Aviseringar
Rensa alla

Att bo i USA


Ovie Vicious:

Ansök om att få gå med i amerikanska armén/marinen så får du Greencard dirr. Det är hyffsat enkelt att som svensk få gå med i amerikanska militären.

Jo, jag har tänkt den tanken. Tack för sina svar! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

Nämnde även två andra saker, förutom befolknings låga bildningsnivå, att USA har förhållandevis en väldigt dyr och dåligt funktionell sjukvård och skola.. men förstås valde du att inte kommentera det 😛

Sparar man de pengar vi lägger på skatt så är det inget större problem om man är medelinkomsttagare.

pumanJessica:

USA rankades en gång i tiden #1 för utbildning i överlag, idag hamnar de knappt i topp-50.

Har du kollat på programmet "Are you smarter than a fifthgrader?"
Det kan förvisso var uppgjort, men om så inte är fallet så har de säkert gått på fina skolor allihop, en del av dem kan mer än mig och jag klassas som en student av det övre lagret på gymnasial nivå.

Har du även tänkt på hur många år vi lägger på så simpel matematik tex. 10 år för +/-/x och /, lite algebra osv. Det är inte många länder som studerar så lite tekniskt som Sverige.

Sedan så beror det även på skolan, går du på ett vanligt elementary school för att sedan gå över till än statsägd semistatsfinansierad highschool och sedan går på ett vanligt community college, då har du ingen högklassig utbildning, nej, men du kan i alla fall jobba efter det.

Precis som alla anti amerikaner ser du allt ur de utsattas perspektiv, många av dem rår för sitt elände själv, har det någonsin slagit dig?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Studerar man i USA har jag hört att det bästa alternativet är att köpa bil för att frakta sig framåt då ett svenskt körkort fungerar alldeles utmärkt.

Funderar lite kring en viss hemsida: http://www.cars.com/
om någon hört något speciellt om den tex. huruvida mycket falska annonser etc. det ligger där eller dylikt.

Jag beträffas ständigt av att priserna är rent av otroliga, så skulle vara tacksam för svar på detta, samt om det finns något annat liknande blocket där omkring?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Antar att du kommit runt detta?

http://www.cracked.com/article_18564_6-time-travel-realities-doc-brown-didnt-war...

Ahapp nu verkar inte länken funka.
Bara att copy/paste så funkar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Sparar man de pengar vi lägger på skatt så är det inget större problem om man är medelinkomsttagare.

Jasså? Vet du hur många som blir ruinerade för att de blir tvugna att betala enorma summor för operationer eller för mediciner som i andra länder kostar bara en bråkdel av de kostar i USA?

Smörgåsmannen:

Har du kollat på programmet "Are you smarter than a fifthgrader?"
Det kan förvisso var uppgjort, men om så inte är fallet så har de säkert gått på fina skolor allihop, en del av dem kan mer än mig och jag klassas som en student av det övre lagret på gymnasial nivå.

Jag presenterar fakta och statistik du kommer med ett fånigt underhållningsprogram som btw är ganska uppgjort. Kanske borde följa dina egna krav som du satte för din tråd innan du idiotstämplar andra.

Smörgåsmannen:

Har du även tänkt på hur många år vi lägger på så simpel matematik tex. 10 år för +/-/x och /, lite algebra osv. Det är inte många länder som studerar så lite tekniskt som Sverige.

Ser inte riktigt problemet i detta. Det lönar ju sig uppenbart.

Smörgåsmannen:

Precis som alla anti amerikaner ser du allt ur de utsattas perspektiv, många av dem rår för sitt elände själv, har det någonsin slagit dig?

Vet inte ens vad det är du snackar om här. Vilka är "de utsatta" utifrån vilkas perspektiv jag tydligen talar?


   
SvaraCitera

pumanJessica:

Vet du hur många som blir ruinerade för att de blir tvugna att betala enorma summor för operationer eller för mediciner som i andra länder kostar bara en bråkdel av de kostar i USA?

Ja, för att de flesta prioriterar pengarna på annat än sjukförsäkring. I Sverige tvingas vi betala denna sjukförsäkring i form av skatt. I USA har man valet själv. "Too bad" för de som hellre köper en platt-tv istället för en sjukförsäkring. Not...

pumanJessica:

dåligt funktionell sjukvård

Ehh? USAs sjukvård är bättre fungerande än Sveriges statliga sjukvård med 6-8 månaders kö-tid för att operera ett knä.

pumanJessica:

Säger fortfarande en hel del.

Alltså. Tänk längre än näsan räcker. Vad har vi i Sverige.. 4 stora städer att lära oss? I USA har man en Geografi som omfattar det vi lärde oss om Europa. Vi lär oss så mycket om omvärlden just för att vi inte har så mycket att lära oss om själva Sverige. Hur mycket kan du om Kinesiska provinser och vissa amerikanska stater som geografiskt nästan är dubbelt så stora om Irak?[zzz]

Har du överhuvudtaget varit i USA eller går du på några dåligt utförda "undersökningar" när du bildar dig din uppfattning? Maken till fördomar har jag aldrig varit med om.

Ingen tvingar dig att bo i USA. Ingen bryr sig om du flyttar till USA eller inte. Stanna du i Sverige om du trivs. Men sprid inte fjantiga undersökningar. Om du på allvar tror att en genomsnitts-Svensson är smartare än en genomsnitts-Smith så tror du allvarligt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

Vet inte ens vad det är du snackar om här. Vilka är "de utsatta" utifrån vilkas perspektiv jag tydligen talar?

De som inte klarar sig på självklara livsvillkor, betala vad du själv kostar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ovie, du verkar ju ha en del vettigt att komma med, har du någonsin varit där själv och upplevt hur det är rent atmosfäriskt runtom en?

Skulle du kunna tänka dig några seriösa nackdelar utifrån ett medelklassperspektiv eller något åt det hållet?


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Ovie, du verkar ju ha en del vettigt att komma med, har du någonsin varit där själv och upplevt hur det är rent atmosfäriskt runtom en?

Har släkt på fyra olika ställen i tre olika delstater som jag besökt. Var där en hel sommar för några år sedan. Ska strax åka över och plugga ett halvår.

Smörgåsmannen:

Skulle du kunna tänka dig några seriösa nackdelar utifrån ett medelklassperspektiv eller något åt det hållet?

Vet inte riktigt vad du menar med nackdelar. Medelklass i Sverige är ungefär likställt medelklass i USA. Det är låg- och överklass som skiljer sig en del ifrån hur vi ser på låg- och överklass i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Vet inte riktigt vad du menar med nackdelar.

Jag vet faktiskt inte, tänkte mest på några ekonomiska nackdelar motför sverige eller om det är svårare att hitta jobb osv. (isåfall vore det dock näst intill omöjligt, men..) men liksom ganska samhällsenliga, självklara fördelar/nackdelar länderna sinsemellan, något som sticker ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Ja, för att de flesta prioriterar pengarna på annat än sjukförsäkring. I Sverige tvingas vi betala denna sjukförsäkring i form av skatt. I USA har man valet själv. "Too bad" för de som hellre köper en platt-tv istället för en sjukförsäkring. Not...

Jo för att amerikanska sjukvården är ju mer lönsam eller vad? Det är betydligt dyrare att bo i USA och punga ut enorma pengar på sjukförsäkringar som visar sig knappt täcka något när man väl behöver den än att bo i Sverige och betala för statligt ägd sjukvård.

http://dll.umaine.edu/ble/U.S.%20HCweb.pdf

USA's sjukvård generellt ligger 14 placeringar under Sverige på världsrankingen.

Ovie Vicious:

Alltså. Tänk längre än näsan räcker. Vad har vi i Sverige.. 4 stora städer att lära oss?

Så du menar att ju större land man bor i ju mindre borde man därför logiskt sett veta om resten av världen? Det är rent av skamligt att världens rikaste land har såpass obildad befolkning. Ett tecken på amerikanska utbildningsinstitionens misslyckande sedan det blev en statlig institution.

Ovie Vicious:

Har du överhuvudtaget varit i USA eller går du på några dåligt utförda "undersökningar" när du bildar dig din uppfattning? Maken till fördomar har jag aldrig varit med om.

Nej jag har inte varit i USA. Har dock pratat med en hel del amerikaner och grundar min uppfattning både på det och på undersökningar. Att bilda en uppfattning utefter statistik och fakta är knappast fördomar vare sig du tycker de är dåligt utförda eller inte.

Ovie Vicious:

Ingen tvingar dig att bo i USA. Ingen bryr sig om du flyttar till USA eller inte.

Nej det är sant att ingen tvingar mig flytta till USA, som tur är. Tråden handlar dock, såsom jag förstår det, om för- och nackdelar med att vara bosatt i USA så jag ser inte problemet med att jag skriver ett inlägg som håller sig OnT bara för att du inte gillar innehållet.

Ovie Vicious:

Om du på allvar tror att en genomsnitts-Svensson är smartare än en genomsnitts-Smith så tror du allvarligt fel.

Smartare har jag inte sagt, bara bättre bildade.

Ovie Vicious:

Men sprid inte fjantiga undersökningar.

Jag bara svarar med fakta när folk anklagar mig för att ha fördomar och det gör jag hur mycket jag än vill. Att du tycker det är fjantigt är ditt eget problem 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

USA's sjukvård generellt ligger 14 placeringar under Sverige på världsrankingen.

När man väl får vård, kanske, skillnaden med USA är att om du inte får din vård, kan du byta försäkring. I Sverige kan man räkna med minst ett halvårs kö på minsta lilla och här är du dessutom bunden till ditt lokala sjukhus, oavsett hur skabbigt det är. Alla bor inte i Uppsala.

pumanJessica:

Så du menar att ju större land man bor i ju mindre borde man därför logiskt sett veta om resten av världen? Det är rent av skamligt att världens rikaste land har såpass obildad befolkning. Ett tecken på amerikanska utbildningsinstitionens misslyckande sedan det blev en statlig institution.

Det är inte rikaste i förhållande till ytan och befolkningen, det är en annan sak som inte heller har slagit dig, oljeländerna är tveklöst de rikaste i förhållande till befolkningen. Personligen tror jag att en Amerikan kan fler stater i USA än vad en svensk kan län i Sverige.

pumanJessica:

Tråden handlar dock, såsom jag förstår det, om för- och nackdelar med att vara bosatt i USA så jag ser inte problemet med att jag skriver ett inlägg som håller sig OnT bara för att du inte gillar innehållet.

Där gjorde du min kväll... Du påstår alltså att huvudanledningen till att inte flytta till USA är för att Amerikaner är dumma[blush]

pumanJessica:

Jag bara svarar med fakta

Relativt förvånande att du faktiskt kan läsa faktan, EFTERSOM tråden skulle handla om egna erfarenheter, inte wikipedias.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

Jag vet faktiskt inte, tänkte mest på några ekonomiska nackdelar motför sverige eller om det är svårare att hitta jobb osv. (isåfall vore det dock näst intill omöjligt, men..) men liksom ganska samhällsenliga, självklara fördelar/nackdelar länderna sinsemellan, något som sticker ut?

Arbetsmarknaden en av de sakerna som skiljer sig mest Sverige och USA emellan. Anställningstryggheten i USA är inget att hurra för, men vem har något att oroa sig för så länge man sköter sig? Det kan ju vara skrämmande för en svensk som är van vid svensk arbetsmarknad med skyddad och rättigheter.

Angående det du frågade om det är lätt att få jobb eller ej så har jag fått den uppfattningen att det verkar vara så otroligt mycket lättare att FÅ ett jobb i USA! De jag känner som fått sparken eller sagt upp sig självmant (Det händer oftare att folk säger upp sig i USA. Jag har knappt hör talas om att någon i Sverige vågar säga upp sig för att man inte trivs) har oftast inte varit särskilt oroade över det där med att få en ny anställning.

Vidare förstår jag inte de som jiddrar om hur dåligt det är med sjukförsäkringarna och det systemet. De jag känner betalar ca 1 000 SEK i månaden i försäkringar och får:
- Sjukförsäkring som täcker i stort sett allt förutom skönhetsoperationer
- Tandläkarförsäkring som täcker allt upp till ca 30 000 SEK per år
- Synförsäkring som täcker ca halva kostnaden för glasögon/linser en gång per år
- Short-term disability: 100% lön i upp till tolv veckor vid längre sjukdom
- Long-term disability: 60% lön efter tolv veckors sjukdom
- Livförsäkring: Skulle de dö så får deras make ca 1.2 miljoner SEK

Det finns väldigt många olika sjukförsäkringar som är anpassade efter olika inkomstklasser. Även de fattigaste har råd med någon form av försäkring OM de lägger pengarna på det istället för annat skit.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

pumanJessica:

Jo för att amerikanska sjukvården är ju mer lönsam eller vad? Det är betydligt dyrare att bo i USA och punga ut enorma pengar på sjukförsäkringar som visar sig knappt täcka något när man väl behöver den än att bo i Sverige och betala för statligt ägd sjukvård.

Läs mitt förra inlägg till TS.. sen kan du gå och lägga dig någonstans.

pumanJessica:

Så du menar att ju större land man bor i ju mindre borde man därför logiskt sett veta om resten av världen? Det är rent av skamligt att världens rikaste land har såpass obildad befolkning. Ett tecken på amerikanska utbildningsinstitionens misslyckande sedan det blev en statlig institution.

Du menar alltså att USAs ungdomar och barn ska läsa mer än dubbelt så mycket geografi som vi i Sverige gör bara för att lära sig om ett ökenland i Asien? Som sagt, vad vet du om provinser i Kina och stater i USA? Antagligen ingenting. Tvivlar att du ens kan peka ut mer än 5 delstater på kartan av USA.

pumanJessica:

Att bilda en uppfattning utefter statistik och fakta är knappast fördomar vare sig du tycker de är dåligt utförda eller inte.

Du menar din bristfälliga statistik? Jag menar.. wikipedia? Geeez.

Du bevisar med ditt snack ungefär hur "korkade" amerikanerna är när de pratar om andra länder. Fast i ditt fall hur "korkade" svenskar är som pratar om USA.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Där gjorde du min kväll... Du påstår alltså att huvudanledningen till att inte flytta till USA är för att Amerikaner är dumma

*suck*. Det blir ganska tröttsamt att prata med folk som medvetet (?) lägger ord i min mun. Jag har inte påstått detta.

Smörgåsmannen:

Relativt förvånande att du faktiskt kan läsa faktan, EFTERSOM tråden skulle handla om egna erfarenheter, inte wikipedias.

Okej förvisso. Tycker i vilket fall som helst att du enbart är öppen för positiva erfarenheter eller synpunkter för påpekar man något negativt blir du väldigt defensiv.

Smörgåsmannen:

När man väl får vård, kanske, skillnaden med USA är att om du inte får din vård, kan du byta försäkring. I Sverige kan man räkna med minst ett halvårs kö på minsta lilla och här är du dessutom bunden till ditt lokala sjukhus, oavsett hur skabbigt det är. Alla bor inte i Uppsala.

Jo jag vet. Sveriges sjukvård är ju inte direkt den bästa heller fast å andra sidan spenderar vi i Sverige per capita bra mycket mindre än vad man får pröjsa ifall man bor i USA.


   
SvaraCitera

pumanJessica:

fast å andra sidan spenderar vi i Sverige per capita bra mycket mindre än vad man får pröjsa ifall man bor i USA.

Utveckla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

Jo jag vet. Sveriges sjukvård är ju inte direkt den bästa heller fast å andra sidan spenderar vi i Sverige per capita bra mycket mindre än vad man får pröjsa ifall man bor i USA.

En rik person lägger med 99% säkerhet betydligt mer än vad en som går på socialbidrag gör, det blir dyrare för de som ligger längst ned på stegen, billigare för de som allmänt har mer, de som har mer, har det av en anledning dock.

pumanJessica:

Tycker i vilket fall som helst att du enbart är öppen för positiva erfarenheter eller synpunkter för påpekar man något negativt blir du väldigt defensiv.

Ditt huvudinlägg var att amerikaner, mer eller mindre är dumma och har dålig utbildning och att du aldrig skulle stå ut med dessa, det är det enda du har talat för under hela tiden med din statisk, ända tills du nu mot slutet börjat tala nonsens om vården, men jo tack, jag vet att vården kostar i USA, fullt medveten - det står på wikipedia.
Egna erfarenheter är dock något jag inte kan läsa mig till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ovie Vicious:

Du menar alltså att USAs ungdomar och barn ska läsa mer än dubbelt så mycket geografi som vi i Sverige gör bara för att lära sig om ett ökenland i Asien?

Behöver man läsa dubbelt så mycket geografi i skolan för att kunna peka ut sitt eget land på kartan? Eller ens de största länderna i världen? Dessutom handlade det i detta fall om att kunna peka ut ett land som USA varit i krig med i 8 år, man tycker ju att om man är lite insatt i sitt egna lands korståg i fjärran så borde man kunna vara kapabel till att peka ut var detta sker.

Ovie Vicious:

Du menar din bristfälliga statistik? Jag menar.. wikipedia? Geeez.

Det är inte Wikipedia som utfört undersökningen -.-' Länkade även till CBS, Gallup och Collegian men det missade du uppenbarligen.

Om du vill leva i illusionen att USA är ett mecka av utbildning och bildning så är du välkommen att göra så men du kanske borde se USA för vad det är idag istället för att fästa blicken på gamla stordåd från Franklins Tid framtill 50-talet.

Ovie Vicious:

Som sagt, vad vet du om provinser i Kina och stater i USA? Antagligen ingenting. Tvivlar att du ens kan peka ut mer än 5 delstater på kartan av USA.

'
Haha typiskt av folk med inget att komma att börja med grundlösa antaganden... "Du kan säkert ingenting själv så håll tyst >:(". Nu pratar vi om befolkningar överlag inte om enstaka individer. Men for the record, jo det kan jag.

http://tinyurl.com/33dcxc9

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ovie Vicious:

Utveckla?

http://dll.umaine.edu/ble/U.S.%20HCweb.pdf


   
SvaraCitera