Aviseringar
Rensa alla

Att döden dö eller genomlida svåra plågor för den man älskar


Ämnesstartare

Tycker att det är osjälviskt ifall det händer
men ganska orimligt att förvänta sig, beroende på vad det är för relation.

Vill gärna tro att jag skulle dö för en jag älskar om det stod mellan oss två.
Men det är lätt att säga o svårt att veta hur man skulle tänka/reagera i en sån situation. Sen beror det nog lite på vad det är för relation/hur den ser ut. 

Tror att om jag offrar mig för en annan så kommer det ske pga instinkt.. t.ex. putta undan någon från en kommande buss, hålla personen bakom mig vid typ rån elr något. Ah sånt man märker av att man gör lite då och då när man t.ex. varit ute och man känt att nu kanske det händer något o då ställt sig mellan "faran" och personen :$

ah hm 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Jag vet inte, de dödar folk på löpande band och det kommer bara värre och värre skurkar. Känns som att manusförfattarna har lite idétorka.

Alltså jag läste ju böckerna också när jag var tonåring så gillar ju många utav karaktärerna väldigt mycket, vilket gör väldigt mycket för mig. Kan dock hålla med om att det borde börja bli svårt för dem att hitta på nya konflikter och skurkar snart.

Razor: Ja han är helt klart min favorit i serien. En av få karaktärer där som känns genuina.

Mm, han är så bra! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fasiken: Tycker att det är osjälviskt ifall det händer

Fast finns det verkligen osjälviskhet? Om man räddar någon man själv älskar så är det väl själviskt eftersom man hjälper någon som betyder mycket för en själv? Man räddar ju inte någon man inte känner något för, det vore isf osjälviskt.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac: romantiska, vansinniga, själviska, osjälviska, självklara eller en helt orimlig förväntan att ha?

Ja, det är romantiskt. Ja, det är vansinnigt. Jag vet inte vad som kan ses som själviskt eller osjälviskt i ett sammanhang som handlar så mycket om känslornas brus som de instinkter som utlöser det. Nej, det är inte självklart, jag kan inte se det så när alla har så olika syn på livet, på döden och på kärlek. Ja, det är en orimlig förväntan att ha. I ett intellektuellt ljus kan man tala om att det är själviskt eller osjälviskt beroende på vilken syn man har på livet och på kärlek: värderar man inte livet, för att man tror att man får ett nytt eller för att man inte vill leva utan den andre, är det inget offer att ge sitt liv, medan det beroende på hur den andra känner för ett liv utan en kan vara själviskt. Jag kan själv offra mitt liv på ett ögonblick. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tkr d är mer själviskt att låta sig dö för den personen+alla utom en jag ngnsin gillat har velat dö och d skulle vara stor risk att de tog livet av sig om jag skulle dö så skulle hellre se att den andre dog pga vill ej göra den ledsen 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som om d e ädelt att ge sitt liv fattar inte elr håller inte med 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Fast finns det verkligen osjälviskhet? Om man räddar någon man själv älskar så är det väl själviskt eftersom man hjälper någon som betyder mycket för en själv? Man räddar ju inte någon man inte känner något för, det vore isf osjälviskt.

Om man ska gå så djupt i den frågan så e väl det mesta man gör ganska själviskt? 😀

även då man räddar okända.. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Tänker du på senaste Vampire diaries?

Faktiskt inte, kom bara att tänka på låten ifråga och associerade därifrån, men det avsnittet är definitivt ett bra exempel på ändamålsenlig situation. Blev så sur och ledsen, men enligt uppgift har Ian ett längre kontrakt, så han kommer nog tillbaka på något sätt. Annars djävlar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Blev så sur och ledsen, men enligt uppgift har Ian ett längre kontrakt, så han kommer nog tillbaka på något sätt.

Ja, hoppas bara att det inte är som ett spöke, vore astråkigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Ja, hoppas bara att det inte är som ett spöke, vore astråkigt.

Förbannat tråkigt, faktiskt. Fast känns ju inte som någon risk med tanke på att Andra sidan är borta. Men det känns rimligt att Bonnie tar vägen till samma ställe som Damon, och Bonnies farmor hade ju ordnat något, samtidigt som de nog utnyttjar Silas' möjlighet att vara hämndlysten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Förbannat tråkigt, faktiskt. Men det känns rimligt att Bonnie tar vägen till samma ställe som Damon, och Bonnies farmor hade ju ordnat något, samtidigt som de nog utnyttjar Silas' möjlighet att vara hämndlysten.

Fast hennes farmor verkar ju inte gilla Damon jättemycket, men aa, förhoppningsvis har de någon deal. Sen kan jag undra hur många gånger alla ska dö och återuppstå Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Fast hennes farmor verkar ju inte gilla Damon jättemycket,

Nej, men det känns som en grej i sammanhanget att de hakar på varandra och bondar lite.

Fingerprints: Sen kan jag undra hur många gånger alla ska dö och återuppstå

Oändligt antal, ingen dör, någonsin.


   
SvaraCitera
Exner

S3ON:
dessa tankar är narcissistiska. 

Vilka?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Vilka?

Nachacs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Oändligt antal, ingen dör, någonsin.

Precis! 


   
SvaraCitera