Aviseringar
Rensa alla

Återskapa alla bilder som finns genom att tvinga fram dem


Ämnesstartare

En liten intressant tanke jag fick fram i sommarvärmen. Detta gäller inte bara bilder, utan jag tar det som exempel...

En pixel kan anta en väldans massa färger, rättare bestämt så kan man kombinera 255*255*255 olika färger där siffrorna representerar röd, grön och blå.

Om vi då antar att alla porträtt har en bildstorlek på 100x100 (enkelt att fixa dem till den storleken åtminstone) så skulle man kunna återskapa bilder på alla mänskliga ansikten utan att ens känna till människan överhuvudtaget. Jo visst, samtidigt så återskapar man alla möjliga bilder som existerar i den storleken. Det kan vara en sol, en bild på sin hund eller en massa slumpmässiga pixlar.

Rent filosofiskt sätt så skulle man då kunna skapa en bild över hur allting ser ut. Tänk er en bild på 100x100 pixlar som återskapar utseendet på alla människor, samt människor som inte existerar. Den kan skapa bilder på bilar, hus, föremål och annat som inte existerar. Alla bilder på datorer, vare sig det är människoporträtt eller bara några färger är ju trots allt en samling pixlar med olika färger.

Detta gäller förstås om man antar att man skulle kunna skapa en bild med 100*100 pixlar där alla pixlar antar alla möjliga färgkombinationer. Tror ni detta är möjligt? Väldans tuff tanke. [party]


   
Citera
Ämnesstartare

Det blir många många bilder, ska du veta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blir mitt nästa uppdrag[bigsmile]

Tycker seriöst själva tanken är bra, men är inte direkt något man ger sig på så fort man har en halvtimme extra[wink]

Hur lång tid tog de att komma på den iden?
Snacka om man måste gräva djupt innan man kommer på det...


   
SvaraCitera

sylar:

Tror ni detta är möjligt?

Det är klart.

Det skulle dock bli fler bilder än det finns atomer i hela det kända universum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moribund:

Det blir många många bilder, ska du veta!

10^72000 ungefär, De flesta skulle vara väldigt intetsägande.


   
SvaraCitera
Åtta

Image

Nu har jag gjort mitt. Nu får ni fan börja hjälpa till! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moribund:

Det blir många många bilder, ska du veta!

The King in Yellow:

Det är klart.

Det skulle dock bli fler bilder än det finns atomer i hela det kända universum.

Jo självklart. Teoretiskt sätt är det möjligt, varav det får mitt intresse. Fast om vi antar att man hade haft en superdator som genererade alla dessa bilder och kombinerade ansiktsigenkänning på bilderna, så hade de kunnat begränsas ganska rejält [cool]

maralg:

Hur lång tid tog de att komma på den iden?
Snacka om man måste gräva djupt innan man kommer på det...

Vet faktiskt inte. Bara någon knarkig tanke som ploppade fram efter för mycket fritid.

maralg:

Blir mitt nästa uppdrag[bigsmile]

Tycker seriöst själva tanken är bra, men är inte direkt något man ger sig på så fort man har en halvtimme extra[wink]

Hehe, säg till om du lyckas [rolleyes]


   
SvaraCitera

Åhh... Jag älskar dig! Typ. [love] Jävligt cool tanke. Ska tänka lite på det nu.


   
SvaraCitera

Åtta:

Nu har jag gjort mitt. Nu får ni fan börja hjälpa till!

<3


   
SvaraCitera

Åtta:

Nu har jag gjort mitt. Nu får ni fan börja hjälpa till! [no-no]

GrassEater:

10^72000 ungefär

då är det bara (10^72 000) - 1 kvar då [party]


   
SvaraCitera

Som grasseater nämnde, du kommer få en hel jävla hög med bilder som är typ... svarta :D, vita, röda, gröna, blå, och så vidare, som inte förmedlar nånting överhuvudtaget xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det skulle vara intressant att göra svartvita bilder med hjälp av vektorgrafik. Sen kan man matematiskt begränsa t.ex. att bilden får bestå av max 100 linjer. Då skulle man få skisser av alla saker som kommer finnas. Och färre antal intetsägande myrstackar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GrassEater:

Det skulle vara intressant att göra svartvita bilder med hjälp av vektorgrafik. Sen kan man matematiskt begränsa t.ex. att bilden får bestå av max 100 linjer. Då skulle man få skisser av alla saker som kommer finnas. Och färre antal intetsägande myrstackar.

Japp, men beräkningskraften det tar att skapa bilderna blir fortfarande extremt hög, och det blir fortfarande extremt många bilder.

Jag måste säga att det känns lite onödigt med 16,7 miljoner olika färger. Svart eller vit duger utmärkt. Totalt finns det då alltså 2^10000 unika kombinationer för bilder som är 100*100 pixlar.

Tyvärr så är det rätt så poänglöst att försöka sig på sånt här: även om vi så genererar svartvita bilder som är 10*10 pixel stora så finns det 2^100 bilder, ungefär 10^40. Genererar vi och testar vi hundra miljard bilder i sekunden så tar det över 3*10^21 år, 200 miljarder gånger längre tid än universums ålder.

Man _måste_ använda en bra algoritm för att få fram någonting annat än nonsens, även om man har en extremt låg upplösning.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Tyvärr så är det rätt så poänglöst att försöka sig på sånt här: även om vi så genererar svartvita bilder som är 10*10 pixel stora så finns det 2^100 bilder, ungefär 10^40. Genererar vi och testar vi hundra miljard bilder i sekunden så tar det över 3*10^21 år, 200 miljarder gånger längre tid än universums ålder.

[love] ägd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erkowich:

Som grasseater nämnde, du kommer få en hel jävla hög med bilder som är typ... svarta :D, vita, röda, gröna, blå, och så vidare, som inte förmedlar nånting överhuvudtaget xD

majoriteten lär ju garanterat bara vara ett brus


   
SvaraCitera