Aviseringar
Rensa alla

Att flytta hemifrån till lägenhet- hur får man ihop pengar??


Den Vise:

Så kort och gott- två artonåringar vill ha råd att leva i tvårummare, tips?

Utan jobb eller annan inkomst, svårt att leva ett "normalt" liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vafan ere här? Jävla bidragstiggare, tycker ni att det är för jobbigt att behöva knulla tyst så får ni väll hitta jobb, inte krama ut pengar från staten som redan ger er otroligt mycket!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt förslag är följande:
Vänta med att flytta tills ni båda tagit studenten och därmed kan 1) plugga vidare och ta studielån, 2) hitta er ett varsitt jobb eller 3) ansöka om socialbidrag. Eller en kombination.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eller så rånar du en alibaba butik så är den månaden klar. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Eller så rånar du en alibaba butik så är den månaden klar. 🙂

Dem har inte så mycket i kassorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Dem har inte så mycket i kassorna.

Men dom är enkla och kan bli en lycko träff 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

tycker ni att det är för jobbigt att behöva knulla tyst så får ni väll hitta jobb

Åh vad jag fnissade IRL. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för bra svar och förslag [y]
Idioter som tror att vi vill flytta för att knulla tyst kan ju hålla det för sig själva lol..

Aja, jag har aldrig påstått att vi är ute efter massa bidrag, jag kan mycket väl tänka mig att jobba. Dock är det svårt att hinna med ett heltidsjobb när man studerar på musiklinje, som jag även nämnde i mitt första inlägg.

Ge gärna tips på olika jobb som ni vet kan dra in lite pengar, helst deltid eller kvällar/helger ifall jag skulle kunna ordna upp det med spelningar etc[smile]

Btw, ni som säger att vi ska vänta tills vi pluggar vidare- jag hade tänkt ansöka till polishögskolan eller en folkhögskola inriktning musik, då är jag väl berättigad studielån?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Ge gärna tips på olika jobb som ni vet kan dra in lite pengar, helst deltid eller kvällar/helger ifall jag skulle kunna ordna upp det med spelningar etc

max/donken...

Den Vise:

folkhögskola

[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Ge gärna tips på olika jobb som ni vet kan dra in lite pengar, helst deltid eller kvällar/helger ifall jag skulle kunna ordna upp det med spelningar etc

Brevbärare/reklamutskickare
Kassörkärring
Valfritt telefonjobb


   
SvaraCitera

Den Vise:

Btw, ni som säger att vi ska vänta tills vi pluggar vidare- jag hade tänkt ansöka till polishögskolan eller en folkhögskola inriktning musik, då är jag väl berättigad studielån?

Från och med höstterminen det år du fyller 20 kan du söka studiemedel. Läser du en utbildning på eftergymnasial nivå kan du få studiemedel trots att du är under 20 år

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jobba eller handla med aktier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sweet, ännu en gång tack [y]

Jag har kollat på lite lägenheter, och hittade en etta, troligen studentlägenhet, för 1567:-/mån. Då är det somsagt ett rum, kokvrå, fransk balkong.

Simpelt, men vad gör det?
Det ligger i min hemstad och ca 10min från stationen jag pendlar med dagligen.

Visst borde man kunna klara sig att bo där om man har två "inkomster"? Dvs studiebidrag samt som någon sa pengar från föräldrar då de är skyldiga att försörja en till 20 eller vad det är.

Dessutom hade jag tänkt att antingen ta ett sabbatsår efter mitt sista gymnasieår och köra på något heltidsjobb, eller somsagt polishögskola/folkhögskola.

Flickvännen två år på gymnasiet + tänker läsa vidare till lärare.

Då har jag även en annan fråga- om det är studentlägenhet, hur länge får man bo kvar? Det är väl olika från region till region eller?
Bor i Västergötland[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är inte att ha råd med en lägenhet, problemet är att få tag i en lägenhet över huvud taget. Det är åtminstone vad jag fått erfara som 18/19-årig fastanställd i ett år i Göteborg (sökt drygt 1000 lägenheter på mindre än ett år, inte ens fått en visning)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Evil Conduct:

Problemet är inte att ha råd med en lägenhet, problemet är att få tag i en lägenhet över huvud taget.

Yeah I know what you mean, men denna finns faktiskt tillgänglig ett par veckor innan skolstarten[smile] men jag vet itne om jag ska våga satsa.

Ovanstående frågor i förra inlägget jag skrev gäller fortfarande xD


   
SvaraCitera