Aviseringar
Rensa alla

Att få tiden att räcka till sig själv


Ämnesstartare

Hej!

Nu låter det kanske som att jag lipar och klagar över en situation jag borde vara glad över. Det är hur många som helst som har det sämre än mig.

Men just nu känns det som att man är ett ånglok som åker snabbare och snabbare. Jag har ungefär 7-8 vänner som brukar höra av sig till mig regelbundet. Jag jobbar varannan helg. Jag har varit på omkring 6 olika nya arbetsplatser under ett år, nu har jag äntligen fått fast anställning. Jag letar efter ett nytt boende och har inga pengar sparade. Oftast har jag en positiv inställning till allt jag tar mig an, jag brukar försöka se det bästa i alla situationer. Men jag behöver verkligen bli bättre på att ta tid till mig själv. Och att säga nej.

Hur kan man börja fördela sin tid på ett bra sätt? Jag kommer inte att orka med ett heltidsjobb, 7-8 vänner, nytt jobb, få ordning på ekonomin och att flytta på en och samma gång. Jag borde även börja träna. Ibland känner jag ett tryck över bröstet och jag blir andfådd för minsta lilla ansträngning. Det pulserar även nervöst i ena benet ibland.

I övrigt känner jag mig faktiskt lycklig, det är positiva förändringar på gång. Men jag hinner inte med allt. Själv känner jag att 3-4 vänner skulle räcka gott och väl, men jag älskar alla mina vänner. Det är på senare år de har blivit fler, pga av man träffar nya människor under åren och att våra sociala situationer förändras.

Kanske bör nämnas att jag är 24 år och kille.

Social stress är inget vidare 😉


   
Citera

Jobbigt att vara populär. [n]


   
SvaraCitera

är du tvungen att göra allt samtidigt? annars kan du göra någon form av plan och fördela tiden lite.


   
SvaraCitera

rita upp en cirkel på ett papper. Fördela sedan cirkeln i olika "tårtbitar" m kategorierna: "vänner" "sömn" "arbete" "ensamtid" etc (allt du använder o vill ha tid)

räkna ut hur mkt tid du lägger på de olika kategorierna, och utforma tårtbitarnas storlek efter detta. VOILA! nu har du ett schema över hur ditt liv spenderas idag

Sedan gör du samma sak, fast nu utformar du tårtbitarna som du ÖNSKAR att de skulle se ut. Så försöker du följa det schemat [smile]

sen kanske du kan prata m vännerna om hur du känner? så att de förstår att du kan vara lite frånvarande ett tag, medan du försöker få ordning på allt


   
SvaraCitera

Prositprosit:

Nu låter det kanske som att jag lipar och klagar över en situation jag borde vara glad över. Det är hur många som helst som har det sämre än mig.

Tänk inte så. Är det ett problem för dig så är det. Jämför dig inte med andra.

Prositprosit:

Hur kan man börja fördela sin tid på ett bra sätt?

Prata med dina vänner och säg att du inte kan/vill träffas så ofta kanske? Egentid är viktig. Sen kan du gå/springa tio minuter om dagen. Det räcker, i alla fall till en början.


   
SvaraCitera

Hur ofta umgås ni/har kontakt egentligen? [surprised]

Säg att du har full upp just nu, ej kan vara så tillgänglig, men gillar dem ändå? Försök att umgås med flera av dem samtidigt, typ på en fest/krogen, om ni gillar sådant, annars så film/tv-spelskväll eller något.

Ha kontakt med dem på sätt som inte kräver så mycket, chatta lite då och då, ring eller släng iväg ett sms så att de inte känner sig bortglömda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kan också känna mig stressad ibland, men jag försöker få saker uträttade då jag har tid. t.ex. passar jag på att träna på onsdagar när jag har en lång håltimme, och på fredagar när jag slutar 10.55. har du något sånt hål?

du verkar ju dessutom redan ha klart för dig att du behöver bli bättre på att säga nej. om det känns läskigt kan du ju börja med att göra det till närstående som familj och nära vänner, helt enkelt såna du känner dig trygg med!

Sen är ju vissa perioder i livet mer stressiga än andra. du verkar vara inne i en sån nu, och det kommer också komma dagar när du önskar att du hade något att göra. när du har en stressperiod är det ett bra knep att göra listor! både för att du får struktur och för att du ser att det faktiskt inte är så mycket att göra som du tror. och när du bestämmer dig för att göra sakerna på listan, gör dem bara!

jag hoppas att du får det lite lugnare snart. lycka till med jobbet och boendet![smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack, många bra tips!

Jag får helt enkelt försöka prioritera saker som jag själv behöver just nu så man mår lite bättre och får lite stabilitet i vardagen. Då kommer nog resten att lösa sig till det bättre.

Ska bli lite flitigare på att säga nej också.

Det är tur att man har bra vänner, det ska man alltid uppskatta 🙂


   
SvaraCitera

Kan du inte träffa flera av vännerna samtidigt?
Sätt ut en dag i veckan då du har egentid och bara chillar.


   
SvaraCitera

Jag känner igen det där helt och hållet.

Har du egen lägenhet nu?


   
SvaraCitera

varning snart tar tiden slut


   
SvaraCitera