Aviseringar
Rensa alla

- att börja gå upp i vikt efter anorexi? hur lång tid?


Ämnesstartare

hej tjejer!

vill tacka otroligt mycket för era svar, och stöd. verkligen.
jag har fortfarande svårt att "släppa taget", men har kommit en bit på vägen. bara det att min mamma lagar min middag&lunch. och hon gör lite mindre portioner än vanligt, men inte så mycket mindre. jag hade svårt att lita på henne, men hon lagar samma som t henne och min bror. och stödet att hon hjälper mig att hålla 50kg om jag nu vill det underlättar mycket. men sedan som hon sa, så kanske jag ändå vill upp mer, vilket min kontaktperson nog också tycker för att få ett normalt BMI.
och det där med godiset. det måste låta sjukt för dem som inte kan sätta sig in. men jag har fortfarande svårt att unna mig det som "extra". när jag var fast på riktigt, när jag inte hade fått hjälp än så kunde jag äta en 250gr lösgodis, fast bara det på hela dagen. då gick jag ner i vikt. så att äta godis som något extra är en kamp.
men somsagt, mat är ju viktigare. men känner suget efter godiset. men jag ska ha det imorgon, efter att jag varit hos min kontaktperson och vägt mig, samt pratat mer m henne hur vi ska göra m min matschema.
jag har lite frågor till kom jag på nu! 🙂
1. jag hade velat ha en viktökning på 1 kg i veckan-hade ni det, och vad åt ni i så fall? speciellt middag och lunch vore bra att veta, även om jag litar på min mamma så kan dem vara för små i portioner och det hon anser normalt kan kanske vara för mycket. det är det jobbiga att hon lagar den. men hon säger att hon aldrig skulle lägga till något extra, hon vill inte tappa förtroendet eller att jag sedan ska halka tillbaks igen.
men i vilket fall, skulle vara bra att veta vad en "typisk" lunch eller iddag var för er under tiden ni skulle upp, eller en typisk lunch ni äter nu som kan vara tillräcklig.
2. tror ni, helt ärligt att jag har en chans att gå upp från 43- ca 50 kg till andra veckan i januari? det är så kort tid. men vill verkligen tillbaks t skolan. och leva.
3 jag hade valat börja äta normalt, inte tänka efter eller gå så strikt efter tider som jag gör nu. men min mamma säger att om jag vill upp i vikt så kommer jag behöva äta mer än när jag ska hålla 50 kg. åh.
4. vad anser ni om att väga 50 kg t 170 cm? vet ni någon som har samma vikt och längd och kan säga helt ärligt att det är smalt? mamma och min kontaktperson säger att det är smalt, för smalt egentligen. jag har verkligen tappat perspektiven. jag vet inte alls hur det kommer se ut. det hade varit bra att ha en bild- det låter sjukt men så är det. det var en period i somras som jag var nöjd och då sa min mamma att jag under den tiden vägde nog mellan 52-53 kg. är det rimligt? jag var nöjd m min kropp då och hade energi. men kan inte fatta i så fall att det kan ha legat på 52-53 kg. i så fall kanske 50.
jag hade så gärna velat äta normalt, och gå upp. och sen få hjälp av mamma vid 50. jag litar fullt på henne, hon är duktig på näringslära och hur jag ska hålla 50 kg sen ( om jag då vill. )
jag har fortfarande rädslan att vikten ska "skena" iväg. försöker verkligen tänka tvärtom, men det är svårt. varje dag är en kamp. en kamp till livet.
stor kram till er alla, och tack än en gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag en period vägde 50 kg (är 1,70 m)och var 18 år var jag utan tvekan FÖR smal. Jag var underviktig. Lika underviktig som på 49 kg. Det magiska tiotalet är inte så magiskt egentligen[rolleyes]
Nu väger jag normalt (BMI 20), och folk säger fortfarande att jag är smal, vissa säger för smal, andra normalt smal. Jag räknar inte min egen åsikt, för jag vet att jag inte kan lite på den. Reell kroppsuppfattning kan ta LÅÅNG tid att bygga upp igen.

Jag känner igen så väl - inget "extra"! Men, planera in det som ett mellanmål! En lussekatt och en kopp choklad! Eller pepparkakor (ja, plural) och ischoklad och en clementin! Ta det som ungefär motsvarar ett vanligt fika. Din mamma kan hjälpa dig - och lite på henne! För nu i jul är det såå trevligt att våga äta lite julfika! För mig var det även lättare att då lägga till kanske en pepparkaka extra än vad jag egentligen "var skyldig till" enligt schemat - för jag skulle ju upp i vikt och det var så gott! Men att erkänna det vågade jag inte[blush]. Men om ditt mål är att gå upp i vikt - vad hindrar dig?

Du vill inte rusa iväg upp i vikt - men om du ska upp till 50 kg i januari får du ligga i! Många pepparkakor och kolasnören.
Och man rusar inte upp i vikt om man inte 1- haft svår vätskebrist/levt på ingenting alls en lång tid och sedan börjar äta normal direkt, eller 2- hetsäter.
Iom att du ätit ett tag slipper du hoppa upp i vikt, och har du inte problem med hetsätning finns INGENTING som hindrar dig från att ta två-tre pepparkakor extra/dag.
Kör min gamla ursäkt: Det är ju ändå jul[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hej fjärilen ( haha )
tack för ditt svar!
skönt att höra någon som känner igen sig m. det där "extra"! det är verkligen jobbigt.
men som du sa, så kan jag ta det som en fika. min mamma sa att jag kan ta en lussebulle ist. för en macka. betydligt godare måste jag medge. och jag vill, som du skrev- njuta utav julen! det jag känner dock är att jag inte kommer att tillåta mig tex. att äta choklad eller nötter, eller pepparkakor eller mandelmassa. enda godiset som åker ner är i så fall gelegodis, sura eller skumgodis. sånt fettfritt. det låter sjukt.. men där har jag en spärr till att jobba med.
okej, jag får helt enkelt lita på min mammas, min kontaktperson och på dig. att 50 är smalt, eller för smalt. och jag vet att jag inte kommer ha ett liv om jag inte kommer upp t det. så det är bara att acceptera det. det är ett faktum. man kan inte fungera normalt annars sa min mamma. och det är sant. det är bara svårt att ta in att jag behöver gå upp hela 7kg. jag känner dock att jag vill upp i vikt. men 7kg är svårt att ta in. det som oroar mig mycket är att hålla vikten där(50kg), om jag vill det. det skrämmer mig att vikten kommer forts. gå upp 🙁
men min mamma har LOVAT att hjälpa mig hålla den. men jag har fortfarande rädslan.. 🙁
idag åt jag i alla fall lite mer än vanligt. känns bra. och jag har inte fått någon speciell ångest heller. det är nog mest för att jag nu mer kan vila i tanken att det går sakta. vilket är bra för mig, tror jag. annars hade jag fått panik.


   
SvaraCitera

1. En normalportion för mig där jag var inlagd innebar en portion husmanskost enligt tallriksmodellen. Om det var potatis med köttbullar (små findusköttbullar exempelvis) så la de upp 3 äggstora potatisar, 1/2 eller 1 hel deciliter brunsås, två skedar lingonsylt och kanske 7-10 köttbullar. Och sallad på det. Jag gick upp max 0,7kg/vecka, vanligtvis ca 0,5kg. Men jag tycker inte du behöver fokusera mer än nödvändigt på x antal kilon. Det huvudsakliga är att du börjar äta normalt och regelbundet på ett hälsosamt sätt, så ordnar kroppen med vikten själv.

2. Jag tycker som sagt INTE det är en bra idé att fixera sig mer än nödvändigt på vikten, för det är inte det väsentliga. Ditt psyke, ditt mående och ditt ätande måste komma före, sen reder vikten ut sig; så länge du äter och tar det lugnt kommer kroppen reparera skadade organ i sin takt. Jag tycker du är för hård mot dig själv om du strävar efter att gå upp 7kg till januari. Det måste få ta sin tid och dessutom tror jag nog att du trots din undervikt kan gå i skolan i januari om du vill. Men då krävs att du litar på dig själv och att du fortsätter äta hälsosamt medan du går i skolan.

3. Det där stämmer inte. För det första: det är NU du ska äta mer. Det är NU du behöver extra mycket energi för att reparera kroppen. Vanligtvis brukar man få i sig den extra energin via näringsdrycker, men man kan äta det i "vanlig" mat. De flesta tycker dock att det blir för mycket att äta den mängden på tallrik, och föredrar att dricka den. När du sedan nått ett bra bmi ska du plocka bort näringsdryckerna (eller den extra maten) och äta övriga mål som vanligt. Du behöver inte oroa dig för att du måste äta strikt och inte får glömma en enda måltid. Det tar tid att gå ner i vikt, det tar tid att gå upp i vikt. Vikten sköter sig själv bäst och så länge man äter hälsosamt, inte svälter sig själv eller fuskar och trappar ner på maten så brukar det ordna sig. Du lär märka om du går hungrig när du är med kompisar eller liknande, och då är det enda rätta att se till att äta något. Såsmåningom kommer du behöva släppa fokus på tider för måltider och mängden mat och istället fokusera på om du är mätt eller hungrig. Din kropp kommer att tala om för dig när den är hungrig, och kurrar det i magen är du förmodligen i behov av mat.

4. Jag har vägt både 68kg och 38kg till mina 173 centimeter och jag vill minnas att redan vid 55 började folk säga åt mig att jag såg ut som en utsvulten pundare. Jag fick utstå många kommentarer och elaka pikar om hur smal och benig och okvinnlig jag såg ut. 50kg är ALLDELES för lite egentligen, men jag tycker nog att ALLT som är över 43kg är en förbättring för dig. Vid 50kg tror jag att du fortfarande kommer vara smal med marginal, kanske kommer det fortfarande synas att du har anorexi.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för ditt svar! du verkar ha stor kunskap om detta, verkligen. kan säga att det har hjälpt mig mycket.
jag har börjat få lite större portioner mat nu, men fortfarande mindre än min mammas. men tycker det är mycket mat. men kämpar på.
Jag hoppas att jag gått upp lite t skolan, så jag har mer ork. jag har inte mycket energi än. men får nog mer när jag börjar gå upp mig. annars så får jag börja gå till skolan då och då, och känna efter.
jag tror dock att jag kmr behöva ett matschema att följa en lång tid. så att jag ser vad jag äter, har kontroll och ser att när jag lägger till vissa saker så går jag upp ( som tex. kan vara extra yoghurt eller dyl. som min kontaktperson sa ) och det är just där det är svårt för mig att unna mig godis. för då blir det utöver min matlista, och om jag gått upp så att säga så vet jag ju inte om det är för godiset eller maten. men som ni skrivit så behövs det en hel del godis för att gå upp, mer än mina fjuttiga 100gram. men idag efter att jag träffat min kontaktperson, så ska jag unna mig. vill se om jag gått upp.
jag hoppas att jag gått upp. om inte, så får jag öka på. och fortfarande, så har jag rädslan att tappa kontrollen vid 50kg. den tanken försöker jag att koppla bort, men det är svårt.
min mamma sa att det egentligen inte spelar någon roll utav vad jag går upp, bara det går frammåt. och att hon sedan hjälper mig 100% vid 50kg.
tror ni, du att det kommer bli svårt för mig att hålla 50 kg sedan? min mamma har lovat mig att hjälpa mig hålla det om jag vill. men eftersom kroppen börjat gå upp sig, så skrämmer mig tanken att den ska forts.
och om någon utav er har ett matschema för ca 1kg viktuppg. / vecka så vore det jättesnällt om ni kunde skriva det! 🙂 annars så kanske jag får ett nu när jag träffar min kontaktperson.
julen kommer bli lite jobbig. jag älskar ju julgodis, lussekatter och pepperkakor och mysig glögg. men det kommer vara svårt att unna mig det utöver allt. det jag känner att jag kan unna mig är gele eller skumgodis. men det handlar ju om att lite släppa taget, men det är svårt. kan knappt fatta att jag knappt kunde äta en halv port. mat utan att få stark ångest förra veckan.
jag har börjat få hunderkänslor vid tider då jag brukar äta, så det känns skönt. innan fick jag hålla koll när jag skulle äta, även om jag inte var hungerig. vilket var lite skrämmande ibland, när jag kunde glömma bort och se att det gick för många timmar emellan målen.
jag är inte så mycket för näringsdryckerna, så får antingen öka på lunch, eller middag t normalport. och/eller lägga till något på mina mellanmål eller frukost.
det är jobbigt att jag behöver äta mer än när jag väger 50.. jag hatar att jag måste ha sådan kontroll. jag är så rädd att vikten ska skena iväg när jag väl är vid 50. låter sjukt, men så är det. mycket fokus på just 50 kg ser jag nu. men det är en gräns för mig t att börja med.
tack för era svar, och att ni tar er tid att besvara mina frågor.
jag kämpar, och har gjort det ännu mer m era svar, tack! [smile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

så har jag rädslan att tappa kontrollen vid 50kg. den tanken försöker jag att koppla bort, men det är svårt.
min mamma sa att det egentligen inte spelar någon roll utav vad jag går upp, bara det går frammåt. och att hon sedan hjälper mig 100% vid 50kg.

Vad är det du är rädd att tappa kontroll över? Jag menar på vilket sätt? [cute]

Att du aldrig kommer att kunna äta dig mätt utan att gå upp i vikt eller att tappa kontrollen och vräka i dig kakor och godis?

Det finns ett ganska utförligt matschema som kommer från capio anorexicenter i en annan tråd, så jag tänkte att jag klistrar in det här.
Om du äter maten som står i det och tar näringsdryckerna/alternativen till dem så borde du gå upp ca 0,8kg per vecka i början och runt 0.5 efter ett tag.
För varje näringsdryck/alternativ till näringsdryck du lägger till kommer du att öka runt 0.3kg fortare per vecka, teoretiskt.

Du behöver enligt min mening dock komma bort ifrån allt sånt här egentligen men till viss del är det kopplat till din låga vikt och kommer att gå lättare av att gå upp lite.

Här är hursomhelst matlistan från capio
Frukost:
2½ dl mjölk/fil, 1 dl gryn(gröt)/ flingor/ 2 dl cornflakes eller All-Bran, 2 msk sylt/ 1 dl bär.+1 mjuk med Bregott, 2 skivor ost/ 2 msk böcklingpastej, grönsak.
Istf. 1 mjuk: 2 hårda med bregott, 3 skivor skinka, grönsak.
Veg.Alt: 1 mjuk med bregott, 2 skivor ost, 1 glas juice.

FM: (Alternativ till näringsdryck nedan)
1 frukt, 1 Näringsdryck

Lunch: (Alternativ och mängder längre ner)
Ex. 2½ dl ris, 1½ dl kycklinggryta, 75 g kokta grönsaker, 1 msk olja/ 2 msk dressing, (under 18 år) 1 glas mjölk (annars vatten)
Veg.Alt: 2½ dl ris, 2½ dl vegetarisk gryta, 75 g kokta grönsaker,
1 msk olja/ 2 msk dressing, 1 glas mjölk.

EM: (Alternativ till EM nedan)
1 glas mjölk/ yoghurt, 1 mjuk smörgås, Bregott, 1 skiva skinka, te/kaffe.
Veg.Alt: 1 glas mjölk, 1 mjuk smörgås, 1 msk Tartex.
Ev. 1 Näringsdryck.

Middag: (Alternativ och mängder längre ner)
Ex. 2½ dl köttsoppa, salladsassiett inkl dressing, 1 mjuk smörgås, bregott,
2 skivor ost, 100 g ostkaka, 2 msk sylt.
Alt: 2½ dl fisksoppa, salladsassiett inkl dressing, 2 mjuka smörgåsar, bregott, 4 skivor ost.
Veg.Alt: 2½ dl spenatsoppa, 1 kokt ägg, salladsassiett inkl dressing, 1 mjuk, bregott, 100 g ostkaka, 2 msk sylt.

Kväll: (Fler alternativ nedan)
1 skiva hårt bröd, 1 skiva mjukt bröd, bregott, 2 skivor ost, 1 skiva skinka, grönsaker.
Veg.Alt: 1 skiva hårt bröd med bregott och två skivor ost, 1 skiva hårt bröd med 1 msk tartex, grönsaker.

________________________

Alternativ till Näringsdryck:

a) 1 bägare med fruktyoghurt 125 g, 1 skiva mjukt bröd, bregott, 2 skivor ost.
b) 1 risifrutti, 1 skiva mjukt bröd, bregott, 1 skiva skinka.
c) Pastasallad på 45 g okokt pasta, 2 tsk olja, 1 tomat, gurka, 35 g skinka/Veg: 40 g kikärtor
d) Falafel: 1 pitabröd 50 g, falafel 55 g, tomat, gurka.
e) 1 varm korv med bröd, senap, ketchup
f) 2 pannkakor, 2 msk sylt
g) 2 dl fruktyoghurt, 1 dl flingor, ½ banan

Alternativ till EM:

a) 2 dl blåbärssoppa/nyponsoppa + 3 skorpor
b) kaka, typ Mazarin
c) ½ småfranska med bregott och ost
d) 2 knäckebröd, bregott, 2 skivor skinka
h) 1 kanelbulle ca 60 g
i) 2 st digistivekex, 2 skivor ost
j) 100 g fruktsallad + 75 g glass
k) 1 mjuk skiva bröd, bregott, leverpastej
l) 1 glass-strut/glasspinne
m) 1 våffla med 2 msk sylt
n) 2 st dubbla smörgåsrån med bregott och ost
o) 1 skiva mjuk kaka, typ sockerkaka ca 45 g
p) 2 skivor rostat bröd, bregott, 2 skivor ost
q) 2 dl välling, 2 msk russin, 1 skiva järnrikebröd, salt
r) 1 risifrutti

Alternativ till Kväll:

a) 1 portion gröt (2½ dl), 2 dl mjölk, 2 msk sylt
b) 2½ dl fil, 1 dl flingor, 2 msk sylt
c) 1 varm smörgås med bregott, 1 skiva ost, 1 skiva skinka, tomat
d) 2 tunnbrödrullar (ca 25 g/tunnbröd), bregott, 3 skivor skinka, grönsak.
e) 150 g = 1½ dl kräm, 2 dl mjölk
f) 1 mjuk + 1 hård skiva bröd, bregott, 1 kokt ägg.

________________________

Mängder/Alternativ:

1 tsk bregott/smör per smörgås
1 glas = 2 dl
1 skiva skinka = typ 8 g
2 skivor ost = typ 15 g
mjölk/fil = mellanmjölk/mellanfil
½-1 dl sås
3 äggstora potatisar
2½ dl ris = 200 g kokt
Pasta = 200 g kokt
(kyckling)Gryta = 1½ dl
Köttfärssås = 2 dl
Veg. pastasås/gryta = 2½ dl
120 g kött/ 150 g fisk (rå vikt)

________________________


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit: Vad är det du är rädd att tappa kontroll över? Jag menar på vilket sätt?

Att du aldrig kommer att kunna äta dig mätt utan att gå upp i vikt eller att tappa kontrollen och vräka i dig kakor och godis?

Det finns ett ganska utförligt matschema som kommer från capio anorexicenter i en annan tråd, så jag tänkte att jag klistrar in det här.
Om du äter maten som står i det och tar näringsdryckerna/alternativen till dem så borde du gå upp ca 0,8kg per vecka i början och runt 0.5 efter ett tag.
För varje näringsdryck/alternativ till näringsdryck du lägger till kommer du att öka runt 0.3kg fortare per vecka, teoretiskt.

Du behöver enligt min mening dock komma bort ifrån allt sånt här egentligen men till viss del är det kopplat till din låga vikt och kommer att gå lättare av att gå upp lite.

hej!

jag är bara allmänt rädd, och får fortfarande ångest. och speciellt idag då vi ökat portionerna. känns som jag ska upp bara efter lunchen.
vi var på möte igår, och jag har gått ner ännu mer, trots att jag ätit enligt det vi var överens om ( enligt mitt matschema då. )
men vi kom fram till att jag haft för små portioner på lunch och middag. så nu fick vi en lista att gå efter, med storlekar och så. och dem är som dem som du skrev här. 🙂
det är jobbigt, men får inte tänka så mycket. bara få i mig det.
och lita på min mamma. hon har sagt till mig säkert 100 ggr att hon lovar mig att hålla 50 om jag vill.
det som fortfarande skrämmer är när jag väl är vid 50. om jag fortfarande kommer gå upp? det är så jobbigt. men som min mamma sa: det tar vi då och jag hjälper dig att hålla det.
jag är nere på 42,7- så måste komma upp mig snabbt. annars sa dem att det finns risk att jag tvångsinläggs. och det vill jag verkligen inte. inte nu. innan kände jag att det var det rätta. men jag vill klara detta själv.
tack för din matlista du skickade med! jättebra. jag ska föreslå att jag vill variera mina mellanmål. just nu är det två mackor och 1 dl yoghurt. lite tråkigt.
en fråga till alla här och andra som gått igenom en viktuppgång,
hur snabbt gick ni upp? åt ni utvöver matschemat någongång?
det är säkert individuellt, men ändå 🙂
kram och tack!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91,
jag undrar om du själv ser dubbelheten i dina resonemang? Vill gå upp, men vågar inte äta. Detta är så typiskt för anorexi, och även om du inte tror det - mycket ligger i din låga vikt. Du tänker inte så klart som du bör göra, för din hjärna får för lite näring. Du kan inte lika bra tex. räkna svåra ekvationer/läsa en faktatext/översätta engelska eller vad det nu är som du kunde när du var normalviktig - och det styr även bedömningsförmågan.

Ska man vara krass vårdpersonal säger dem att det enda som hjälper dig nu är att ÄTA! Och vet du? Det är nästan sant... Släppa taget är det svåraste man kan göra som anorektiker, men ju snabbare man gör det, desto enklare blir det sedan. Desto snabbare blir man fri, och kan äta normalt och må bra.
Och genom att ÄTA blir det enklare att fortsätta. Det är en uppåtgående spiral. Förra veckan kunde du knappt äta halva portioner, nu ser du framsteg. Det blir lättare och lättare. Början är svårast.

Av egen erfarenhet - det du tycker är lagom i matväg är ALLTID för lite. Ät det som du tycker är för mycket, så är det kanske en normalportion. När du ska gå upp i vikt måste du äta MER än normalt för att öka. Det räcker inte att äta normalt. Eller liiite mer när du vågar. Du måste ligga konstant på plussidan. Du måste varje dag ha ätit MER än det normala.

Skitsvårt, jag vet. Se maten som din medicin. Det ÄR din medicin just nu! Var fyrkantig med matschema och tider, du kan nog behöva det nu. Och för att slippa ångseten över vikten och maten, det vill du va? - Då måste du gå upp ÖVER 50 kg. Men ha 50 som delmål. Som din mamma säger, ta det när du är där. Planera inte hela resan. Det händer alltid oförutsedda saker, du kan inte ha kontroll på allt. Endast NUET. OCh vad ska du göra nu? ÄTA. Det är ditt jobb just nu.
Distrahera dig för att fixa när du har ångest, men dra ALDRIG ner på maten. All ångest du går igenom för att äta, den får du igen som lyckliga stunder när du är frisk!

Kämpa, även när det är som mörkast! Då kan du alltid tända ett ljus[love]


   
SvaraCitera

tjej91:

Men somsagt, skulle vara jättetecksam om jag fick lite respons på hur ni ökade i vikt, hur snabbt det gick, och gärna något matschema ni hade.

Det går snabbt, bara ät! Det räcker att du börjar äta normalt (icke överdrivet stora portioner), lägga av med träningen en månadstid och sedan kommer du gå upp hur lätt som helst.
Jag gjorde det i alla fall, jag började äta normalt och gick upp det dubbla jag gick ner när jag svalt mig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

kram och tack!

Padrino:

Det går snabbt, bara ät! Det räcker att du börjar äta normalt (icke överdrivet stora portioner), lägga av med träningen en månadstid och sedan kommer du gå upp hur lätt som helst.
Jag gjorde det i alla fall, jag började äta normalt och gick upp det dubbla jag gick ner när jag svalt mig själv.

Det beror ju lite på utgångsläget också.
Jag gjorde tvärtom.

Ligger på ett BMI kring 19 idag, utan problem. Troligen skulle jag vara piggare och smartare om jag gick upp lite till men det är prioriteringsfråga.
Äter runt 1,5hg lösgodis dagligen + frukost lunch middag och småsaker imellan. Håller vikten nästan läskigt konstant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej,

jag har nu ätit större portioner. stark ångest måste jag säga, men det går över sedan.
jag får bara tankar som att jag helt plötsligt ska rusa upp i vikt. jag vill ju upp, men det skrämmer mig att det kan gå snabbt. jag vill ju gå upp. men rädslan finns.
känns jobbigt, för på matschemat står det t. ex
5 fiskpinnar m 3 stora potatisar, 1 dl sås och 1 dl grönsaker. det är sjukt mycket för mig. men dem strl. måste jag och mamma följa fram tills imorgon då. och framöver tror jag.
men 1 kg i veckan hade varit en bra viktuppgång. men det känns som jag kommer gå upp mer i veckan utav all mat . och att det kommer bli svårt att hålla 50kg. jag vet att det är mycket upprepningar om detta. och det är ju anorexin och tankarna..:(
tack för era svar, verkligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

men 1 kg i veckan hade varit en bra viktuppgång. men det känns som jag kommer gå upp mer i veckan utav all mat . och att det kommer bli svårt att hålla 50kg. jag vet att det är mycket upprepningar om detta. och det är ju anorexin och tankarna..:(
tack för era svar, verkligen.

Det är svårt att lyckas med mer än 1.5kg i veckan. Då får man verkligen ligga i.
Iochmed att du är så liten kommer det att till en början gå ganska fort men jag LOVAR att det planar ut.

Att det kommer att bli svårt att hålla 50? Ja, troligen men inte helt säkert.
Inte pga. att din kropp kommer att suga åt sig mer än någon annans utan snarare till följd att du blir hungrigare än någon med en mera normal vikt.

Är 91 din ålder, alltså född 1991? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit:
Det är svårt att lyckas med mer än 1.5kg i veckan. Då får man verkligen ligga i.
Iochmed att du är så liten kommer det att till en början gå ganska fort men jag LOVAR att det planar ut.

Okej, tack för ditt svar.
Min mamma ska somsagt hjälpa mig vid 50, men det kommer bli jobbigt när jag väl är där. och jag vet att jag egentligen inte ska tänka så mycket frammåt, men det gör jag. Och detta är den största rädslan. att när jag väl är vid 50. jag vill gå upp, jag är inte nöjd med mig själv just nu och har ingen ork, och jag vill till skolan. mamma och min kontaktperson säger att jag får lita på dem. sist så beslöt jag mig för att göra det. men så kommer tankarna tillbaks.
men att det kommer gå ganska fort i början, menar du fortfarande en ökning m 1 kg i veckan då, eller mer?
jag känner själv att 1 kg i veckan hade varit bra. och min kontaktperson och som ni skrivit så är det svårt att ens göra det. men det som skrämmer mig då är att jag efter t. ex 2 veckor helt plötsligt går upp 2 kg eller något.
har ni varit med om det? eller brukar det ligga på 1 kg i veckan?
Men om man "väl" börjat äta mer, så kan man väl hålla en vikt på 50 kg? det är så svårt för mig att fatta. att när man gått in för att gå upp sig, och sedan hålla en vikt. för min kropp egentligen vill väl ligga på 55kg ca. kanske at jag framöver vill upp dit, men nu är 50 målet.
jag är så rädd. men jag kämpar.
och ja, jag är född 1991!
kram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

men att det kommer gå ganska fort i början, menar du fortfarande en ökning m 1 kg i veckan då, eller mer?

Det kan gå upp mot 1.5 de första två, det vet jag inte men det borde vara max 1.

tjej91:

men det som skrämmer mig då är att jag efter t. ex 2 veckor helt plötsligt går upp 2 kg eller något.

Det är ungefär så det kommer att vara men du måste tolka det på rätt sätt och du får försöka att lita helt på det din kontaktperson säger.
Beroende på hur olika mycket salt du äter, hur mycket du dricker, när du senast var på toaletten, var någonstans i menscykeln du befinner dig, etc. så kommer vikten att variera uppåt eller nedåt och det kan handla om flera kilon. De kilona består dock av vattenvikt innuti muskler, organ, blod, etc och syns inte. Det du går upp i vattenvikt kommer du dessutom att gå ner igen inom några få dagar för att återigen gå upp och sedan ned.
Den faktiska viktuppgången är alltså 1kg trots att vågen ibland visar +3 eller ibland -2.

Jag menar inte att vara dryg genom överförklaring, men det är lätt att glömma sånt där om man är alltför känslostyrd trots att man egentligen redan visste det innan. [sad]

tjej91:

Men om man "väl" börjat äta mer, så kan man väl hålla en vikt på 50 kg?

Osäker på hur du menar.

tjej91:

jag är så rädd. men jag kämpar.

Det kommer att gå bra, <kramar hårt> [cute]


   
SvaraCitera

Secrit:

Det kan gå upp mot 1.5 de första två, det vet jag inte men det borde vara max 1.

Låter sjukt mycket! Det låter osannorlikt... men ok.
Nu vill jag dock klargöra för trådskaparen att din kropp samlar vätska och därför går du upp fortare första veckan. Ren kroppsmassa tar tid att bygga på sig, men din kropp behöver vätska i sig för att kunna arbeta fortare med att förbränna maten. Dessutom väger ju maten också, du kanske äter något kilo mat varje dag och innan du går på toaletten är det ju inte mer än logiskt att du väger mer medan maten i magen finns där. Det handlar ju inte ett dugg om att du faktiskt gått upp i vikt, för skulle magen vara tom skulle du inte ha den vikten på vågen som maginnhållet skulle bidragit till. Och vätskan du dricker hamnar ju dels i kroppens system, men också den ska ju passera kroppen för att sedan kissas ut. Om man dricker en liter vatten, så väger man ett kilo mer (1 liter väger ett kilo) tills dess att man gått och kissat. Så var inte orolig att din kropp rusar upp i vikt utan ände för det kommer inte hända. Det kommer gå fortare i början för att kroppen är van vid att vara tom på vätska, mat och energi. Du skulle märka om du gick från xs till large på några veckor - det funkar inte så! Kläderna kommer inte sitta tajtare pga att kroppen blivit tjockare, den får bara tillbaka saknad vätska. Tänk dig ett torrt russin jämfört med ett blötlagt. Din kropp har torkats ut av svälten och om man tillför vätska (och salter från maten) så kommer den helt enkelt se mer naturlig och mindre uttorkad ut. Du kommer vara skitsmal vid 50. Jag är lite längre än dig, men har vägt allt ifrån 38 till 68. När jag hade gått upp från 38 till 50 så var det en i min klass som grät när hon kramade mig, för hon var så orolig att jag skulle dö av att jag var för smal! Hon mådde dåligt när hon såg mig, sa hon. När jag vägde 53-54 hade jag fortfarande storlek 34/36 och ännu mindre på byxor. Visserligen har jag gått ner en massa i vikt nu, pga depressionen, men jag var inte tjock vid 53 och du kommer INTE se stor ut då heller. Du kommer fortfarande få kommentarer om hur himla smal du är. Men folk kanske kommer säga det av avundsjuka och inte rädsla, för nu är jag bombsäker på att när folk kallar dig smal så menar de inte något positivt. Dessutom måste du ha i bakhuvudet att 50 kilo till din längd är FARLIGT lite. Benskörhet när du är vuxen och sånt. Inget kul att inte kunna gå från soffa till säng med benskörhet. Men om den vikten känns som en alltför stor "spärr" attt ta sig förbi just nu - så vänta då. Vänta tills du är redo men ha som ambition att en dag våga bli fysiskt frisk. Glöm aldrig bort att du lever farligt, om du envisas med att väga så lite en längre tid.


   
SvaraCitera