Aviseringar
Rensa alla

Återkolonisera Afrika


Ämnesstartare

Är det inte dags för västvärlden att erkänna att vi fuckade upp kontinenten rätt ordentligt med århundraden av slaveri osv. och sen efter lite samvetskval och påtryckningar bara släppte det fritt för första bästa personer som skrek högst att ta över?
Borde vi inte ha organiserat det hela lite bättre med en gradvis invänjning till den nya friheten?
Visst, Väst- och Nordafrika har klarat sig hyfsat (och landet Sydafrika, idag i alla fall) men resten av kontinenten är en enda stor krigszon där ingen kan enas om någoting, där svält, sjukdomar och död är en del av vardagen.
För att inte tala om den ekologiska katastrof som pågår där mängder av unika djurarter jagas mot utrotning okontrollerat, där mafiosos och liknande skuggmänniskor dumpar västvärldens giftiga och radioaktiva avfall (Somalia, kongo etc.) i känsliga miljöer.

Är det inte dags att ingripa och ge dem en okränkbar övermakt tills de lärt sig att bete sig som folk? Kanske dra om gränserna lite för att ta hänsyn till faktiska folkgrupper istället för forna kolonialisters storhetsvansinne och äganderätt?
De behöver struktur och nationaliserade industrier för att fungera, och de kommer inte att fixa det själva, låt oss ta vårt ansvar som Afrikas förmyndare och städa upp lite.


   
Citera
Ämnesstartare

ta av luvan, rasist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den_fete:
ta av luvan, rasist.

Mm, självklart är jag rasist för att jag vågar prata om problemen i Afrika


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Il Duce:

Mm, självklart är jag rasist för att jag vågar prata om problemen i Afrika

syftade på din avatar (ku klux klan).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den_fete: syftade på din avatar (ku klux klan).

tyckte bara det passade på mr clean loggan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vadå ta ansvar för en imperialistisk politik genom att bedriva en imperialistisk politik, ännu en gång? nä. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro: vadå ta ansvar för en imperialistisk politik genom att bedriva en imperialistisk politik, ännu en gång? nä.

gör om, gör rätt kallas det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Il Duce:

gör om, gör rätt kallas det

om något torde det vara en indikation på att det var fel utgångspunkt från början med anammandet av vit mans börda. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro: om något torde det vara en indikation på att det var fel utgångspunkt från början med anammandet av vit mans börda.

definitivt, men skadan är redan skedd, och att frånsäga sig allt ansvar gör det inte bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Il Duce:

definitivt, men skadan är redan skedd, och att frånsäga sig allt ansvar gör det inte bättre

nu behöver det ju inte vara så extremt som allt eller inget. tror definitivt inte på att det bästa skulle vara en imperialistisk politik anno 1800-talet i modern tappning. 


   
SvaraCitera