Aviseringar
Rensa alla

ATEISTER är också TROENDE; på ingenting!


Ämnesstartare

.
RELIGIÖSA = ALLTING KOMMER FRÅN GUD

ATEISTER = ALLTING KOMMER FRÅN INGENTING

[y]

En ateist tar alltså lika mycket ställning kring trosfrågor som en religiös, en ateist är lika troende som en religiös, bara det att ateisten sjukt nog väljer att tro på ingenting som källan till skapelsen, istället för på vår evige Skapare, Gud!

Att förbjuda religiösa friskolor och att förbjuda konfessionell undervisning, som ex. Nyamko Sabuni så hett ivrar för, är alltså detsamma som att öppet propagera för ateism, att propagera för irreligion, att det enda rätta är att tro på ingenting!

VARFÖR SKA DET ANSES vara mer rätt att tro på ingenting, än att tro på Gud?

Varför ska det anses vara mer rätt, mer objektivt, med den ateistiska trosföreställningen; att undervisa våra barn kring ateistiska värderingar och inte kring religiösa värderingar?

Vem har rätt att avgöra att det är religiösa skolor som ska förbjudas och inte hellre irreligiösa skolor (som den kommunala skolan), där man propagerar för tron på ingenting, att det inte finns någon Högre styrning bakom skapelsen?

Varför ska de religiöst troende diskrimineras, till skillnad mot de irreligiöst troende, dvs ateisterna?

TILL DISKUSSION:

Varför påstås den a-teistiska irreligiösa världsbilden vara objektiv och neutral, när den i själva verket bara är diametralt motsatt den teistiska religiösa världsbilden?

[y]


   
Citera

Jag skulle inte vilja påstå att jag tror på ingenting, snarare så att jag helt enkelt inte bryr mig.


   
SvaraCitera

De flesta har ju någon sorts livsåskådning. Ateismen är störst och det speglar samhället.


   
SvaraCitera

Kan människor som är religiösa inte bara acceptera att det finns folk som inte är det......


   
SvaraCitera

Hell_man:

Kan människor som är religiösa inte bara acceptera att det finns folk som inte är det......

preeeeeeeeeeecis.


   
SvaraCitera

Mm, visst är det SJUKT vrickat. [y]


   
SvaraCitera

Skit samma, ta en öl o var glad ist.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Religion och Etik


   
SvaraCitera

var är youtubelänkarna[sad]


   
SvaraCitera

men goood morgon grabben. detta har man ju vetat sen barnsben nästan [rolleyes]


   
SvaraCitera

Nu är jag nyvaken och har inte samlat mina tankar över huvud taget. Men handlar ateism bara om Gud, Skaparen a lá Religion?
Vad jag förstått är det även att inte tro på spöken och andar, ett liv efter döden, energifält, själen och våra chackran osv. Då jag är ytterst skeptisk till att det finns så många ordentliga ateister.
En ateist tror inte på någonting, alltså Ingenting. Han föds, han lever, han dör och kommer för alltid ligga i graven.
?


   
SvaraCitera

Buddah:

Jag skulle inte vilja påstå att jag tror på ingenting, snarare så att jag helt enkelt inte bryr mig

orka heta buddah då....


   
SvaraCitera

Hell_man:

Kan människor som är religiösa inte bara acceptera att det finns folk som inte är det......

Och vice versa? [shake]


   
SvaraCitera

SUKOF:

Vad jag förstått är det även att inte tro på spöken och andar, ett liv efter döden, energifält, själen och våra chackran osv. Då jag är ytterst skeptisk till att det finns så många ordentliga ateister.

Har inget med det att göra, även om många ateister även är naturalister (tror inte på något "övernaturligt").

Teist = Någon som tror på gud(ar).
Ateist = Någon som inte är teist.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Teist = Någon som tror på gud(ar).
Ateist = Någon som inte är teist.

Då har man lärt sig något nytt även idag. [y]


   
SvaraCitera