Aviseringar
Rensa alla

Att älska att hata


Ämnesstartare

Jag råkar vara en tjej som hänger på big brother live och följer det som några människor instängda i ett hus gör om dagarna. Det är en väldigt intressant sysselsättning. Att studera, analysera, och upptäcka vilka märkliga känslor som väcks i en när man kommer närmare någon än vad man egentligen borde ha tillträde till.

Bredvid skärmen sitter en chatruta kopplad till facebook. Även jag som inte är inloggad kan följa vad som sägs och tycks och kommenteras i den. Det är minst sagt hatiskt.
Särskilt riktas ett mycket intensivt hat mot husets två yngsta deltagare, Nicky och Roza. Nicky har konstaterats vara mytoman, men är i grund och botten en 9-åring fångad i en manskropp. Han söker ständigt bekräftelse, han hittar på osanningar, han är mycket mer intresserad av att tala än att lyssna. Men han är fullständigt oförarglig, och i grunden en snäll kille som trots sin myndiga ålder inte är kapabel att förutse konsekvenserna av sin medverkan i programmet.
Nicky har en romans med Roza. Roza är en tjej som nästan är lika emotionellt underutvecklad som Nicky, hon framstår som gnällig och har ibland svårt att anpassa sig till gruppen. Ofta känns det som hennes gnällighet i grund är en osäkerhet.
Efter att ha följt dessa människor dygnet runt i några veckor kan jag konstatera att få människor går att ogilla, och få människor förtjänar att ogillas. Människor är alltid mänskliga. De tidigare hjärndöda skådisarna har blivit sympatiska människor.

Men det hatas. Folket måste ha en stor ovilja till att förstå, att tycka om och att acceptera. De ser det för att hata, de älskar att hata. Även de som inte ser det ihopklippta programmet på kvällen, som precis som jag spenderat timmar framför husets händelser och intriger, hatar flera av deltagarna.
Att lyckas hata någon man följer så nära inpå kräver stor empatibrist. Tro mig - när man följer någon som filmas dygnet runt så lär man känna dem, och att inte ens för en sekund känna sympati för människor man känner så väl och sett så mycket av är inte sunt. Det är inte normalt.

Jag tror vi alla kan konstatera vilken vidrig och hemsk trend detta är, och att detta oundvikligen för konsekvenser för inte bara vår syn på big brothers deltagare, utan vår människosyn.
Är jag ensam om att oroa mig för den allt växande toleransen mot hat? För visst har den växt, och visst fan fortsätter den att växa?


   
Citera
Ämnesstartare

samma med typ kissies blogg....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

samma med typ kissies blogg....

Ja, samma trend. Skillnaden är docka att kissie är en skådis och ungefär som en seriefigur. Detta är människor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Skillnaden är docka att kissie är en skådis och ungefär som en seriefigur. Detta är människor.

ja, det är sant [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det är jävligt lätt att häva ur sig saker på internet. Tror också att flera av de där som hänger i chatten inte har "skapat en relation" med deltagarna på samma sätt, de hänger inte där som dig i samma utsträckning.. jag har också live men kollar sällan. Dessutom är det ovanligt som dig, att verkligen tänka efter grunden till beteenden. Det har de flesta svårt med. Om Nicky kom med en snyfthistoria, såklart att han skulle få mer sympatier för hans beteende, men folk bryr sig inte när det ej ligger framme svart på vitt. Förövrigt har de i bb-huset också svårt med att tänka efter och agera godhjärtat, som de hackat på rickard.. som blev psykotiskt. Helt sjukt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Tror det är jävligt lätt att häva ur sig saker på internet.

Jo visst. Några människor visas live på film medan man följer en öppen chat om vad dem gör och vad man tycker om dem. Klart att detta skapar en stor distansering till just människorna som människor. Men jag finner ungdomen idag mycket skadad om den inte som jag, ser bortom det surrealistiska konstverket i datorskärmen och förstår att det är människor man följer i rutan.

Lounge fact:

Tror också att flera av de där som hänger i chatten inte har "skapat en relation" med deltagarna på samma sätt, de hänger inte där som dig i samma utsträckning..

Jodå, många hänger där väldigt mycket som jag. Vissa är där från morgon till kväll låter det som!

Lounge fact:

Förövrigt har de i bb-huset också svårt med att tänka efter och agera godhjärtat

Ja, eftersom de oundvikligen ställer profitintresset framför människornas hälsa. Om man var mån om deras hälsa skulle man inte ens ha placerat dem där från början. Men det är lätt att i dagens klimat referera till den fria viljan, och sen begå brott mot människor som är så grova att den fria viljan, i vilken mån den än existerar, inte borde vägas in.

Det är föresten väldigt intressant att se på live, man får en bättre bild av produktionen bakom programmet också. I den mån som big brother inte hinner censurera samtalsämnena 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

ser bortom det surrealistiska konstverket i datorskärmen

Jag blir inte direkt förvånad. Det är inte som att människor är helgon överlag.. placera då den sortens människa bakom en dator och den är fri att säga vad sjutton som helst utan någon följande konflikt. Jag är inte så förvånad över det som du. Har du aldrig stött på människor som snackar skit om var och varannan person i sin omgivning?

framtidstron lever:

Det är föresten väldigt intressant att se på live, man får en bättre bild av produktionen bakom programmet också. I den mån som big brother inte hinner censurera samtalsämnena 🙂

Tycker det är rätt trökigt. Men har dåligt tålamod.. men såg annies och patriks romans live, det var kuuuuul. Tycker mycket cenueras ja och mycket lämnas till frågetecken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Har du aldrig stött på människor som snackar skit om var och varannan person i sin omgivning?

Jo, men det här hatet är mycket mer explosivt och utspårat än det som riktas mot kollegor i fikarum.

Lounge fact:

Tycker det är rätt trökigt. Men har dåligt tålamod.. men såg annies och patriks romans live, det var kuuuuul.

Ofta är det tråkigt, jag har det ofta på i bakgrunden så jag kan följa det lite sådär slött, då är jag med när det väl händer saker. Hatar maffia, när de spelar maffia händer ingenting!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Jo, men det här hatet är mycket mer explosivt och utspårat än det som riktas mot kollegor i fikarum.

Fritt fram att gå loss på personer de aldrig kommer möta/hamna i konflikt med. Distansen.. ja. Svårt att se saker icke svart på vitt.

framtidstron lever:

Ofta är det tråkigt, jag har det ofta på i bakgrunden så jag kan följa det lite sådär slött, då är jag med när det väl händer saker. Hatar maffia, när de spelar maffia händer ingenting!

Ah.. men lyssnar mest på musik. men kan ju ha... utan ljud.. haha typ 90 % av gångerna jag kollar kör de maffia.. fattar ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

haha typ 90 % av gångerna jag kollar kör de maffia.. fattar ingenting.

Du kan googla fram hur leken funkar. Men det är ändå inte sevärt. Och det är definitivt värt att stänga av ljudet.
Bästa tiden är nattetid, alla gånger. Då äger de mest privata samtalen rum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kan du aldrig känna att det är skönt att vara dum? [crazy] jag kan känna det ibland. även fast jag har hjärtat o moralen där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Bästa tiden är nattetid, alla gånger. Då sker de mest privata samtalen rum.

mja.. gillar att kolla när de partar också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

kan du aldrig känna att det är skönt att vara dum?

Va? Haha, nej? 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

mja.. gillar att kolla när de partar också.

Ja, det är också bra kvällar! Men jag har nog fått ut mest av småtimmarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Va? Haha, nej? 😀

haha.. tycker känslan kan dyka upp ibland, inte mot folk i min omgivning dock.. typ lärare.. var den enda i min klass som var snäll mot lärarna


   
SvaraCitera