Aviseringar
Rensa alla

Ateister och livet efter döden


Ämnesstartare

Jag kom på en sak under bibelstudierna idag.

Ateister är ju oftast oerhört måna om att få bevis för allting innan de kan tro på nått. Eller ja. Tro på nått de inte tror på för tillfället. Det är en vanlig ateistisk dogma att ingenting händer när man dör. Allting blir svart, that's it. Frågan är var de objektiva, vetenskapliga ateisterna fått denna syn ifrån. För det finns miljoner berättelser om nära döden-upplevelser och alla är de likadana. Antingen lyfter ens "själ" (if you will) ifrån ens kropp och man ser sig själv uppifrån, likt shamanism. Den andra stora berättelsen är såklart ljuset i slutet på tunneln, där en person står och välkomnar en. Och man kan ju bara titta i religionen för att hitta denna person. I nordisk mytologi heter han Heimdall och vaktar grinden uppe på Bifrost som leder till Asgård. I kristendomen heter han Sankte Per och vaktar Pärleporten till himlen.

Det är många försök att bortförklara den här upplevelsen med "kemiska reaktioner i hjärnan" och what not. Men om man tänker efter är kärlek och glädje också "bara kemiska reaktioner i hjärnan". Men ingen som varit riktigt glad, eller riktigt kär skulle kallt förklara att det bara handlade om endorfiner. Men tydligen är döden inte värd att klassas som en äkta upplevelse.

Vad jag stör mig på med ateismen, varför den irriterar mig, är inte avsaknaden av gudstro, eller att ni driver med min religion eller att ni kallar mig korkad och lättlurad. Det kommer med att ha en åsikt. Vad jag verkligen stör mig på är att den förnekar spiritualism. Inte per definition, men in praktiken. Som om allting kan förklaras materiellt. Att det som inte syns inte finns. Men det är inte det jag vill diskutera. Jag vill ha reda på varför ateister inte tror att något händer efter döden, trots att det finns så många som kan berätta vad som händer.


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag skulle säga att jag är ateist pga att jag inte tror på nån av de religionerna jag har hört talas om. Däremot tror jag inte på att det blir helt svart när jag dör, tror nog nåt kul händer ändå...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SorryBartDude:

Jag skulle säga att jag är ateist pga att jag inte tror på nån av de religionerna jag har hört talas om. Däremot tror jag inte på att det blir helt svart när jag dör, tror nog nåt kul händer ändå...

Men betyder det att du är ateist bara för att du inte tror på någon av de stora religionerna? Har du ens försökt?


   
SvaraCitera

Nära-döden-upplevelser=brist på syre till hjärnan eller liknanden=hallucinationer?


   
SvaraCitera

Om många säger att Mordor finns betyder det att det är rätt? Lite konstigt att du hävdar korrekthet i ditt eget påstående pga av att många påstår sig ha upplevt det?


   
SvaraCitera

om man säger något tillräckligt ofta är det sant


   
SvaraCitera

OF 5:

om man säger något tillräckligt ofta är det sant

[rolleyes][bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erkowich:

Nära-döden-upplevelser=brist på syre till hjärnan eller liknanden=hallucinationer?

Varför skulle nära döden-upplevelser innebära syrebrist? Och även om så är fallet, hur kan så många personer få samma hallucination?

Herjarn:

Om många säger att Mordor finns betyder det att det är rätt?

Hur är det ens lite relaterat till frågan?

OF 5:

om man säger något tillräckligt ofta är det sant

Nej, men om samtliga personer upplevt något gemensamt, är det automatiskt fel? Har du rätt bara för att du är du?


   
SvaraCitera

Venfort:

Men betyder det att du är ateist bara för att du inte tror på någon av de stora religionerna? Har du ens försökt?

Jo så kan man väl säga. Försökt och försökt, jag känner att alla de stora religionerna är alldeles för gamla och baserade på massa vidskepelser och gissningar. Pga av detta så känns det ganska meningslöst att följa dem. Plus att jag inte känner att jag har något behov av att tro på nåt sånt än.


   
SvaraCitera

Jag är teist eftersom jag anser att ateism automatiskt innebär materialism, vilket är ett koncept jag har mycket svårt för. Jag anser att alla människor har ett fritt val och kan välja vad man vill göra med sitt liv, därför tror jag någon "högre makt" måste existera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lambda89:

red

nrg89:

Erik112:

k.

behöver få in lite intressant folk i debatten.


   
SvaraCitera

Venfort:

Hur är det ens lite relaterat till frågan?

Men precis som att flera upplever olika typer av syner i och med användade av psykadeliska droger så betyder väll det inte att det är sant för att en majoritet säger att dem har sett detta så betyder det väll inte att dessa syner är mer verkliga?


   
SvaraCitera

Venfort:

Nej, men om samtliga personer upplevt något gemensamt, är det automatiskt fel? Har du rätt bara för att du är du?

nej absolut inte slutsats ingen av oss har rätt[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

herr_nilsson:

Jag är teist eftersom jag anser att ateism automatiskt innebär materialism, vilket är ett koncept jag har mycket svårt för.

Så du tror på ett liv efter döden, correct?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Herjarn:

Men precis som att flera upplever olika typer av syner i och med användade av psykadeliska droger så betyder väll det inte att det är sant för att en majoritet säger att dem har sett detta så betyder det väll inte att dessa syner är mer verkliga?

Men det är ju långt ifrån samma sak. Det är ju inte personliga hallucinationer. Det är ju samma sak som händer för alla som upplevt det. Med ditt resonemang skulle man kunna säga att kärlek inte är verkligt, trots att miljarder människor upplever det varje dag. Eller att glädje inte finns bara för att nån tror att hon är glad.


   
SvaraCitera