Aviseringar
Rensa alla

Atarax - funkar den för er?


Djeydjey:

Så med andra ord är även Atarax och allt annat receptbelagt narkotikaklassat...? Vad kallar man då de narkotikaklassade läkemedel som staten inte skriver ut alls - t ex cannabis i Sverige och heroin i i stort sett hela världen?

Nej.

Läkemedelsklassade substanser får säljas av Apoteket och apoteketombud, i och med att vi har ett läkemedelsmonopol. Numera kan även butiker ansöka om tillstånd att sälja receptfria läkemedel, och får då betala en årsavgift till Läkemedelsverket. Läkemedelsklassade substanser får också importeras.

Receptfria läkemedel kan köpas av vem som helst, och du får bruka dem fritt. Tekniskt sett får du inte heller sälja dessa, men om du köper ett paket Ipren åt en kompis och sedan får pengarna från honom bryr sig ingen.

Receptbelagda läkemedel får bara säljas av Apoteket, och du bryter mot läkemedelslagen om du säljer dina egna receptbelagda läkemedel till någon annan, och i det här fallet är det möjligt att du faktiskt skulle åtalas. Du får dock inneha, importera och bruka läkemedelsklassade ämnen som är receptbelagda i Sverige.

Sedan har vi narkotika. Narkotika är indelat i fyra klassificeringar (eller fem, minns inte helt säkert). Klass I är narkotika som inte anses vara läkemedel. Här hittar vi heroin, cannabis, LSD och mängder av andra substanser. Dessa är vad som i vardagligt tal åsyftas med begreppet narkotika.

Narkotikaklassade läkemedel är de som förekommer i de övriga klasserna. Endast Apoteket får sälja dessa och om du har recept på dem får du inneha dem och bruka dem. Om du däremot skulle sälja dem, ge bort dem eller dylikt så begår du ett narkotikabrott, och straffas på samma sätt som om det vore "vanlig" narkotika. Du får inte heller importera den.
De enda som får bruka narkotikaklassade läkemedel är patienter som behandlas med den, och den får innehas av Apotek, tillverkare, patienter som behandlas med den (eller målsmän om det rör sig om barn), och sjukhus/liknande inrättningar och dessas personal.

Rent juridiskt så finns det en viss skillnad - har du cannabis på dig blir du åtalad oavsett, har du en förpackning narkotikaklassade sömntabletter hemma hos dig som tillhör din flickvän så döms du sannolikt inte för narkotikainnehav. Bruk för andra än de som får det i vården eller på recept är dock alltid straffbart.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Nej.

Sorry, jag hann och ändra mitt inlägg under tiden som du svarade - citera gärna om det och svara om.

Men du menar alltså att skillnaden mellan vanliga receptbelagda läkemedel och narkotikaklassade läkemedel är straffet för illegala handlingar samt att eget bruk att atarax utan recept är lagligt medan eget bruk av Stesolid utan recept är olagligt?


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Men du menar alltså att skillnaden mellan vanliga receptbelagda läkemedel och narkotikaklassade läkemedel är straffet för illegala handlingar samt att eget bruk att atarax utan recept är lagligt medan eget bruk av Stesolid utan recept är olagligt?

I princip. I vardagligt tal så menar man ju den narkotika som är fullständigt olaglig att handskas med för privatpersoner (du vet vad jag menar), men det som rent juridiskt och medicinskt sett anses vara narkotika inkluderar även en del läkemedel.

Den grundläggande skillnaden mellan narkotikaklassade läkemedel och vanliga läkemedel är att enbart handel inrikes är begränsat för vanliga läkemedel (receptbelagda och icke-receptbelagda). För narkotikaklassade läkemedel gäller precis samma regler som för annan narkotika för alla som inte har tillstånd att inneha och bruka den.

Det där borde kanske klargöra vad som faktiskt är narkotika:
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Forskrivning/Narkotikak...

Utöver det tror jag att mitt förra inlägg täckte det mesta.


   
SvaraCitera

Atarax har aldrig hjälpt mig. Trodde det var sockerpiller för jag fick liksom ingen effekt.


   
SvaraCitera

mediakatt:

I princip.

Som jag skrev efter att jag ändrade mitt inlägg: Är det utskrivet kan det ju knappast vara narkotikaklassat längre. Inte för personen som har receptet.
Doktorn säger: "Jag ska skriva ut lite knark åt dig. Men knarka bara när du vaknar och när du går och lägger dig!" Patienten tappar sedan bort knarket och går till polisen: "Jag skulle vilja förlustanmäla mitt knark."

mediakatt:

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Forskrivni​ng/Narkotikak...

Sorry, sidan kunde inte visas.


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Sorry, sidan kunde inte visas.

http://www.lakemedelsverket.se/Sok-efter-lakemedel-och-mediciner-i-Lakemedelsfak...

Hur som, förstår dig bättre nu när du berättat att du har dålig koll på Apoteket och läkemedelsregleringar i Sverige.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

heyjupiter:

Atarax har aldrig hjälpt mig. Trodde det var sockerpiller för jag fick liksom ingen effekt.

Tar du flera så borde du bli lite trött i vart fall, men det är ganska många som inte upplever att Atarax har någon bra effekt. I annat fall kan man använda dem mot allergibesvär, klåda och illamående :D.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Med tanke på att Stesolid är en utav de mildaste bensodiazepinerna som används i Sverige så håller jag inte med.

Trodde att Stesolid var mellantinget mellan Sobril och Xanor/Rohypnol... Sobril är tveklöst mildast, men inget att leka med heller för den delen. Stesolid är jättestark på mig.

Till topic, Atarax är helt värdelöst på mig iallafall. Jag överdoserade med flera hundra milligram (fråga inte varför, vet inte ens själv. Idiotiskt) och det enda jag fick var lite halsbränna på grund av talken i tabletterna.... Nu inte sagt att det är så för alla, men det hände ingenting.
Flytande Theralen i större dos påminner om sömnmedlet Imovane tycker jag. Lergigan är också effektivare än Atarax...

Bensodiazepiner är väldigt starka, men får du det utskrivet mot ångesten så ska du följa läkarens ordination.


   
SvaraCitera

Mårran:

Xanor/Rohypno

Rohypnol eller Fluscand som är det enda läkemedlet med substansen som säljs i Sverige skrivs väl ändå bara ut på indikationen insomni?


   
SvaraCitera

Hampie:

Rohypnol eller Fluscand som är det enda läkemedlet med substansen som säljs i Sverige skrivs väl ändå bara ut på indikationen insomni?

Kan man lätt tro... Så är inte riktigt fallet. Hade det varit så hade man bara skrivit ut Fontex till deprimerade under arton år. Vad läkemedlet är godkänt för är tydligen mer av en riktlinje inom vården.
Själv knaprade jag schizofrenimedicinen Zyprexa i två år mot anorexiinducerad ångest. Sannerligen off label.
Känner en som har Flunitrazepam (Rohypnol) mot ångest, off label även där.


   
SvaraCitera

Säkert sockerpiller man får, [wink]


   
SvaraCitera

Mårran:

Vad läkemedlet är godkänt för är tydligen mer av en riktlinje inom vården.

Ja, jo, det vet jag. Men när det gällde narkotikaklassade saker, speciellt Roppe med tanke på all negativt som skrivits om den i media, trodde jag de var lite mer försiktiga.

Mårran:

Känner en som har Flunitrazepam (Rohypnol) mot ångest, off label även där.

Säg Fluscand istället. Det är den enda märkesmedicinen med det som finns i Sverige. Rohypnol är avregistrerat. Men du, din kompis måste ju ha byggt upp världens tolerans mot det om hen inte somnar av det o_O.


   
SvaraCitera

Hampie:

Men du, din kompis måste ju ha byggt upp världens tolerans mot det om hen inte somnar av det o_O.

Hoppas jag inte...


   
SvaraCitera

Hampie:

http://www.lakemedelsverket.se/Sok-efter-lakemedel-och-mediciner-i-Lake​medelsfak...

Ehm, jaha...? Relevans?

Hampie:

Hur som, förstår dig bättre nu när du berättat att du har dålig koll på Apoteket och läkemedelsregleringar i Sverige.

Förstår mig bättre gällande vad? Och citera gärna var jag berättar att jag har dålig koll.


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Som jag skrev efter att jag ändrade mitt inlägg: Är det utskrivet kan det ju knappast vara narkotikaklassat längre. Inte för personen som har receptet.

Jo. Heroin är ju narkotikaklassat även om du är polis och just har beslagtagit det.

Det relevanta i länken är definitionen av narkotika:

Med narkotika förstås läkemedel och hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper eller euforiserande effekter eller varor som med lätthet kan omvandlas till varor med sådana egenskaper eller effekter och som

- på sådan grund är föremål för kontroll enligt en internationell överenskommelse som Sverige har biträtt, eller

- av regeringen har förklarats skola anses som narkotika enligt lagen." (8 § narkotikastrafflagen (1968:64)).


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jo. Heroin är ju narkotikaklassat även om du är polis och just har beslagtagit det.

Ja, men det fattar jag väl. Men hur fanken kan man bruka lagligt knark om man har recept? Då är det ju inte fortfarande inte knark längre!

mediakatt:

Det relevanta i länken är definitionen av narkotika:

Jag kan då inte tolka texten som att det fortfarande är knark man tar när man fått det på recept. Källa på att atarax aldrig inte är knark ens utan recept medan stesolid alltid är det även med recept?


   
SvaraCitera