Aviseringar
Rensa alla

Att bo i USA


Ämnesstartare

Det finns säkert många liknande trådar redan, men de allra flesta är nerspammade med nedklankning mot USA och dess invånare mm.

Tänkte därför sätta upp en seriös tråd där åsikter byggda på en video på youtube eller dylikt undanbedes, kom ihåg att filmer om feta amerikaner etc. lägger all fokus på dom feta, medan övriga liksom glöms bort på vägen, så släng inte ur er allt för dumma kommentarer nu.

Hur som helst så skulle jag vilja veta lite om vad man borde tänka på när man flyttar från Sverige till USA, även för enbart några år så är det ju en oerhört stor omställning att gå från ett så litet land till ett så otroligt stort, bortser man dock från själva storleken så är det säkert en hel del annat som skiljer landet åt också.

Några exempel skulle ju vara hur hårt det tas på religion, inte enbart de kristna familjerna utan kanske även bland andra religioner, t ex. hinduer. Något annat kan ju då vara hur lång tid det tar att integrera sig i samhället från det man kommer ifrån, är det lätt att anpassa sig?

Hur bemöts man på allmänna platser och vad är det som skiljer landet generellt från Sverige.

Anledningen att jag är lite luddig är att jag vill att folk med egna erfarenheter, har nämligen aldrig varit där själv och har därefter inte byggt upp några fördomar heller.

Siktar på att åka dit och plugga inom något år och då blir det antingen i Los Angeles eller någon av dess kringliggande städer!

Åsikter på egna erfarenheter välkomnas!


   
Citera

Vill bo där! Men måste jag söka om tillstånd för det? Hur går det till?

Vem som helt får tydligen inte bli Amerikansk medborgare bara sådär..

Hjälp mig, besvara mina frågor. Tack! [cute]


   
SvaraCitera

S3ON:

Men måste jag söka om tillstånd för det? Hur går det till?

Jag vet inte EXAKT. Hur det ligger till. Men om du kommer dit och ska stanna längre än en normal semester måsta du söka särskilt tillstånd för att få stanna, precis som många andra länder har. Men har du ett arbete/mycket pengar som du är villig att sätta in på en amerikansk bank kan du få stanna. Du måste alltså visa att du kan försörja dig själv och din eventuella familj.

Inte som i Sverige där i stort sett vem som helst kan flytta in och få bidrag till sig och sina tio barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Vill bo där! Men måste jag söka om tillstånd för det? Hur går det till?

Vem som helt får tydligen inte bli Amerikansk medborgare bara sådär.

Vad jag har förstått, så måste du ha en anledning för att komma dit, ett tips vore att söka jobb härifrån och på så sätt få hjälp genom det företaget att få greencard mm. utan ett greencard så är du "illegal".

Prata med Svenska ambasaden i den stat/stad du vill flytta till, så besvarar nog de det mesta. ett tips vore dock att ta ett TOEFL test innan du flyttar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sheriffen:

Inte som i Sverige där i stort sett vem som helst kan flytta in och få bidrag till sig och sina tio barn.

Ord.


   
SvaraCitera

S3ON:

Hjälp mig, besvara mina frågor. Tack! [cute]

Skicka ett mejl till den amerikanska ambassaden så får du ett bättre svar än vad någon här kan ge dig.

Som svensk är det relativt enkelt att få Greencard till USA. Ett sätt är att skaffa jobb där borta, skaffa en flickvän och gifta dig.

Ligger det för långt i framtiden? Ansök om att få gå med i amerikanska armén/marinen så får du Greencard dirr. Det är hyffsat enkelt att som svensk få gå med i amerikanska militären.

Sen om du hoppar av lägger de inte energi på att upphäva ditt Greencard.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Smörgåsmannen:

Hur bemöts man på allmänna platser och vad är det som skiljer landet generellt från Sverige.

Amerikaner är mycket mer öppna än svenskar. I USA är det inget ovanligt om nån random går fram och pratar med dig. Det händer nästan varje dag. De är också trevligare än svenskar rent generellt.

Någon s.k jantelag existerar inte USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle aldrig vilja bo i USA.

Alla de religiösa galningarna som tro sig förtjäna någon form av överdriven respekt utan någon anledning.

Den ignoranta och självgoda amerikanska mentaliteten. Den dåligt utbildade pöbeln som inte vet ett skit om omvärlden.

Den värdelösa skol- och hälsoinstituten som kostar en förmögenhet att kunna utnyttja. Även om man kan stå ut med människorna så skulle jag inte riktigt orka med att bo i ett land där det kostar en förmögenhet att få sig en utbildning på universitet-nivå och blir man sjuk kan man lika gärna begå självmord för det kostar skjortan med medicin och sjukvård.


   
SvaraCitera

pumanJessica:

Skulle aldrig vilja bo i USA.

Läst första inlägget innan du skriver ett totalt irrelevant inlägg.
Hela ditt inlägg är ju dessutom nerdränkt med fördomar. Fy!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

Alla de religiösa galningarna som tro sig förtjäna någon form av överdriven respekt utan någon anledning.

Alla? Det var precis sånt där jag undanbad, åsikter grundade på någon enstaka film om någon galning, bara för att det finns moskéer i Sverige, är inte majoriteten muslimer.

pumanJessica:

Den ignoranta och självgoda amerikanska mentaliteten.

Sveriges då? kolla bara på Eurovision, när den värdelösa, framröstade svenska låten inte kom vidare, blev det ett ramaskri om att hela esc borde stängas ner.

pumanJessica:

Den dåligt utbildade pöbeln som inte vet ett skit om omvärlden.

Jag tror inte att sveriges patrask är så mycket bättre på den fronten heller, det har inte alltid med pengarna att göra.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ovie Vicious:

Läst första inlägget innan du skriver ett totalt irrelevant inlägg.
Hela ditt inlägg är ju dessutom nerdränkt med fördomar. Fy!

Kul att nån har läst det i alla fall[rolleyes]


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Åsikter på egna erfarenheter välkomnas!

Var där i Vintras, men prata med xsuse han är en umare i USA, tror han är någonstans i Kalifornien och pluggar.

Ovie Vicious:

Det är hyffsat enkelt att som svensk få gå med i amerikanska militären.

Kanske, men skickar dem dig inte direkt till Irak, Afghanistan? [shake]


   
SvaraCitera

Bajwa:

Kanske, men skickar dem dig inte direkt till Irak, Afghanistan? [shake]

Nä, man kan ju hoppa av sålänge man inte skrivit på något kontrakt som omfattar någon dyr specialstyrka eller liknande. Den vanliga utbildningen är ju dessutom runt 7-9 månader beroende på vad man inriktar sig på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Jag tror inte att sveriges patrask är så mycket bättre på den fronten heller, det har inte alltid med pengarna att göra.

60% av USA's befolkning tror inte på evolutionsteorin.

20% av USA's befolkning tror att jorden blev skapad så som det står i Bibeln.

15% av USA's befolkning vet inte att Jorden roterar runt solen.

50% av USA's befolkning vet inte om att Genesis är första boken i Bibeln (förvånade för att land där endast 10% är icke-troende).

Bara runt 10% kan peka ut Irak eller Iran på en karta.

Mellan 10%-45% (beroende på vilken undersökning man går efter) tror att Jorden är under 10'000 år gammal.

Amerikaner suger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

pumanJessica

Vilken dröm fick du den statistiken ifrån?[confused]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

http://en.wikipedia.org/wiki/Young_Earth_creationism

Pure facts

pumanJessica:

http://www.collegian.psu.edu/archive/2002/11/11-26-02tdc/11-26-0​2dnews-02.asp

Baserat på ungdomar 18-24 år.

pumanJessica:

http://www.gallup.com/poll/3742/new-poll-gauges-americans-genera​l-knowledge-leve...

Page not found.

pumanJessica:

http://www.cbsnews.com/stories/2004/11/22/opinion/polls/main6570​83.shtml

Rejält upprundade siffror av dig.

Alla statistiker du kom upp med nämndes inte heller på sidorna.
Då du överdriver statistiken och därav grundar dina åsikter på falsk statistik, samt dras med men, som att nätt och jämt kunna läsa:

"Tänkte därför sätta upp en seriös tråd där åsikter byggda på en video på youtube eller dylikt undanbedes, kom ihåg att filmer om feta amerikaner etc. lägger all fokus på dom feta, medan övriga liksom glöms bort på vägen, så släng inte ur er allt för dumma kommentarer nu."

... så bevisar det hur pass smart du är, som överlägset intelligent svensk.

Nå, är det ingen som kan komma med något vettigt istället för dne här smörjan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Page not found.

http://tinyurl.com/n36jdu

Smörgåsmannen:

Rejält upprundade siffror av dig.

Nedrundade snarare eftersom när jag tittar igen visar det sig att det var 67% som förnekade evolution och inte 60%.

Och angående antalet som inte vet om att jorden roterar runt solen så var det 18% och inte 15%.

Jag tog mina första svar från en annan sida som jag inte sedan kunde hitta så jag letade upp varje källa för sig därav vissa skillnader.

Smörgåsmannen:

Baserat på ungdomar 18-24 år.

Säger fortfarande en hel del.

Smörgåsmannen:

Alla statistiker du kom upp med nämndes inte heller på sidorna.

Jasså, vilken tänker du på då? Kan leta upp alla för dig om du vill eftersom jag vet att alla är från riktiga undersökningar 🙂

Smörgåsmannen:

"Tänkte därför sätta upp en seriös tråd där åsikter byggda på en video på youtube eller dylikt undanbedes, kom ihåg att filmer om feta amerikaner etc. lägger all fokus på dom feta, medan övriga liksom glöms bort på vägen, så släng inte ur er allt för dumma kommentarer nu."

Jag har inte heller sagt ett ord om feta amerikaner eller länkat till något korkat youtube-klipp. Jag har av egen erfarenhet märkt att många amerikaner (inte alla men många) är väldigt självgoda och inte världens mest bildade. (Inte korkade bara obildade) så jag visade bara upp lite statistik som stärker det. Utbildningen i USA är inte direkt världens bästa. De ligger ganska långt efter de flesta andra I-länders utbildningsresultat inom de flesta ämnen. USA rankades en gång i tiden #1 för utbildning i överlag, idag hamnar de knappt i topp-50.

http://tinyurl.com/3xc6sob

Nämnde även två andra saker, förutom befolknings låga bildningsnivå, att USA har förhållandevis en väldigt dyr och dåligt funktionell sjukvård och skola.. men förstås valde du att inte kommentera det 😛


   
SvaraCitera