Aviseringar
Rensa alla

Atarax - funkar den för er?


Ämnesstartare

Jag fick för ett par månader sen atarax utskrivet för panikångest men tycker inte alls att de hjälper! Sedan bestämdes att jag skulle käka en på morgonen å en på dagen plus kvällen vid behov. Men fick inte mindre ångest för det och blev bara illamående.

Så jag undrar bara, ni som äter/har ätit den, vad har ni fått den mot å har den funkat?? Ska på läkarbesök på onsdag så kommer ta upp med läkaren att få en ny vid behovsmedicin just vid panikångest men vill ändå höra era erfarenheter... 🙂


   
Citera

Atarax är ett ångestdämpande preparat som inte är narkotikaklassat. Därför är det också, även i mitt tycke, fullständigt värdelöst.

I höstas mådde jag stundtals riktigt skit, och fick både Lergigan, Atarax, Theralen och Stesolid utskrivet. Samtliga tre första hade ingen effekt, om man inte tog många, då blev man trött och somnade. Och det är ju värdelöst det också.

Stesolid (även känt som Valium) hjälpte mycket gott och fort gick det också. MEN: det är narkotikaklassat, och man faller lätt in i ett beroende. Framför allt rent psykiskt. Man känner att man inte klarar av vardagsbestyr utan den, kort sagt börjar man förlita sig blint på den.

Och plötsligt får man panikångest bara för att man inte tagit en Stesolid. När jag var till läkaren för diskussion om medicin var jag så rädd för att inte få ett förnyat recept så att jag hade hjärtklappning. Sensmoralen i den här historien? Stesolid är tveklöst den bästa ångestdämpande medicinen, men också den mest riskabla.

Tänk till både en och två gånger innan du ger dig in på den. Jag fick en dag helt enkelt sätta stopp för mig själv, och sluta med den. Annars hade jag varit junkie idag, gissar jag.


   
SvaraCitera

UnclePadda:

fullständigt värdelöst.

agree

fast man blir helt slö i huvet o ögonen dagen efter om man tog flera för o kunna somna


   
SvaraCitera

Palla piller.

Denna lyfter mig upp ur leran när jag känner mig nere i skiten.


   
SvaraCitera

Angelize:

fast man blir helt slö i huvet o ögonen dagen efter om man tog flera för o kunna somna

Ja, nästan så det är läskigt ibland. Det går nästan inte att resa sig upp.


   
SvaraCitera

Åt upp till 15 st 25mg om dagen för några år sedan. Kände nästan ingen skillnad alls.
Nu tycker jag att den kan funka ibland dock. Men som sagt så blir man "bakis" av den.
Blev aldrig det förut, men kan bli nu.


   
SvaraCitera
Zsasz

UnclePadda:

Atarax

UnclePadda:

fullständigt värdelöst.

Kan inte annat än hålla med, fick den utskriven när jag var 14, men den fungerade i stort sätt inte alls, som isola sa, man kunde äta nästan hur många som helst och det ända som hände var att man kände sig lite slö dagen efter..

Men å andra sidan är det sjukt relativt, har en polare som kan ta en och sen måste lägga sig och sova för han blivit så trött..

UnclePadda:

Stesolid är tveklöst den bästa ångestdämpande medicinen

Måste hålla med om detta också, Stesolid måste vara den bästa, och en av dem snabbast värkande ångestdämpade medicinerna jag vet, den har samma värksamma ämne som valium (Diazepam), och är förutom en sjukt bra ångestdämpande, den bästa och skönaste benzo:n som finns imo..

Men också som han nämnde, det är sjukt enkelt att fastna i den, precis som i stort sätt alla andra benzodiazepiner så är den sjukt beroendeframkallande och man mår riktigt kasst när man ska sluta ta den om man har använt den ett tag, vilket oftast betyder några månaders helvete om man använt den ett par år..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren! Det borde ju finnas något mellanting mellan atarax och stesolid.....?


   
SvaraCitera

Nihilisten:

Så jag undrar bara, ni som äter/har ätit den, vad har ni fått den mot å har den funkat??

Jag äter atarax och det fungerar fint för mig. Fast jag har inte någon vidare extrem ångest heller, så det kanske beror på det.

Fick dem främst för jag hade sömnproblem dock.


   
SvaraCitera

UnclePadda:

Stesolid är tveklöst den bästa ångestdämpande medicinen, men också den mest riskabla.

Med tanke på att Stesolid är en utav de mildaste bensodiazepinerna som används i Sverige så håller jag inte med. Ett psykiskt beroende kan man få av vilken medicin som helst. Det du beskriver beror inte på preparatet, det ligger hos dig och hur du fungerar mentalt. Jag åt Stesolid i ett år och var aldrig i närheten av att utveckla ett beroende.

För att svara på trådens ursprungliga fråga så åt jag Atarax i en kort period för rätt många år sedan mot ångest, det gav ingen verkan överhuvudtaget.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Samt, sånt jävla bullshit att bensodiazepiner skulle vara särskilt beroendeframkallande i de doser de skrivs ut i. Om man inte använder dem efter ordinationer, möjligen.


   
SvaraCitera

UnclePadda:

I höstas mådde jag stundtals riktigt skit, och fick...Stesolid utskrivet.

UnclePadda:

Stesolid...är narkotikaklassat

[confused]?


   
SvaraCitera

Djeydjey:

?

Narkotikaklassade läkemedel kan skrivas ut utav läkare, får säljas på apotek och får tas utav personen som har dessa utskrivna. För alla andra är det dock som vilken narkotika som helst, och bruk, innehav, köp och försäljning av dessa är narkotikabrott.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Det du beskriver beror inte på preparatet, det ligger hos dig och hur du fungerar mentalt.

När jag åt dem som mest snittade jag kanske 10mg per dag, varje dag i ca 2 månader. På den tiden kände jag att jag började känna mig beroende. Ingen farlig dos egentligen, men den är ju inte narkotikaklassad för intet. Vore den att jämföra med en karta Ipren skulle den ju lika gott kunna säljas receptfritt.


   
SvaraCitera

UnclePadda:

När jag åt dem som mest snittade jag kanske 10mg per dag, varje dag i ca 2 månader. På den tiden kände jag att jag började känna mig beroende. Ingen farlig dos egentligen, men den är ju inte narkotikaklassad för intet.

Nej, det är ju inte en jättehög dos. Och ja, det är klart att det finns en risk för beroende med narkotikaklassade läkemedel - det är väl i regel därför läkemedel blir narkotikaklassade. Men det du beskrev beror inte på preparatet i sig, det hade lika gärna kunnat uppstå med Atarax om det läkemedlet gav en effektiv verkan. Har ingen källa just nu, men jag vill minnas att personer med panikångest ibland kan utveckla rätt stora problem för att de är rädda att de ska få panikångest (vilket i sig kan leda till attacker), vilket ofta yttrar sig genom att de börjar undvika platser och situationer där de tidigare fått panikångest. Det du beskriver låter som en variant av det. Sedan så kan jag såklart ha fått helt fel uppfattning, men så tyckte jag att det lät.

Jag har ätit flera olika bensodiazepiner, dagligen och vid behov, i långa perioder utan att bli vare sig psykiskt eller fysiskt beroende av dessa. Det är mediciner där det föreligger en risk för tillvänjning, men man ska inte ta det som en allt för avskräckande faktor. Jag äter andra mediciner, som inte är beroendeframkallande, som trots det är mediciner som jag känner mig mer "beroende" av, eftersom de är en förutsättning för att jag ska kunna fungera i vardagen.

Bensodiazepinmissbruk är farligt och bör tas på största allvar, men ett kraftigt fysiskt beroende tar tid och väldigt höga doser att utveckla. Toleransen för benso byggs upp så pass snabbt att det, om det tas enligt läkarordination, i regel föreligger en mycket liten risk för att man faktiskt ska utveckla ett fysiskt beroende.

TL;DR - visst, det är beroendeframkallande, och en del personer kan få problem med det, men riskerna för att faktiskt få ett kraftigt fysiskt beroende är ändå inte särskilt stora

Nihilisten:

Tack för svaren! Det borde ju finnas något mellanting mellan atarax och stesolid.....?

Hur man bäst behandlar panikångest (vad gäller just läkemedel), är nog individuellt. Atarax är en antihistamin vars huvudsakliga effekt inte är lugnande, men dess biverkningar kan hjälpa en del med ångest. Då det är milt och inte ger några jobbiga biverkningar så brukar det ofta vara det första man får utskrivet mot ångestproblem.

Olika personer svarar olika bra på olika mediciner, men det går att dela in de mediciner som brukar användas i tre grupper.

Antidepressiva läkemedel har även effekt på panikångest. De vanligaste antidepressiva är SSRI-preparat, som har gemensamt att de inte börjar ge önskad effekt efter 3-4 veckor, och under de veckorna är det inte helt ovanligt att man istället får förvärrade problem. Om du har panikångest ofta (3-4 gånger i veckan eller oftare) så är det ett alternativ du kan överväga. De tas dagligen.

Lugnande medel som inte är bensodiazepiner fungerar bra för en del. Legrigan, theralen och atarax är de som brukar användas. Jag har ingen superkoll på någon utav dessa, men fördelen gentemot bensodiazepiner är att de inte är beroendeframkallande. Även dessa tas dagligen (utöver atarax), och är också något du bör överväga om du har panikångest ofta.

Bensodiazepiner är en grupp läkemedel som också är lugnande. Samtliga är beroendeframkallande. Fördelen gentemot de ovanstående är att dessa ofta upplevs ge en bättre effekt, och är snabbverkande så att de kan tas när du har panikångest - vilket innebär att du slipper de biverkningar som kan uppstå med de andra. Det finns även varianter som kan tas dagligen. Om du har panikångest mer sällan så kan bensodiazepiner vara ett bra alternativ. Risken för beroende är i princip obefintlig om de inte tas dagligen. De mildaste varianterna är Sobril och Stesolid, och är de varianter som du i så fall bör pröva först.

I korthet: Mitt tips är att du diskuterar saken med din läkare. Har du panikångest dagligen eller oftare så är bensodiazepiner förmodligen inte det du bör pröva först, är det någon gång i veckan eller mer sällan är det ett bra alternativ som fungerar för de flesta.

Det bästa är dock att du ser till att lära dig de knep som finns för att på egen hand kontrollera en panikångestattack (googla om du inte redan har koll), det är så mycket mer hållbart än någon medicin i längden. Att sedan inte börja undvika situationer och platser där du haft panikångest är också jätteviktigt, det kan göra saker mycket värre.

Ursäkta wall of text, och så.*


   
SvaraCitera

mediakatt:

Narkotikaklassade läkemedel kan skrivas ut utav läkare, får säljas på apotek och får tas utav personen som har dessa utskrivna. För alla andra är det dock som vilken narkotika som helst, och bruk, innehav, köp och försäljning av dessa är narkotikabrott.

Så med andra ord är även Atarax och allt annat receptbelagt narkotikaklassat...? Det kan ju inte stämma. Narkotika är ju illegala droger som inte skrivs ut - är det utskrivet kan det ju knappast vara narkotikaklassat längre.


   
SvaraCitera