Aviseringar
Rensa alla

att flytta när man börjar skola på annan ort


Ämnesstartare

Jag bor just nu i en liten håla i Småland. Jag har hittat en linje i Göteborg som jag tror kommer passa mig som handen i handsken. Är också ganska säker på att jag kommer att komma in. Skolan har riksintag osv så allt det är lungt.
Frågan är ju bara hur jag ska kunna hinna få ett boende när jag inte får veta om jag är intagen innan slutet av juni. På toppen av det ska jag hinna söka en massa bidrag, t.ex. inackorderingstillägg.
Väntelistan på att få en etta i Göteborg idag är över ett halvår och jag vill inte söka innan jag vet helt säkert att jag kommit in på linjen.
Vet att studentlägenheter är ett alternativ men vet inte hur jag ska gå till väga för att ordna allt detta, på så kort tid.


   
Citera

Varför kan du inte söka nu? Om du nu får en lägenhet och inte blir intagen så är det ju bara att tacka nej till den.


   
SvaraCitera

Har gjort det själv på annan ort och det går. Finns mängder av inneboende-platser man kan hitta under sommaren på t.ex. blocket. Tänk på att alla som studerat färdigt och flyttar, kommer lämna ett boende efter sig. Tänk också på att du får reda på din antagning innan högskolestudenterna får reda på sin.

Inackorderingstillägg kan du dessutom inte söka förrän du har börjat på skolan och fått en särskild stämpel av rektorn.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Inackorderingstillägg kan du dessutom inte söka förrän du har börjat på SKOLAn och fått en särskild stämpel av rektorn.

inackorderingsbidraget ska vara inskickat senaste sista juni och då är hyresvärdens namnteckning den enda son behövs.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Inackorderingstillägg kan du dessutom inte söka förrän du har börjat på SKOLAn och fått en särskild stämpel av rektorn.

inackorderingsbidraget ska vara inskickat senaste sista juni och då är hyresvärdens namnteckning den enda son behövs.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Inackorderingstillägg kan du dessutom inte söka förrän du har börjat på SKOLAn och fått en särskild stämpel av rektorn.

inackorderingsbidraget ska vara inskickat senaste sista juni och då är hyresvärdens namnteckning den enda son behövs.


   
SvaraCitera

skidröw:

inackorderingsbidraget ska vara inskickat senaste sista juni och då är hyresvärdens namnteckning den enda son behövs.

Think again? [confused] Du ska ansöka om det tidigare, men du får inte ett skit beviljat innan stämpeln från skolan har skickats in.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Think again? Du ska ansöka om det tidigare, men du får inte ett skit beviljat innan stämpeln från skolan har skickats in.

låter konstigt. I mitt blad som jag fick av syon så är det ett fyrsidigt papper man ska fylla i med namn, blivande skola, avstånd hemifrån och så vidare.. och då ska även ens nya hem och hyresvärdens namnteckning vara medskickat. och ifall man inte kommit in på skolan man skrivit in då man skickade in den så rinegr man bara csn och ändrar.


   
SvaraCitera

be din syv att fixa med inackorderingbidrag osv. men fråga gärna syven på gymnasieguiden.se för alla syv:ar har inte bra koll direkt -_-


   
SvaraCitera

skidröw:

låter konstigt.

Indeed... Vill minnas att mina klasskamrater inte behövt gå genom samma procedur som jag, så det kanske är olika per landsting.


   
SvaraCitera
Gifted

shorty00:

Vet att studentlägenheter är ett alternativ men vet inte hur jag ska gå till väga för att ordna allt detta, på så kort tid.

Du kan bo inneboende, jag fick tag pa ett stalle i sthlm, nar jag var i samma situation som du.


   
SvaraCitera