Aviseringar
Rensa alla

Återvända till skolan?


Ämnesstartare

Snart är sommarlovet över, men faktum är att jag har varit hemma i ett år.

Jag bara slutade gå till skolan i början av 8an. Jag orkade inte. Sen satt jag hemma resten av höst och vår-terminen. Det var en lärarvikarie som kom hem med läxor och sådant några gånger i veckan.

Jag lyckades få godkänt i alla kärnämnena. Men jag blev väldigt isolerad. Jag hade bara ett fåtal kompisar innan men nu har jag förlorat alla.

Ska jag återvända till min skola nu när 9an börjar?

Det skulle kännas jävligt konstigt. Jag har inga kompisar. Jag hatar skolan. Jag hatar att gå upp tidigt. Jag hatar läxor. Jag hatar mina klasskamrater.

Att byta skola kan jag inte heller, jag bor i en liten skitby i småland utan någon annan skola i närheten.


   
Citera

Enkelt löst.
Bit ihop och skaffa dig lite kulor och gå. Skolan må vara segt men i efterhand kommer man ångra sig att det inte sköttes ordentligt.
Kompisar är bara att skaffa. Inte helt omöjligt såvida man inte har något riktigt fel i huvudet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kanske blir kompis med dina förra kompisar igen?


   
SvaraCitera

Kan du inte kolla med din syo om du får läsa resten på distans? Det brukar kunna funka. Förövrigt kanske du bör söka till en annan stad när det är dags för gymnasiet, så att du kan börja om på nytt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så börjar du i en ny skola där ingen känner dig. Så gjorde jag.


   
SvaraCitera

WorldUnited:

Ska jag återvända till min skola nu när 9an börjar?

Det skulle kännas jävligt konstigt. Jag har inga kompisar. Jag hatar skolan. Jag hatar att gå upp tidigt. Jag hatar läxor. Jag hatar mina klasskamrater.

Ska och ska, ditt liv kommer med största sannolikhet bli extremt jävla jobbigt i fortsättningen också om du inte gör det [sad]
Antar att det är en avvägning du kommer att bli tvungen att göra förr eller senare. Dvs, jobbigt nu eller jobbigt jämt.

isola:

Eller så börjar du i en ny skola där ingen känner dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Charley Day:

Kompisar är bara att skaffa. Inte helt omöjligt såvida man inte har något riktigt fel i huvudet.

enkelt att säga, men jag har redan fått stämpeln "konstig".
sen är jag jävligt blyg och osocial [sad]

ohfckyou:

Kan du inte kolla med din syo om du får läsa resten på distans?

kan man göra det i nian?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

jag vill klara grundskolan, men jag vill samtidigt inte gå dit.

fan, finns det ingen annan lösning? [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WorldUnited:

jag vill klara grundskolan, men jag vill samtidigt inte gå dit.

fan, finns det ingen annan lösning

Du kanske ska prata med någon om det här, typ skolkurator kanske? Eller syo då.
Jag hade en kompis som också slutade gå till skolan i åttan, men till nian så bytte hon till en annan klass (på samma skola) och det funkade för henne.
Annars tycker jag såhär: bit ihop. Sköt dig själv och säg till dig själv att du fixar det, för det är värt det. Bry dig inte om de andra, bara du fixar nian så kan du ju göra lite vad du vill sen. [smile]


   
SvaraCitera

WorldUnited:

enkelt att säga, men jag har redan fått stämpeln "konstig".
sen är jag jävligt blyg och osocial [sad]

Enkelt att säga ja och ännu enklare att göra. Som jag sa skaffa lite stake och stå på dig lite så ska du se att det löser sig.


   
SvaraCitera

WorldUnited:

kan man göra det i nian?

Ja, jag vet några som har gjort det iaf. Tror inte det ska vara några problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tänker aldrig återvända dit! [no-no]


   
SvaraCitera

Kanske kan du prata med skolan och borja med att kanske ga dit ett par dagar i veckan? Kanske kan du ga eftermiddagar och sjalv ansvara for att du skoter det du missar under de tidiga lektionerna?

Jag vet inte riktigt hur pass oflexibla de ar men skolan finns ju faktiskt dar for varje elev som ar en egen individ som lar sig pa olika satt och trivs med olika situationer. Nu kanske det hors att jag sjalv gick i en Montessoriskola, och alltsa aldrig hade en klass pa 30 elever och ett fast schema med tidiga lektioner, utan vi kom ju och gick som vi ville...

Det kan ju vara vart ett samtal i alla fall? Kontakta skolan och kolla tycker jag. Du maste ju liksom ta dig igenom grundskolan och mycket hander de dar aren. Du kanske minns klasskompisarna som helt fruktansvarda men man forandras mycket bara over sommaren i den dar aldern, kanske har klassen forandrats till det battre? Du vet ju inte om du inte provar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

GÅ TILL SKOLAN! Det blir bara värre om du isolerar dig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Eller vad säger jag, svårt om du verkligen är omotiverad. Du kan ju testa och se om det fungerar, annars är det bara vänta tills det är "rätt tid" och känns bra att plugga

Annars blir ju resultaten ändå värdelösa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade inte jag varit så satans värdelös hade jag sluppit [n]


   
SvaraCitera

Flera har skrivit nu att ts kan börja på ny skola, vilket han tog upp i första inlägget att han inte kunde göra.

Det finns distans-skolor, ta upp det med din målsman eller lärare kanske? Och du kommer verkligen ångra dig om du struntar i skolan. Tror det är bäst om du går första dagen i nian och alla skoldagar framåt. Fixar man inte skolan får man ju liksom så mycket mindre möjligheter när man ska börja jobba sen...


   
SvaraCitera