Aviseringar
Rensa alla

Ateisternas sjukt barnsliga argument emot Gud...


Gin Jangh:

På vilket sätt är "Gud finns inte" att mer definitivt påstående än "Enhörningar finns inte"?

Det lustiga är att han i den meningen själv gör flera absoluta påståenden, såsom "Detta är ett definitivt påstående".

Gin Jangh:

Hur skiljer det sig ifrån galenskap?

[bigcheers]

Gin Jangh:

...Men allihop noviser inom frågan om Guds existens. Deras tro är irrelevant.

Och en intressant sak att tillägga är att Einstein var uttalad agnostiker som flera gånger sade klart och tydligt "jag har aldrig trott på en personlig gud, och sådana som säger det ljuger om mig". [y]


   
SvaraCitera

Stringburka:

Och en intressant sak att tillägga är att Einstein var uttalad agnostiker som flera gånger sade klart och tydligt "jag har aldrig trott på en personlig gud, och sådana som säger det ljuger om mig". [y]

Ja, jag tycker att meningen "I believe in Spinoza's god" uttrycker det ganska tydligt. Men jag orkade inte dra upp den diskussionen, det hade bara lett till mer babbel.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Snacka om SJUKT VRICKAT OLOGISKT!


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Just det, ingen annan än vår SKAPARE (Gud, eller annat valfritt begrepp) kan ha skapat universum, och måste därmed av nödvändighet vara EVIG, utan någon begynnelse, utan att själv ha skapats!

Dödsguden:

Eftersom det är ABSOLUT OMÖJLIGT att någonting skulle kunna uppstå från tomma intet eller att något skulle kunna skapa sig själv

Säga emot sig själv ftw [y]

Liksom, om gud har funnits för evigt så skulle universum vara en evighet gammalt. Och då skulle inget existera eftersom att evigheten kaflomade!


   
SvaraCitera

wow, hur länge ska du orka hålla till på det här forumet egentligen? Har inte du en massa 'Hitta vägen till Jesus' lappar att dela ut i stan?


   
SvaraCitera

det ska nämnas att jag tappade bort min vägkarta till jesus så jag kan behöva en sån lapp.


   
SvaraCitera

McLuver:

Liksom, om gud har funnits för evigt så skulle universum vara en evighet gammalt. Och då skulle inget existera eftersom att evigheten kaflomade!

Nja, bara om man förutsätter att Gud är en del av universum.

Kiminator:

Har inte du en massa 'Hitta vägen till Jesus' lappar att dela ut i stan?

DG är inte kristen, tror han tillhör någon skum hinduism-liknande kult. Han tror i vilket fall på en övergud med en jävla massa undergudar, samt reinkarnation.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

ATEISMEN: bla bla

Jo men visst [wink]


   
SvaraCitera

Käft. [zzz]


   
SvaraCitera

Stringburka:

DG är inte kristen, tror han tillhör någon skum hinduism-liknande kult. Han tror i vilket fall på en övergud med en jävla massa undergudar, samt reinkarnation.

Hade jag varit lite mer uppmärksam hade jag lagt märket till hans signatur.. Tack för rättelsen [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gin Jangh:

Om Gud kan ha funnits för evigt, varför skulle inte då universum lika gärna kunna ha funnits för evigt?

Vårt materiella universum kan inte ha funnits för evigt, dvs evigt bakåt i tiden, för då skulle vi aldrig överhuvudtaget kunna befinna oss i nutid, eftersom det skulle ta en evighet att ta sig fram till nuet...

Slutsats?

Just det, vårt manifesterade materiella universum är temporärt och inte evigt!

[y]

Gin Jangh:

Vänta nu här. Först påstår du att det finns eviga saker, utan en ursprunglig orsak, och sedan säger du det här! Förklara dig!

Allt som finns i den materiella världen har en orsak! [y]

Gin Jangh:

På vilket sätt är "Gud finns inte" att mer definitivt påstående än "Enhörningar finns inte"?

Båda påståendena är definitiva!

Skillnaden är att vår Skapare av naturlig anledning måste vara evig och därmed existerar, medan din enhörning också existerar, men bara i dina fantasier... [bigsmile]

Gin Jangh:

Varför inte? Vi finns ju uppenbarligen, och om vi kan bevisa att Gud inte gör det, är vår existens mer logisk.

Så bevisa för mig att ditt medvetna Jag finns!

Samtidigt kan du ju försöka bevisa ditt förnuftsvidriga påstående att vår Skapare inte skulle finnas! [no-no]

Gin Jangh:

Och ändå försöker du dig på det konstant! Du babblar om maneters medvetande och det spirituella Jaget i allas kroppar, och framför enligt dig empiriska bevis för detta. Anar jag hyckleri?

Utan den aktiva livgivande principen (själen), så skulle de materiella kropparna vara döda som sten!

Gin Jangh:

Utan vett och reson, alltså?

Andligheten är grunden till allt vett! [y]

Gin Jangh:

Varför finns det överhuvudtaget något lidande i en värld skapad av Gud?

Hört talas om karmalagen? [cool]

Gin Jangh:

Den grad av perfektion som uppnåtts i vår värld kan förklaras helt vetenskapligt, utan inblandning av Gud.

Perfektion och intelligens kan enkom åstadkommas av intelligenta perfekta varelser!

OK? [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Seriöst, håll dig till en tråd per ämne om du ska skriva i forum plus.

Så i vilken av mina befintliga trådar tycker du att jag skulle ha placerat denna maratontråd? [confused][confused][confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Och en intressant sak att tillägga är att Einstein var uttalad agnostiker som flera gånger sade klart och tydligt "jag har aldrig trott på en personlig gud, och sådana som säger det ljuger om mig".

"En sak är säker, det är en övertygelse jämförbar med en RELIGIÖS känsla av att världen är uppbyggd rationellt och INTELLIGENT som ligger bakom allt avancerat vetenskapligt arbete. Denna starka tro, en tro kopplad till en djup känsla, på ett överlägset intellekt som uppenbaras i naturen, representerar mitt gudsbegrepp.

Rent instinktivt skulle man förvänta sig att världen vore kaotisk och omöjlig för tanken att analysera. Vetenskapen förutsätter emellertid en värld full av ordning, vilket vi egentligen inte har någon anledning att förvänta oss. Däri ligger miraklet som blir mer och mer uppenbart allt eftersom vår kunskap utvecklas och här ligger SVAGHETEN hos ATEISTERS och positivisters inställning, vilka är lyckliga då de tror att de lyckats tömma världen på det GUDOMLIGA och det mirakulösa."

- Albert Einstein

Ur: "Lettres a Maurice Solovine, Gauthier-Villars, Paris, 1956, sid 114-115."

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gin Jangh:

Ja, jag tycker att meningen "I believe in Spinoza's god" uttrycker det ganska tydligt. Men jag orkade inte dra upp den diskussionen, det hade bara lett till mer babbel.

Men då trodde han ju på en personlig Gud! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

Liksom, om gud har funnits för evigt så skulle universum vara en evighet gammalt.

Fel!

Bara för att Gud är evig, gör inte vårt manifesterade materiella universum till evigt! [no-no]


   
SvaraCitera