Aviseringar
Rensa alla

Ateism är ingen religion.


Ämnesstartare

iosib:

buddism som en religion då det är en tro på naturens kretslopp?

Det är väl fortfarande något "övernaturligt" som finns i Buddismen ? (Är inte säker)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Det är väl fortfarande något "övernaturligt" som finns i Buddismen ? (Är inte säker)

jo, tron på att man kan uppnå nirvana och att man återföds, men det finns ingen tro på något övernaturligt väsen i form av en gud.

det jag ifrågasätter med ateism är inte det faktum att ateister inte tror på gud, det gör inte jag heller. problemet är att ateister direkt motsätter sig existensen av en gud, trots att det inte går att motbevisa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

problemet är att ateister direkt motsätter sig existensen av en gud, trots att det inte går att motbevisa.

Finns både svagt troende ateister och stark troende, fortfarande ser jag ingen anledning till att ateism är någon religion...

ta en titt på följande: ->


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte riktigt... röstade nej men när jag tänker efter så säger man kanske bara nej till att tillhöra en viss religion som ateist?
Men jag vet att ateister oftast är störiga och har svårt för att acceptera att en del folk tror på Jehova och Jesus eller enbart 'en gud'.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

ta en titt på följande: ->

den filmen sa precis det jag tänkte säga, agnosticism är ett mycket mer logiskt ställningstagande än ateism.
jag ser det som existerar som sanning, men jag motsätter mig inte det jag inte kan motbevisa. dock kan jag välja att inte tro på det, precis som jag inte tror på gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

buddism som en religion då det är en tro på naturens kretslopp?

Buddismen ligger i någon slags gråzon. Vissa anser att buddism inte är en religion då de saknar gudstro, medan andra ser det som en religion eftersom deras tro ändå har övernaturliga och spirituella element.

iosib:

religion är för mig överdriven tro.

Den korrekta definitionen är dock organiserad tro som innefattar gudar eller möjligtvis övernaturliga element (lite löst förklarat), men om du tycker det är givande att använda felaktiga definitioner av ord så gör det för all del. [y]

iosib:

problemet är att ateister direkt motsätter sig existensen av en gud, trots att det inte går att motbevisa.

Så du tror aldrig på saker som inte är helt bevisade? Ditt liv måste vara väldigt jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

agnosticism är ett mycket mer logiskt ställningstagande än ateism.

Så vad är svag ateism = agnosticism? (Jag tror inte på Gud men säger inte heller att han inte finns, vilket gör mig till agnostiker eller svag ateist?)
Frågan ställde jag här förut och fick bägge .... fan va jag ska kämpa för att reda ut begreppet.

Buddah:

Religion kräver troende på någon högre makt

Iaf som Buddah sa ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tramsnisse:

men om du tycker det är givande att använda felaktiga definitioner av ord så gör det för all del.

du är rätt dryg.

tramsnisse:

Så du tror aldrig på saker som inte är helt bevisade? Ditt liv måste vara väldigt jobbigt.

jag motsätter mig aldrig saker ifall jag inte ser bevis på dess felaktighet. jag har inga problem med att folk TROR att det inte finns någon gud, utan endast när de ser det som en absolut sanning. jag tror, som sagt, inte på någon gud.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Så vad är svag ateism = agnosticism? (Jag tror inte på Gud men säger inte heller att han inte finns, vilket gör mig till agnostiker eller svag ateist?)

agnosticism är ställningstagandet att man varken kan bevisa eller motbevisa guds existens, och man finner det därför rätt ointressant att diskutera frågan [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

agnosticism är ställningstagandet att man varken kan bevisa eller motbevisa guds existens

Jag kallar mig för agnostiker från och med nu! xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

agnosticism är ett mycket mer logiskt ställningstagande än ateism.

Det är två helt olika ställningstaganden, jag är både ateist och agnostiker.

Ateism = stark:Tror att gud inte finns, svag: saknar gudstro
Agnostiker = Tror att det är omöjligt att veta ifall gud finns eller inte

Båda ställningstagandena är ganska logiska, så länge man inte är allt för fanatisk.

iosib:

du är rätt dryg.

Jo, jag vet. [smile]

iosib:

TROR att det inte finns någon gud

Det är exakt definitionen på (stark) ateism.

iosib:

utan endast när de ser det som en absolut sanning

Då är man en ateistisk fanatiker, och det är aldrig bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Jag kallar mig för agnostiker från och med nu!

[bigsmile] alltid trevligt att få folk på ens sida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tramsnisse:

Agnostiker = Tror att det är omöjligt att veta ifall gud finns eller inte

det är det jag tror.

tramsnisse:

Då är man en ateistisk fanatiker, och det är aldrig bra.

det är dessa jag gärna undgår att buntas ihop med.


   
SvaraCitera

iosib:

ateism är (enligt mig) tron på att det inte finns någon tro. hur man kan välja att aktivt inte tro på något vars existens inte kan motbevisas är konstigt.

Hur hade du tänkt motbevisa att något inte finns, hur skulle ett sånt bevis se ut menar du?

iosib:

agnosticism är ett mycket mer logiskt ställningstagande än ateism.

Agnosticism är en form av ateism, då det är en avsaknad av gudstro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

[bigsmile] alltid trevligt att få folk på ens sida.

[bigcheers]


   
SvaraCitera