Aviseringar
Rensa alla

Att få väldigt mycket av sin energi ifrån godis??


Ämnesstartare

Alltså jag gillar godis, det är gott men man vill ju inte bli tjock så man får räkna kalorierna noga. Men vad får det egentligen för konsekvenser på hälsan ifall man typ byter ut de vanliga kolhydratskällorna såsom pasta, ris potatis bröd och skit mot godare kolhydrater i form av godis? [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Du kommer få näringsbrist så länge du inte tar tillskott, brukar ju inte finnas så mycket vitaminer och mineraler i godis ;d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du trollar dåligt. Antigen det eller så är du korkad. Pick your choice.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Men vad får det egentligen för konsekvenser på hälsan ifall man typ byter ut de vanliga kolhydratskällorna såsom pasta, ris potatis bröd och skit mot godare kolhydrater i form av godis? [smile]

först och främst näringsbrist som personen ovan sa, sen är det en jävligt stor skillnad på energin från pasta/ris/potatis/bröd och den från godis, om du äter enbart godis kommer ditt blodsocker gå upp och ned, du kommer inte att orka med särskilt mycket, du kommer troligtvis att få diabetes (om du fortsätter länge) och troligtvis komemr du att bli fetare än om du åt motsvarande mängd långsamma kolhydrater (potatis/pasta etc) eftersom insulinpåslaget blir stort och insulin är ett anabolt hormon (uppbyggande(=fettlagrande)).
Dessutom kommer du gå omkring och vara hungrig...

Inget att rekommendera med andra ord!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan bli undernärd, seriöst, man kan vara jättefet och undernärd om man äter väldigt fel. undernärd=att du mår dåligt, ful hy o alltdedär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Men vad får det egentligen för konsekvenser på hälsan ifall man typ byter ut de vanliga kolhydratskällorna såsom pasta, ris potatis bröd och skit mot godare kolhydrater i form av godis? [smile]

Du kommer inte orka med lika mycket. Glukos innehåller inte lika strukturellt användbara sackarider som glykogen (stärkelse).


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Du kommer få näringsbrist så länge du inte tar tillskott, brukar ju inte finnas så mycket vitaminer och mineraler i godis ;d

Självklart kommer jag se till att jag får i mig alla näringsämnen jag behöver.

passaro:

Du trollar dåligt. Antigen det eller så är du korkad. Pick your choice.

Vad är det som är så korkat med att ställa en fråga på ett diskussionsforum? Svara på den om du kan eller lämna tråden.

Blivande_japan:

först och främst näringsbrist som personen ovan sa, sen är det en jävligt stor skillnad på energin från pasta/ris/potatis/bröd och den från godis

Nej näringsbrist kommer jag se till att jag inte får.

Blivande_japan:

om du äter enbart godis kommer ditt blodsocker gå upp och ned, du kommer inte att orka med särskilt mycket, du kommer troligtvis att få diabetes (om du fortsätter länge)

Ja det är väl det jag kan komma på som verkar farligast med det. Men om man kompencerar genom att äta mer krom och mer sura saker?

Blivande_japan:

och troligtvis komemr du att bli fetare än om du åt motsvarande mängd långsamma kolhydrater (potatis/pasta etc) eftersom insulinpåslaget blir stort och insulin är ett anabolt hormon (uppbyggande(=fettlagrande)).

Huh? Om jag äter lika mycket kalorier så borde väl inte vikten förändras? Och anabolt betyder att musklerna byggs upp mer, inte att man lagrar mer fett.

schism:

Du kommer inte orka med lika mycket. Glukos innehåller inte lika strukturellt användbara sackarider som glykogen (stärkelse).

Ja det vet jag. Men är det något mer som kommer hända eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Vad är det som är så korkat med att ställa en fråga på ett diskussionsforum? Svara på den om du kan eller lämna tråden.

Din fråga är korkad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockerberoende

Jag svarade ja på alla UNCOPE-frågorna, hm...

passaro:

Din fråga är korkad.

[tired]

Motivera varför eller håll tyst.


   
SvaraCitera

svartarosen:

mer sura saker?

jag hoppas att du skämtar......

svartarosen:

Huh? Om jag äter lika mycket kalorier så borde väl inte vikten förändras? Och anabolt betyder att musklerna byggs upp mer, inte att man lagrar mer fett.

anabolt betyder UPPBYGGANDE (motsats till katabolt=nedbrytande) och behöver inte gälla muskler.
vad gäller insulin kommer du inte bygga muskler, du "bygger fett"
Du får olika insulinpåslag om du äter långsamma respektive snabba kolhydrater, vilket påverkar om du blir fet eller inte...


   
SvaraCitera

Flodhästen:

undernärd=att du mår dåligt, ful hy o alltdedär

undernärd betyder att du får i dig för lite av ett näringsämne... energivande eller icke-energigivande....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Motivera varför eller håll tyst.

Det är rätt självklart vad som händer om man byter ut kolhydratkällor så som pasta, ris etc mot godis.

Gör dig inte dummare än vad du är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förövrigt får du inte stor del av energin från godis. Ingen långvarig sådan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Ja det vet jag. Men är det något mer som kommer hända eller?

Vad som kan hända är att kolhydraterna du får i dig ifrån godiset inte är tillräckligt mycket för ditt energibehov eftersom att du måste fylla på flera gånger varje timme. Vad händer då? Jo din kropp bryter ned proteinerna du får i dig (om några alls) och du kan inte bibehålla din muskelmassa.


   
SvaraCitera