Aviseringar
Rensa alla

asså dagens ungdomar..


Ämnesstartare

Aa, det var bättre på min tid. Då ägnade vi oss åt att dricka grönkålssmoothies och mindfulnessövningar i skogslundar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu ska vi nog inte dra alla över en kant


   
SvaraCitera

adaq:
Nu ska vi nog inte dra alla över en kant

nej precis 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kam


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi ska dock fortsätta dra folk över kanten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Danne_cars:
asså ni vet alla som är födda 00-01 asså dem tror att dem verkligen är något typ dricker o röker cigg 

Nu gör dom ju det inte för att va coola dock håller jag med om att det är dumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanten ftw 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner en del i den åldern och dom är inte alls på det sättet, så som någon sa så kan man inte dra alla över en kam, för det är långt ifrån alla som håller på såhär. Jag tycker det är dumt med alla dessa stereotyper om yngre tonåringar som går och jag tycker istället man borde fundera på hur den lilla skara som gör detta egentligen mår och har det hemma. Det har ju tagits upp i media om tonåringar som mår riktigt dåligt över att en del vuxna inte lyssnar på dom eller respekterar dem, så det är klart att det kokar över tillslut och det kan vara en av många anledningar till att en del av dom väljer att börja dricka. Utanförskap kan spela en stor också, och även för att man tycker att det är festligt och en kul grej. Jag är emot att minderåriga dricker som det ser just nu, men oftast när det händer något så beror det på det jag tog upp tidigare eller att föräldrarna är så pass överbeskyddade att det påverkar tonåringens självkänsla, och när den en dag blir mer friare så finns det en risk att sådant händer. Men precis som någon ovan sa så behöver det inte alls vara för att man anser sig vara cool, kan även vara mycket annat.

Men jag vet en person som är äldre än mig som berättat att när de var ung så hade de perioder där de var väldigt ensamma, men så en dag när denne var tonåring och fick komma ut på fest så fick han helt plötsligt jätte mycket vänner, och deras liv förändrades helt efter det. Naturligtvis ska man inte behöva dricka för att bli accepterat och det var precis det jag avstod från trots att jag mådde som jag mådde, anledning var kanske främst eftersom dessa personer som frågade mig hade stora problem med sin impulskontroll och kunde bli aggressive bland vissa människor, och jag vet att dom varit med om mycket och haft det tufft hemma under deras uppväxt.

Som sagt, tror ni inte att det mer beror på omständigheterna under uppväxten än mognaden i sig? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner en del i den åldern och dom är inte alls på det sättet, så som någon sa så kan man inte dra alla över en kam, för det är långt ifrån alla som håller på såhär. Jag tycker det är dumt med alla dessa stereotyper om yngre tonåringar som går och jag tycker istället man borde fundera på hur den lilla skara som gör detta egentligen mår och har det hemma. Det har ju tagits upp i media om tonåringar som mår riktigt dåligt över att en del vuxna inte lyssnar på dom eller respekterar dem, så det är klart att det kokar över tillslut och det kan vara en av många anledningar till att en del av dom väljer att börja dricka. Utanförskap kan spela en stor också, och även för att man tycker att det är festligt och en kul grej. Jag är emot att minderåriga dricker som det ser ut just nu, men oftast när det händer något så beror det på det jag tog upp tidigare eller att föräldrarna är så pass överbeskyddade att det påverkar tonåringens självkänsla, och när den en dag blir mer friare så finns det en risk att sådant händer. Men precis som någon ovan skrev så behöver det inte alls vara för att man anser sig vara cool,  det kan även vara mycket annat.

Men jag vet en person som är mycket äldre än mig som berättat att när de var ung så hade han perioder där han var väldigt ensam, men så en dag när denne var tonåring och fick komma ut på fest så fann han helt plötsligt väldigt många vänner, och hans liv förändrades helt efter det. Naturligtvis ska man inte behöva dricka för att bli accepterat och det var precis det jag avstod från och jag var precis i samma situation då, men anledningen var kanske främst eftersom dessa personer som frågade mig hade stora problem med sin impulskontroll och kunde bli aggressiv bland vissa människor, och jag vet att dom varit med om mycket och haft det tufft hemma under deras uppväxt. Det kan också ha varit så att jag inte såg det lönt att dricka vid en sån tidig ålder, många fler än jag valde att avstå i klassen. 

Men som sagt, tror ni inte att det mer beror på omständigheterna under uppväxten än mognaden i sig? Många har det ju verkligen fruktansvärt både i hemmet, på skolan och utanför, och mår man inte bra så kan man väl se det här som enda vägen ut?

Men hoppas på att det kan börja se annorlunda ut framöver men man måste verkligen se mer på vad orsakerna till att det blir såhär, men det jag skrivit är som sagt mina teorier.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu tänker jag alltså på om man är en tonåring och dricker i måttlig mängd och inte allt för ofta, men sen är det ju inte alls bra, speciellt i den åldern det vet jag.. Men även om man är emot det, så kan ju ändå förstå dom.. Man måste ju få ha kul, precis som i vuxen ålder... Det är många faktorer som påverkar till att dom vill göra det. 


   
SvaraCitera

adaq:
Nu ska vi nog inte dra alla över en kant

Kam, säger man ju Icke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CitronSaft:

Kam, säger man ju Icke!

Va? Nej det gör man inte Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:

Va? Nej det gör man inte Mycket glad

Jo Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Jo Mycket glad

dafuq???? nej... man kan ju inte dra folk över en kam Tardig


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera