Aviseringar
Rensa alla

Att bli fotograf...


stenmjuk:

komma i kontakt med annat fotofolk..? eller..?

Precis. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Lejonhjärta:

[bigsmile]

[y]
lät överdrivet seriös förut.. inte meningen. måste lära mig använda ums übersnygga smileys mer [party][crazy]


   
SvaraCitera

stenmjuk:

lät överdrivet seriös förut

Välkommen in i klubben, gullet. [blush][love]


   
SvaraCitera
Åtta

Just det, jag ville passa på att ge dig ett litet råd som inte har någonting med fototeknik eller så att göra, men som jag ändå tycker kan vara matnyttigt. Det driver mig till vansinne att jag ser varenda pissig F16 smeta skabbiga vattenmärken över sina bilder, i tron om att de måste göra det för att "skydda sig mot stöld". Var inte en idiot. Dina bilder kommer inte att "stjälas", och även om de gjorde det så skulle det bara innebära att ditt alster sprids och ger således dig mer uppmärksamhet som fotograf.

Publicera istället dina bilder under en licens som du känner dig bekväm med, men som ger andra möjlighet att använda dem till de syften du tillåter. T.ex. kanske du inte vill att de ska sälja dina bilder. Eller så kanske du kräver att de ska nämna ditt namn i samband med att de publicerar sitt verk, eller dylikt.

Så se till att läsa på om licenser, och var sedan inte rädd för att sprida dina verk. Ju fler som får se och får använda dina bilder, desto bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla bra svar hörrni! fortsätt gärna tipsa [bigsmile]

Åtta:

Så se till att läsa på om licenser, och var sedan inte rädd för att sprida dina verk. Ju fler som får se och får använda dina bilder, desto bättre.

något länktips? [bigsmile]

Åtta:

Publicera istället dina bilder under en licens som du känner dig bekväm med

vad är licens? har aldrig hört talas om det i internetsammanhang..[shake]


   
SvaraCitera
Åtta

Magnifying glass:

vad är licens?

De villkor som du publicerar din bild under. Du kan alltså välja att låta andra använda din bild, men "bara under följande villkor: ...". Det finns massvis med färdigskrivna och välanvända licenser som man kan använda. Creative Commons är vanligt för konst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Creative Commons är vanligt för konst.

TACK! [love][love][love]
äntligen någon som lär mig något användbart!!!


   
SvaraCitera

Åtta:

smeta skabbiga vattenmärken

alltså jag blir galen på dessa människor. förstör hela intrycket och det enda man fokuserar på är det fula märket som gärna ska innehålla krussiduller och blommor och konstiga initialer osv[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

smeta skabbiga vattenmärken över sina bilder, i tron om att de måste göra det för att "skydda sig mot stöld". Var inte en idiot.

Men om jag vill sprida mitt namn, i syfte att bli känd, kan jag väl ha mitt namn lite diskret i ena hörnet med ett copyrightmärke?
Jag pratar om en pytteliten text som smälter in bra med bilden. [wink]


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

nån som har tips på vägar att gå? [smile]

Ha det som hobby, så att du kan överleva.


   
SvaraCitera
Åtta

Magnifying glass:

Men om jag vill sprida mitt namn, i syfte att bli känd, kan jag väl ha mitt namn lite diskret i ena hörnet med ett copyrightmärke?

Eller så kan du ha den i en ackomanjerande text, som inte sitter smetad över bilden. Om någon prompt vill "stjäla" din bild så är det inte speciellt svårt att redigera bort en liten diskret text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om någon prompt vill "stjäla" din bild så är det inte speciellt svårt att redigera bort en liten diskret text.

nej, jag vet. Men jag menade för dom som vill veta vem fotografen är, om bilden har plockats ur sitt sammanhang så att säga.. [y]


   
SvaraCitera
Åtta

Magnifying glass:

Men jag menade för dom som vill veta vem fotografen är, om bilden har plockats ur sitt sammanhang så att säga..

Ptja, det är det man har en licens till. "Du får publicera denna bild under förutsättning att du skriver ut vem som tagit bilden." = Creative Commons Attribution-required.

EDIT: Kom på att det var lite vilseledande. Creative Commons Attribution-required är mer = "Gör precis vad du vill med den här bilden, förutsatt att du skriver ut vem som är den ursprungliga upphovsrättspersonen."

"Du får publicera under förutsättning att du skriver ut vem som tagit bilden" vore mer Creative Commons Attribution-required No-Derivatives (kanske också Non-Commercial).


   
SvaraCitera