Aviseringar
Rensa alla

Att få 5.1 högtalarna/ljudkortet att fungera


Ämnesstartare

Fick idag hem min nya dator idag med tillhörande 5.1 högtalare. Jag har knopat ihop alla sladdar och dom sitter där dom ska (om man vågar lita på färgmarkeringarna på ljudkortet och subwoofern).

Problemet är att det inte dyker upp något ljud. Jag har startat om datorn efter jag kopplat i sladdarna, windowsljudet är på och själva högtalarna är på.
Jag sprang ner i förrådet och fiskade upp några av mina gamla hörlurar och satte i dom i ljudingången/utgången på fronten av datorn (2.0 lurar ofc). Jag prövade alla men dom enda jag fick ljud i sprängde mina trumhinnor med ett öronbedövande brus. Någon konflikt mellan ljudkortet och moderkortets inbyggda ljud månne?

tl;dr: Jag vill få igång ljudet till mina 5.1 högtalare (har 5.1 ljudkort)

Edit: jag kollade enhetshanteraren och ljudkortet är installerat (det dyker iaf upp där)

Edit 2: Jag har windows vista.


   
Citera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

5.1

Avaktiverat moderkortets ljudkort i BIOS?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Avaktiverat moderkortets ljudkort i BIOS?

Nein, jag antar att det är nödvändigt (läskigt att mickla i BIOS för en okunnig som mig)?
För övrigt var det kompletts personal som plockade ihop datorn åt mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad har du för OS?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tobias:

vad har du för OS?

Ah just, glömde skriva det i första posten. Jag har Windows Vista.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

h just, glömde skriva det i första posten. Jag har Windows Vista.

jag had eproblem med ljudet i början på mitt vista men var i inställningarna man fick greja o fixa lite så kopplingar o sånt stämde.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tobias:

men var i inställningarna man fick greja o fixa lite så kopplingar o sånt stämde.

Lite mer precisierat pretty please [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du går in på kontrollpanelen och tar dig till ljud klickar på högtalare i rutan som kommer upp och sedan konfigurera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tobias:

du går in på kontrollpanelen och tar dig till ljud klickar på högtalare i rutan som kommer upp och sedan konfigurera.

Fungerar inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Nein, jag antar att det är nödvändigt (läskigt att mickla i BIOS för en okunnig som mig)?
För övrigt var det kompletts personal som plockade ihop datorn åt mig.

Mm det är nödvändigt men BIOS är inte läskigt. Du inaktiverar bara ljudet och så Save and quit. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Fungerar inte

oki. konstigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Mm det är nödvändigt men BIOS är inte läskigt. Du inaktiverar bara ljudet och så Save and quit.

Kan pröva, men borde dom inte gjort det på komplett när dom plockade ihop datorn och mickla med den i ett par dar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Kan pröva, men borde dom inte gjort det på komplett när dom plockade ihop datorn och mickla med den i ett par dar?

Om du köpte den på komplett så borde den ju funka när du får den. [confused]
Jag hade i alla fall kollat BIOS först. Det är enkelt och det är stor chans att det är där felet sitter.

Kan du få bra ljud ur kortet på något sätt. Om du testar utgångarna för fram- respektive bakhögtalare, fungerar några av dem då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Kan du få bra ljud ur kortet på något sätt. Om du testar utgångarna för fram- respektive bakhögtalare, fungerar några av dem då?

Dunno hur man prövar det. Gjorde vad tobias skrev:
"du går in på kontrollpanelen och tar dig till ljud klickar på högtalare i rutan som kommer upp och sedan konfigurera."
Där kunde man även testa ljudet men inget ljud alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Var inne i BIOS och det enda vettiga jag hittade var Onboard Audio Function, vilket var [Disabled]


   
SvaraCitera