Aviseringar
Rensa alla

Att få syra på sig?


Smilen
Ämnesstartare

Vad skulle hända om man får syra på kroppen? Fräter kroppen sönder då? Kommer man känna en enorm smärta?


   
Citera
time
 time

Ja, huden fräts sönder. Det gör fruktansvärt ont. Testa inte detta.


   
SvaraCitera

jag har en idé, pranka dina vänner med att ha i syra i vattentanken så om de blir törstiga får de skylla sig själva som inte frågade om det var syra eller vatten de drack


   
SvaraCitera
Haien

Det beror på hur, var och hur stark syran är. Att få en skvätt av en stark koncentrerad syra gör absolut ingenting så länge du sköljer av den med vatten direkt efter, detta eftersom du har död hud och ett fettlager på huden som tar upp syran i början, samt att syran löses i vatten.

Du kan även hantera svaga och starka utdpädda syror utan problem, du har väl både ätit citron och spytt någon gång?

Skulle dock avråda dig från att testa leka med starka syror då det antagligen leder till frätsår, och ja, smärta.


   
SvaraCitera

Det beror väl helt och hållet på vad det är för syra.  Det finns svaga syror typ citronsyra och myrsyra (myrornas gift som gör att det kliar på huden) till medelmåttiga syror typ fosforsyra som man använder bl a till rostborttagning och som finns i bl a Coca Cola och starka syror typ svavelsyra som är OTROLIGT frätande.

När man blandar starka syror med vatten ska man alltid hälla syran i vatten och INTE vatten i syran.


   
SvaraCitera

Ja syra gör jätteont att få på sig och det fräter 


   
SvaraCitera

Jag har jobbat med myrsyra, och fått de på näva. Gör ont som faan.


   
SvaraCitera
ineyuh

skölj ansiktet med syra så kan du enkelt ta reda på det själv 🙂 bästa metoden om du frågar mig.


   
SvaraCitera