Aviseringar
Rensa alla

Återfall av smärtstillande?


Gasell
Ämnesstartare

Håller på att skriva en grej så behöver hjälp med en sak...

Om man har varit beroende av heroin länge men lyckats sluta, och man tar smärtstillande (inte panodil utan något starkt), då får man väl alltid ett återfall? Det kan inte bli så att man tar det smärtstillande men sedan lyckas fortsätta ren efter det?


   
Citera

Då de flesta starka smärtstillande medel är baserade på opioider så det nog inte helt fel resonerat. Jag är dock tveksam om det 100% skulle leda till återfall, ens om de skulle leda till återfall i en liten procent.


   
SvaraCitera
Gasell
Ämnesstartare

Vet inte om jag bara är trött nu, men menar du att man antagligen får ett återfall eller inte får ett återfall?

För först skriver du att det inte är fel resonerat, och sedan skriver du att kanske en liten procent får återfall...

Förlåt, är trött.


   
SvaraCitera

Gasell:

Det kan inte bli så att man tar det smärtstillande men sedan lyckas fortsätta ren efter det?

Jag tror inte att man räknar det som ett återfall så länge man inte börjar missbruka smärtstillande. Fast att ta smärtstillande utan att behöva det är ju ett missbruksbeteende.

Skentrevlig:

återfall i en liten procent.

You ain't makin no sense boy. Återfall i en liten procent? Antingen får man ett återfall eller inte.


   
SvaraCitera

Risken lär vara större än med receptfria i alla fall, mer än så kan man nog inte gissa


   
SvaraCitera

Liebestraum:

Risken lär vara större än med receptfria i alla fall, mer än så kan man nog inte gissa

Det är ju solklart. Hon skrev ju tydligt att hon menade icke receptfria.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Det är ju solklart. Hon skrev ju tydligt att hon menade icke receptfria.

Och jag påpekade det uppenbara, kan möjligen lägga till några ord som "individuellt", "viljestyrka" etc. för att göra svaret än mindre säkert


   
SvaraCitera

Liebestraum:

Och jag påpekade det uppenbara

Ja? Det var redan uppenbart för oss också.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Ja? Det var redan uppenbart för oss också.

Jag är medveten om det och finner den här konversationen mycket meningsfull.


   
SvaraCitera

Finns såvitt jag vet ingen statistik eller några studier på det, så att påstå att det alltid händer vore ganska taget ur luften. Däremot brukar man inom vården undvika att skriva ut beroendeframkallande läkemedel till personer som tidigare haft missbruksproblem, eftersom risken bedöms vara högre att de börjar missbruka läkemedlet.

kindergartner:

You ain't makin no sense boy. Återfall i en liten procent? Antingen får man ett återfall eller inte.

Antagligen menade han att det kunde röra sig om en liten procentandel av föredetta heroinmissbrukare.


   
SvaraCitera

Liebestraum:

Jag är medveten om det och finner den här konversationen mycket meningsfull.

I'm just saying. Onödigt påpekande.


   
SvaraCitera
Gasell
Ämnesstartare

Okej, men utan att man börjar missbruka det smärtstillande då?

Att man är beroende av heroin, slutar, och sedan tar starka smärtstillande en gång - fungerar det eller skulle man trilla dit igen på antingen de smärtstillande eller heroinet?


   
SvaraCitera
Gasell
Ämnesstartare

Kan man få metodon även om man "bara" fått återfall och tagit smärtstillande, när man varit beroende av heroin?


   
SvaraCitera

Gasell:

Kan man få metodon även om man "bara" fått återfall och tagit smärtstillande, när man varit beroende av heroin?

Vad för smärtstillande?


   
SvaraCitera
Gasell
Ämnesstartare

Liebestraum:

Vad för smärtstillande?

Något starkt smärtstillande, narkotikaklassat...


   
SvaraCitera