Aviseringar
Rensa alla

Att bli vuxen/vara vuxen?


Ämnesstartare

Vad är att vara vuxen? När bli man vuxen?
Blir man någonsin vuxen? Jag menar ålder de är ju bara en sak vi mäter i hur länge man levt, eller hur?

Har suttit och funderat på det här i några dagar nu. Nån som har nån aning om detta?
Blir smått frustrerad över mina egna tankegångar.


   
Citera

Frågorna kan få olika svar beroende på hur man ser på vissa saker och ting. Men går efter det jag fått lära mig och vad jag tycker själv.

Love_93:

Vad är att vara vuxen?

Att vara herre över sitt eget liv. Ta ansvar för sig själv och sina handlingar samtidigt som man är delaktig i samhället och till viss mån i sin familj. Har man egen familj så ändras detta lite till så man blir mer delaktig i familjen.

Love_93:

När bli man vuxen?

Går vi efter åldern, så blir man ung vuxen runt 20årsåldern. Vuxen blir man först runt 30+. Då brukar man ha stadgat sig med en partner, antingen sambo eller gift, har barn och har jobb.
Men beroende på hur man tolkar vuxen blir väl vissa aldrig vuxna med tanke på hur de beter sig.

Love_93:

Blir man någonsin vuxen?

Ja..blir man det?
Beror väl på vad man ger för svar på de tidigare frågorna antar jag.


   
SvaraCitera

när man tar hand om sitt eget liv helt sj asså försörjer sig sj o tar allt ansvar o inte förväntar sig att mamsen ska stryka tvätt lr betala hyran


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Love_93:

Blir man någonsin vuxen? J

Vet inte om just 'man' blir det, men det finns helt klart exempel på personer som blir vuxna.


   
SvaraCitera

Ska aldrig bli vuxen [cool]


   
SvaraCitera

KROSSA VUXENHETEN!


   
SvaraCitera

Den tråkiga, låsande, hämmade vuxenheten i alla fall.
Begreppet "vuxen" är ganska missvisande.

Att ta ansvar för sitt liv och sina handlingar är moget.
Att behandla andra som man själv vill bli behandlad är moget.

Att ha livserfarenhet är vuxet.
Att ha uppnått en viss ålder är vuxet.


   
SvaraCitera

Det är väl ganska individuellt.

[crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

varning för älg:

Att ta ansvar för sitt liv och sina handlingar är moget.
Att behandla andra som man själv vill bli behandlad är moget.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Själv hatar jag fjortisar som är liksom "jag är vuxen juuuh" och är 13 år. De vet ingenting om livet, ekonomi eller hur man tar hand om sig själv. De tar aldrig ansvar för sina handlingar och hatar sina föräldrar trots att de är helt beroende av dom.


   
SvaraCitera

Vem fan bryr sig, jag har viktigare och roligare saker för mig än att bry mig om när jag är "vuxen" eller ej.


   
SvaraCitera

Det handlar nog inte om åldern, i alla fall.


   
SvaraCitera

nä herrejävlar jag orkar inte
(dvs: detta handlar itn e om ålder)


   
SvaraCitera

Vuxen för mig är när man ser konsekvenser, tänker på sina medmänniskor och tar ansvar.


   
SvaraCitera
Zsasz

Dan_the_ironman:

Vem fan bryr sig, jag har viktigare och roligare saker för mig än att bry mig om när jag är "vuxen" eller ej.

[bigcheers]


   
SvaraCitera