitera

Nevon:

Sylar, mer eller mindre alla känner igen sig i ett antal av symptomen för aspergers.

Jo, det gör man på alla besvär och sjukdomar. Men när det är så övervägande samtidigt som jag har upplever problem så börjar jag fundera. Nu syftar jag inte på vad Kirti skrev, utan jag har forskat runt lite om asperger tidigare.

Nevon:

Självdiagnostisering är ungefär lika säkert som självomskärelse.

Fungerar som en grund eller svar på frågan om man bör föra det vidare till en riktig psykolog eller inte.

Nevon:

Om du inte har några problem i vardagslivet som du tror kan vara länkade till en psykisk åkomma så finns ingen anledning att ens bry sig.

Jag skulle vilja veta oavsett om det orsakat problem eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Fungerar som en grund eller svar på frågan om man bör föra det vidare till en riktig psykolog eller inte.

Jo, det kan det göra. Men till vilken nytta om man inte upplever några besvär? Det känns lite "don't try to fix what isn't broken" över det hela.


   
SvaraCitera