Aviseringar
Rensa alla

Återinföra stryk i skolan?


kmr ju inte ens funka, lärarna kmr ju antagligen bli själva nedslagna


   
SvaraCitera

Nej, finns mycket bättre sätt att hantera bråkiga personer


   
SvaraCitera

Smilen: Dåligt

den glad gopnik: Var god redogör kring dina argument kära tänkare

Grunden i min åsikt är att inga barn föds "onda" utan det är oftast uppväxtförhållande och kompisrelationer som skapar problembarn. Om en elev utsätter andra klasskompisar och lärare för våld så är det sämre att utsätta våldsverkaren för våld än att istället hjälpa den våldsbenägna eleven genom samtalsterapi och/eller psykologisk hjälp. Någonting är det ju bevisligen som är fel om en elev utsätter kanske både andra elever liksom lärare för våld. Att i det läget utsätta våldsverkaren för ytterligare våld är inget jag tror på.

Avstängning från skolan? Fungerar möjligtvis när det gäller gymnasiala studier men knappast en elev i grundskolan. Alla barn ska ju få utbildning i åtminstone grundskolenivå för att ha en chans på arbetsmarknaden.


   
SvaraCitera

tänkaren:

Grunden i min åsikt är att inga barn föds "onda" utan det är oftast uppväxtförhållande och kompisrelationer som skapar problembarn. Om en elev utsätter andra klasskompisar och lärare för våld så är det sämre att utsätta våldsverkaren för våld än att istället hjälpa den våldsbenägna eleven genom samtalsterapi och/eller psykologisk hjälp. Någonting är det ju bevisligen som är fel om en elev utsätter kanske både andra elever liksom lärare för våld. Att i det läget utsätta våldsverkaren för ytterligare våld är inget jag tror på.

Avstängning från skolan? Fungerar möjligtvis när det gäller gymnasiala studier men knappast en elev i grundskolan. Alla barn ska ju få utbildning i åtminstone grundskolenivå för att ha en chans på arbetsmarknaden.

Finns det inte en risk med att sikta mot det utopiska? Alltså på många skolor i landet fungerar det du pratar om otroligt dåligt där motiverade elever får klara sig utan hjälp pga att läraren måste vara "rastvakt" konstant. Det du skriver blir bara en retorik som varje "god kristen" ställer sig bakom samtidigt som vårt skolsystem körs i botten.

Är inte på något vis för regelrätt stryk men att läraren ska få fysiskt/omilt kasta ut eleven ställer jag mig bakom, detta bör väl få vissa av bråkstakarna att fatta. 


   
SvaraCitera

Cobrak:
Fem stycken som röstat ja, undrar hur de tänker.

Ja du har väl aldrig tänkt en gång i hela ditt liv så måste vara svårt att föreställa sig? xD

hahah fan vad jag stör mig på dig asså.... så jävla tvärsäker på allt men ingen tillstymmelse till  försök till objektiv analys..


   
SvaraCitera

den glad gopnik: Finns det inte en risk med att sikta mot det utopiska? Alltså på många skolor i landet fungerar det du pratar om otroligt dåligt där motiverade elever får klara sig utan hjälp pga att läraren måste vara "rastvakt" konstant. Det du skriver blir bara en retorik som varje "god kristen" ställer sig bakom samtidigt som vårt skolsystem körs i botten.

Nu tänkte jag inte just på att den specifika läraren som ev blivit utsatt för elevens våld skulle vara terapeuten utan här krävs det en utbildad terapeut eller i vart fall någon med hyfsad utbildning inom psykologi.

Att vårt skolsystem däremot totalt håller på att kollapsar har du fullständigt rätt i. Vilket i mångt och mycket är en politisk fråga. Eleverna lärde sig mer i 60-, 70-, 80-, och 90-talets skolor. Eller i vart fall var det mer disciplin där.

den glad gopnik: Är inte på något vis för regelrätt stryk men att läraren ska få fysiskt/omilt kasta ut eleven ställer jag mig bakom, detta bör väl få vissa av bråkstakarna att fatta.

Självfallet, men att sätta likhetstecken mellan att slänga ut en elev ur klassrummet och att smiska eller ge en elev stryk är inte samma sak.


   
SvaraCitera
Cobrak

den glad gopnik:

Ja du har väl aldrig tänkt en gång i hela ditt liv så måste vara svårt att föreställa sig? xD

hahah fan vad jag stör mig på dig asså.... så jävla tvärsäker på allt men ingen tillstymmelse till  försök till objektiv analys..

Trevligt att du tycker det.


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

Draug:
Återinför dumstruten.
dumstrut2.jpg

Varför var den bra?


   
SvaraCitera

Smilen: Bra

Lärarna har ju ingen auktoritet öht nuförtiden. En elev kan kalla sin lärare för "jävla hora" och läraren får inte göra annat än stå och ta emot det.


   
SvaraCitera
Draug

Smilen: Varför var den bra?

Ungarna straffades effektivt utan stryk.


   
SvaraCitera

howdoyoudo:

Lärarna har ju ingen auktoritet öht nuförtiden. En elev kan kalla sin lärare för "jävla hora" och läraren får inte göra annat än stå och ta emot det.

Aah de ä skit bra! 


   
SvaraCitera

Ezztrakt:

Aah de ä skit bra! 

Ja, för ligisterna är det bra, men inte för lärarkårens anseende.


   
SvaraCitera

Ezztrakt:

Aah de ä skit bra! 

Det är inte bra någonstans. 


   
SvaraCitera

howdoyoudo:

Ja, för ligisterna är det bra, men inte för lärarkårens anseende.

Ne men för mig ä de bra me tanke på att jag ä en av de stökigare


   
SvaraCitera

Armagedon:

Det är inte bra någonstans. 

De ä bara bra


   
SvaraCitera